افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی منتظر تصویب هیئت وزیران! /اعمال تغییرات پایه دستمزد کارگران از اول تیر

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: افزایش حقوق کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی پس از تصویب در هیئت وزیران اجرا می‌شود.


«فرامرز توفیقی» با بیان این مطلب با اشاره به مصوبه شب گذشته شورای عالی کار درخصوص افزایش حداقل دستمزد کارگران گفت: مطابق مصوبه شب گذشته اعضای شورای عالی کار در نشست تعیین حق مسکن کارگران پس از گذشت ساعت‌ها مذاکره با تصویب افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران موافقت کردند.

 

به گفته وی، بر این اساس پایه حقوق از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون ۹۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد.



وی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه پایه حقوق کارگران از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون ۹۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد، افزود: در‌این‌باره نیز حق اولاد از ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۹۱ هزار تومان افزایش می‌یابد، به‌طوری که حقوق کارگری با یک فرزند، بالاتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.


به گفته وی، از دیگر مصوبات جلسه کاهش ۷۵ هزار تومانی پایه سنواتی کارگران بود که به ازای آن ۵ درصد به پایه حقوق اضافه شد که در حقیقت پایه حقوق کارگران حداقل‌بگیر در امسال ۲۶ درصد افزایش یافته است. کمک‌هزینه مسکن کارگران پیش از این ۱۰۰ هزار تومان بود که در جلسه شورای عالی کار به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.


وی درباره زمان اجرای این مصوبه گفت: این مصوبه برای اجرا باید به تصویب هیئت وزیران برسد. در صورتی که مصوبه شورای عالی کار در هیئت دولت تصویب شود، میزان حداقل حقوق در سال ۹۹ حدود ۲۶ درصد افزایش یافت. بنا بر این طبق مذاکرات شب گذشته تاریخ اجرای مصوبه حق مسکن حداکثر از ابتدای تیر ماه خواهد بود و قرار نیست بابت سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد مابه‌التفاوتی به کارگران پرداخت شود.


بیشتر بخوانید: برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی منتظر تعیین تکلیف هستیم


جزئیات افزایش حقوق کارگران

گفتنی است اگر این مصوبه در هیئت وزیران به تصویب برسد و از آنجایی که افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به این مهم گره خورده است، به محض تصویب در هیئت دولت، این مصوبه امکان تعمیم به این قشر را دارد و افزایش حقوق بازنشستگان نیز اعمال می‌شود.

بر اساس توافق نمایندگان کارگری با دولت و کارفرمایان، افزایش ۲۰۰ هزارتومانی حق مسکن کارگری تصویب شد. به این ترتیب حق مسکن از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت که این افزایش ۲۰۰ هزار تومانی باید به تصویب هیئت وزیران برسد تا امکان اجرا پیدا کند.

همچنین با کسر ۷۵ هزار تومان از پایه سنوات، حدود ۵ درصد به حداقل حقوق کارگران افزوده شد، یعنی حداقل‌بگیران در سال ۹۹ افزایش ۲۶ درصدی در پایه حقوق را خواهند داشت.

به این ترتیب حداقل دستمزد کارگری مجرد (بدون احتساب سابقه) به مبلغ ۲۶ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۷۰ ریال می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ رشد ۴۴/۵ درصدی را نشان می‌دهد. شایان ذکر است که حداقل دستمزد یک کارگر مجرد در سال ۹۸ مبلغ ۱۸ میلیون و ۶۸ هزار و ۸۱۰ ریال بوده است.