۶۰۰۰ معلول مهاجر با کارت آمایش سرزمین در مشهد زندگی می‌کنند
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، مرتضی عبدی با اعلام این خبر گفت: این ۶۰۰۰ نفر که عنوان شد، فقط قسمت مشخص و شناسایی شده مهاجران ساکن ایران هستند و قطعا جمعیت آن‌ها بیشتر است.

وی که از افراد معلول افغانستانی و فعال هم‌میهنان خود می‌باشد، تأکید کرد: تعداد زیادی از هم‌میهنان ما هستند که یا به‌صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند یا در حین اقامت، تاریخ روادید آنان به پایان رسیده است و به‌علت هزینه‌های بالا، قید تمدید یا بازگشت به کشور را زده‌اند. متأسفانه اداره امور اتباع مشهد درباره آمار دقیق شهروندان افغانستانی، به‌ویژه معلولان، آمار دقیقی ندارد یا آنکه نمی‌دهد.

مدیر مؤسسه باور سبز درباره مشکلات معلولان مهاجر با سازمان بهزیستی ایران خاطرنشان کرد: جمعی از هم‌وطنان ما که کارت آمایش سرزمین دارند، اما سازمان بهزیستی ایران از صدور کارت شناسایی ویژه معلولان برای آن‌ها امتناع می‌کند.

وی ادامه داد: در مرکزی که چند سال است به همت دوستانمان در منطقه گلشهر دایر کرده‌ایم، انواع خدمات لازم را به هم‌میهنان خود ارائه می‌دهیم. اما در زمینه‌های کاردرمانی یا توان‌بخشی، به ما اجازه کار نمی‌دهند و فرد معلول افغانی باید متحمل هزینه‌های سنگین درمانی شود.

عبدی افزود: در مؤسسه باور سبز، بیش از ۸۰۰ عضو معلول داریم که خدمات متنوعی را دریافت می‌کنند. اگر سازمان بهزیستی ایران با هم‌وطنان ما همکاری لازم را انجام دهد، قطعا مشکلات ما کمتر خواهد شد.

وی در ادامه به اجراشدن قانون اعطای تابعیت به فرزند دارای مادر ایرانی اشاره کرد و گفت: این قانون برای بسیاری از هم‌وطنان ما که همسر ایرانی دارند، مفید خواهد بود و از این پس فرزندان آنان می‌توانند با دریافت شناسنامه ایرانی از خدمات دولتی بهره‌مند شوند.