یک پناهگاه زیرزمینی در گناباد کشف شد

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا شناسایی با اعلام این خبر افزود: این پناهگاه زیرزمینی در زیر مناطق مسکونی روستای رضویه واقع شده است.»


وی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از ۹۰ متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شده است.


شناسایی تاکید کرد: اگر چه به اشتباه برخی افراد از شهر زیرزمینی یاد می‌کنند، اما این براساس نظر کارشناسان نادرست است و آنچه که در این روستا کشف شده، پناهگاه زیرزمینی است.


او درباره ویژگی‌های پناهگاه زیرزمینی اظهار کرد: پناهگاه زیرزمینی پدیده‌ای است که به صورت طبیعی و یا انسانی در عمق ۵ تا ۲۰ متری ایجاد می‌شود که این پناهگاه‌ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می‌شده است و راه خروج آن از بیرون برج و باروی روستا بوده است.

 

یک پناهگاه زیرزمینی در گناباد کشف شد

 


شناسایی افزود: این پناه گاه‌ها در مناطقی که بیشتر در معرض حمله دشمن و یا راهزنان بوده، بیشتر جنبه دفاعی داشته است و بعضی هم برای ذخیره و مخفی کردن آذوقه استفاده می‌شده است.


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد تصریح کرد: با توجه به اینکه داخل فضا‌های مورد اشاره تا ارتفاعی پر شده، کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است.


شناسایی گفت: در این پناهگاه حدود ۹۰ متر دالان و ۳ اتاقک کشف شده است و قدمت اولیه این پناهگاه در حدود ۲۵۰ سال تخمین زده می‌شود، ولی تعیین قدمت دقیق‌تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی‌های بیشتر است.


او افزود: با توجه به موقعیت قرارگیری شهرستان گناباد، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از گذشته و به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده است و پیش از این در روستا‌های کلات و دیسفان این شهرستان نیز این پناهگاه‌ها کشف شده اند.