۲۵ هزار نفر در خراسان رضوی خون اهدا کردند / مشارکت ۱۳ درصدی منفی‌ها

لیلا جانقربان- دکتر مجید عبداللهی در گفتگو با شهرآرانیوز به مناسبت روز جهانی اهدای خون (۱۴ ژوئن) افزود: در زمان اعلام شده، تعداد مراجعه به سازمان انتقال خون در مشهد نیز ۲۱ هزار و ۴۷۳ نفر بوده است که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۷۸ نفر موفق به اهدای خون خود شدند.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون یک سازمان با درجه حیاتی است، اظهار کرد: خون‌گیری نشدن تعدادی از مراجعه‌کنندگان دلایل مختلفی دارد که پایین یا بالا بودن فشار خون، مشکلات و بیماری‌ها، اقداماتی که افراد خارج از عرف انجام داده‌اند، سفر‌هایی که رفته‌اند از جمله این دلایل است.

 

این مقام مسئول در سازمان انتقال خون استان گفت: علاوه‌بر این، معتادان، کسانی که رابطه جنسی نامطمئن دارند و کسانی که شاخص‌های انعقادی تغلیظ شده دریافت می‌کنند نیز نمی‌توانند خون اهدا کنند.

 

عبداللهی افزود: همچنین افرادی که بعد از ده‌سالگی سابقه ابتلا به زردی دارند و کسانی که مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به هپاتیت B و C و ایدز هستند نیز نمی‌توانند خون اهدا کنند.

 

وی گفت: کسانی که بیمار شده‌اند و به‌طور موقت دارو مصرف می‌کنند یا ناچار به تزریق واکسن هستند و همچنین افرادی که به‌تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، به‌طور موقت از اهدای خون معاف هستند.


مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آزمایش هپاتیت B، C و همچنین آزمایش ایدز و سیفلیس از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که بر روی خون اهداکنندگان انجام می‌شود.


این مقام مسئول در سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: سال گذشته نیز ۱۸۶ هزار و ۱۹۳ نفر به سازمان انتقال خون در استان مراجعه کرده‌اند که ۱۴۰ هزار و ۹۱۴ نفر خون اهدا کرده‌اند.

 

عبداللهی افزود: آمار اهداکنندگان در مشهد نیز در سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۵۹۰ نفر بوده است که ۹۰ هزار و ۸۰۱ نفر موفق به اهدا شده‌اند.

 

مشارکت ۱۳ درصدی گروه‌های خونی منفی

وی درباره مشارکت گروه‌های مختلف خونی در خراسان رضوی گفت: در سال گذشته بیشترین آمار مشارکت را گروه خونی O+ با ۳۰ درصد مشارکت و ۴۲ هزار و ۵۹۵ اهداکننده و کمترین مشارکت را گروه خونی AB- با یک درصد مشارکت و ۱۵۴۰ اهداکننده به خود اختصاص داده است.

 

مدیرکل سازمان انتقال خون استان افزود: گروه خونی A+ با مشارکت ۲۶ درصدی و ۳۷ هزار و ۱۳۷ اهداکننده، A- با ۵۰۹۹ اهداکننده و مشارکت ۴ درصدی، B+ با ۲۳ درصد مشارکت و ۳۲ هزار و ۱۲۴ اهداکننده، B- با ۳ درصد مشارکت و ۴۴۶۸ اهداکننده، AB+ با ۸ درصد مشارکت و ۱۱ هزار و ۱۴۴ اهداکننده و گروه خونی O- با ۵ درصد مشارکت و ۶۷۳۳ اهداکننده در سال خون اهدا کرده‌اند.

 

وی اظهار کرد: از این آمار ۱۳۳ هزار و ۱۶۵ اهداکننده مرد با مشارکت حدود ۹۵ درصدی و ۷۷۴۹ نفر اهداکنندگان زن با مشارکت حدود ۵ درصد می‌باشند.

 

عبداللهی افزود: همچنین تعداد اهداکنندگان مستمر نیز ۷۸ هزار و ۹۹۱ نفر، تعداد افراد باسابقه ۳۹ هزار و ۱۰ نفر و تعداد اهداکنندگان بار اول ۲۲ هزار و ۹۱۳ نفر بوده است.

 

مشارکت ۶۴ درصدی مشهدی‌ها در استان

مدیرکل سازمان انتقال خون استان افزود: مشهدی‌ها نسبت به کل استان در سال گذشته ۶۴ درصد اهدای خون داشته‌اند و شهر‌های دیگر مانند قوچان ۳ درصد، گناباد ۴ درصد، نیشابور ۱۰ درصد، سبزوار ۱۰ درصد و تربت‌حیدریه ۹ درصد در اهدای خون مشارکت داشته‌اند.

 

وی گفت: در کل استان خراسان رضوی ۵ پایگاه در مشهد و ۶ پایگاه در شهرستان‌های نیشابور، تربت‌حیدریه، قوچان، سبزوار و گناباد فعال هستند.

 

عبداللهی افزود: سازمان انتقال خون خراسان رضوی به‌عنوان استان معین و کمک‌رسان به خراسان شمالی جنوبی و زاهدان است.

 

وی درباره فعالیت پایگاه‌های سیار نیز گفت: باتوجه‌به کمبود نیروی انسانی و مشکلات مالی، اکنون پایگاه‌های سیار اهدای خون تعطیل است و پایگاه‌های امام رضا (ع) واقع در میدان شریعتی (تقی‌آباد) ابتدای خیابان دانشگاه؛ پایگاه امید واقع در خیابان آیت‌اللّه شیرازی، نبش آیت‌اللّه شیرازی ۳، طبقه منفی یک مجتمع تجاری و اقامتی امید؛ پایگاه شهید کریمی واقع در قاسم‌آباد، بولوار شریعتی، شریعتی ۲۸؛ پایگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (میلاد) واقع در بولوار استقلال، بین استقلال ۲ و ۴؛ پایگاه مهر واقع در بولوار ابوطالب، نبش ابوطالب ۳۳ در ساعت ۸ تا ۱۳ فعال هستند. پایگاه امام رضا (ع) نیز در ۲ نوبت و در بعدازظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۳۰ فعال است.

 

گفتنی است امروز به مناسبت روز جهانی اهدای خون، همه اهداکنندگان می‌توانند با مراجعه به گل‌فروشی‌های منتخب از تخفیف ۲۵ درصدی استفاده کنند.