مذاکرات با چینی‌ها برای برقی‌شدن راه‌آهن تهران - مشهد ادامه دارد

به گزارش شهرآرانیوز، جبارعلی ذاکری در هفتمین دوره تعالی جایزه نگهداشت وضعیت ناوگان ملی گفت: بازنگری در فرایندها، سامانه‌ها و کاهش هزینه‌ها و افزایش اثربخشی، و افزایش مدت زمان نگهداشت ناوگان در راه‌آهن بسیار ضروری است و باید در اقداماتی که طی سال‌های گذشته صورت گرفته، بازنگری صورت گیرد و برای نظام‌مندشدن این بخش، از صاحب‎نظران درخواست ارائه نظر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، مشکل ناوگان ما فرسودگی بالایش است، گفت: در گذشته، محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در تولید داخلی وجود داشت که در حال حاضر، این محدودیت‌ها برطرف شده و ما شاهد پیشرفت در اجرای طرح نوسازی هستیم.

ذاکری با بیان اینکه خرید ناوگان توسط بخش خصوصی اجرایی می شود و در این زمینه دولت و راه‌آهن نقش تسهیلگری خواهند داشت، گفت: ظرفیتی در قانون برنامه هفتم  برای وارد کردن لوکوموتیو در نظر گرفته شده که بخشی از آن مربوط ناوگان مسافری است  که از طریق بخش خصوصی تامین می شود. 

{$sepehr_key_84236}

 او  توضیح داد: شرکت‌های بخش خصوصی برنامه‌های خود را برای خرید لوکوموتیو و واگن از داخل و خارج ارائه کرده‌اند و تا پایان برنامه هفتم باید ۵۵٠ دستگاه لوکوموتیو وارد کشور شود و برای واگن‌های مسافری هم محدودیتی وجود ندارد البته اولویت ما استفاده از ظرفیت تولید داخل است.

وی  با بیان اینکه بازنگری در روند وضعیت نگهداری از ناوگان ریلی و فرایندها ضروری است گفت: در این باره باید از سامانه‌های جدید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش اثربخشی و افزایش مدت زمان نگهداشت و دوره نگهداری ناوگان در راه‌آهن استفاده شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برقی سازی راه‌آهن مشهد تاکید کرد : برقی سازی راه‌آهن مشهد در دست بررسی است و برای فاینانس این پروژه مذاکراتی با چین انجام داده‌ایم و بزودی برنامه کارشناسی را در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار می‌دهیم. 

ذاکری همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن رشت- آستارا گفت: پنجشنبه ١٩ مهر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی در آستارا مذاکراتی با دست‌اندرکاران این پروژه خواهیم داشت و در حال حاضر ٢٠ کیلومتر از اراضی مورد نیاز این پروژه تملک شده و ۴٠ کیلومتر هم به طور عبور غیرهمسطح است.

منبع: باشگاه خبرنگاران