خراسان‌رضوی قطب زیره سبز ایران/ ایجاد ۳۸۰۰ نفر اشتغال با کشت زیره

جانقربان- سعید خوش‌قامت در گفت‌وگو با شهرآرانیوز افزود: کشت زیره در ۱۸ هزار و ۷۸۳ هکتار از زمین‌های زراعی خراسان‌رضوی انجام شده‌ که ۱۱ هزار و ۱۲۶ هکتار به صورت آبی و ۷ هزار و ۶۵۷ هکتار کشت دیم بوده است و پیش‌بینی می‌شود ۱۱ هزار و ۹۳۴ تن محصول زیره امسال در استان تولید شود.

 

وی اظهارکرد: امسال ۲۵۵ هکتار از زمین‌های زراعی مشهد نیز زیر کشت زیره است که پیش بینی می‌شود ۱۶۵ تن محصول از آن برداشت شود.

 

این مقام مسئول افزود: سال گذشته ۱۳۵ هکتار از زمین‌ها زیر کشت زیره بود که ۶۰ تن محصول از آن تولید شد، اما باتوجه به بارندگی‌های مطلوب امسال عمده کشت در مشهد دیمی بوده و نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش در سطح زیر کشت و ۱۷۵ درصد افزایش در میزان محصول حاصل شده است.

 

معاون فنی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه زیره گیاهی دارویی و دانه‌ای معطر و ارزشمند است، گفت: این دانه گیاهی دارای ارزآوری مطلوبی است و صادرات آن به کشورهای عربستان، قطر، مجارستان، کویت، کامبوج و ژاپن انجام می‌شود.

 

وی افزود: این محصول که دارای مقاومت نسبی خوبی با شرایط منطقه ماست ۳۸۰۰ نفر اشتغال‌زایی به صورت موقت و دائم به همراه داشته است.