وجود ۲۳ هزار باغ ویلای غیرمجاز در حریم مشهد
به گزارش شهرآرانیوز،کامران وثوق رضوی مشهدی  افزود: این تعداد در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار باغ ویلا بود که با اقدامات قانونی شهرداری و دیگر نهاد‌های نظارتی در حوزه ساخت و ساز، پس از تخریب برخی از آنها، شمار باغ ویلا‌های فاقد مجوز در این پهنه به ۲۳ هزار واحد رسید.

وی ادامه داد: در طرح جامع حریم مشهد مصوب سال ۹۶ محدوده حریم این شهر به ۸۶ هزار هکتار افزایش یافت و پیگیری عمده شهرداری برای سروسامان دادن به ساخت وساز‌های فاقد مجوزی است که طی سال‌های اخیر در این محدوده انجام شده است.

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد گفت: در حال حاضر در این محدوده ۱۳۸ کد آبادی وجود دارد، اما این تعداد براساس آخرین به روزرسانی روستا‌های دارای سکونت و کد دهیاری، ۱۲۶ مورد است.

وی به ارزانی زمین در محدوده حریم مشهد اشاره کرد و افزود: مشکلات ناشی از افزایش جمعیت، رواج پدیده آپارتمان نشینی و نیاز مردم به تفرجگاه‌ها به ساخت و ساز باغ ویلا در حریم مشهد دامن زده است.

وثوق رضوی ادامه داد: بر اساس بررسی تصاویر هوایی حدود هزار و ۵۰۰ باغ ویلا در حریم مشهد دارای استخر است که به صورت غیرمجاز ساخته شده است.

وی گفت: بیشتر باغ ویلا‌های غیرمجاز به شبکه آب شرب روستایی متصل نیستند و آب مورد استفاده در استخر‌های آن‌ها از طریق تانکر و با هزینه شخصی مالکان تامین می‌شود، تامین اینگونه منابع آب نیز به صورت مجاز و غیرمجاز است و آب استخر‌ها نیز از روان آب‌های دائمی و موقت اطراف تامین می‌شود.

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد افزود: آبیاری باغات اینگونه باغ ویلا‌ها با آب اندک و متناوب انجام می‌شود لذا درختان آن‌ها ضعیف شده و میزبان آفات مختلف است و به خطری برای باغداری صنعتی مناطق روستایی و کانون انتقال آفات در این بخش تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: شهروندان باید هرگونه خرید و فروش ملک و ویلا حتی املاک دارای سند را پس از طی مراحل قانونی و اخذ تاییدیه‌های جهاد کشاورزی و نهاد‌های ذیربط انجام دهند.
 
منبع: ایرنا