مهارت‌آموزی برای اشتغالزایی ‌نیازمندان

بخشنده/ شهرآرانیوز - طرحی به نام قرائت جدید از رزمایش مؤمنانه با هدف توانمندسازی نیازمندان شهرک طرق به همت حوزه مقاومت بسیج ۲ کمیل در حال اجراست. این طرح قرار است در ابتدا نیازمندانی که توانایی کار دارند، شناسایی و سپس در راستای مهارت آن‌ها برای این افراد اشتغال‌زایی انجام شود. طرح رزمایش مؤمنانه برای اشتغال‌زایی به همت حوزه ۲ کمیل بنیان گذاشته شده است و حالا جوانان شهرک طرق پیگیر اجرای آن برای ریشه‌کنی فقر در این شهرک هستند. فرمانده حوزه ۲ کمیل با اشاره ویژگی‌های این طرح توضیح می‌دهد: کاری که ما در حال اجرای آن هستیم در واقع طرح یک قرائت جدید از سخنان مقام معظم رهبری درباره طرح مواسات مؤمنانه است. سبد‌های معیشتی در آن زمان کار خوبی بود که با مشارکت آحاد مردم و خیران انجام شد. حالا ما قصد داریم این طرح را با قرائت جدیدی ادامه دهیم.

•مراحل طرح مواسات مؤمنانه
جلال کلانتر درباره خصوصیات این طرح ادامه می‌دهد: ما تصمیم گرفتیم نیازمندان را شناسایی کنیم. برای این کار ما شروع به گرفتن آمار نیازمندان طرق کردیم تا ببینیم چه تعداد نیازمند در اینجا داریم و از این تعداد چه مقدار توان کار دارند و چه افرادی نیازمند واقعی هستند. به طور میانگین اگر فرض کنیم در طرق ۸۰۰ نیازمند داریم آن‌ها را دسته‌بندی کنیم. برخی که توان کار ندارند که باید آن‌ها را تا آخر عمر مورد حمایت قرار دهیم، اما در طرف مقابل یک عده نیازمند داریم که بی‌سرپرست یا بد سرپرست هستند، اما می‌توانند کار کنند و روی پای خود باشند. حتی برخی از این افراد توانایی و هنر‌هایی دارند که ما می‌خواهیم از آن‌ها بهره ببریم. حتی بانوانی که امکان حضور در بیرون از منزل را ندارند می‌توانند کار را به داخل خانه ببرند و در آنجا انجام بدهند. وی ادامه می‌دهد: ما قصد داریم آن‌ها را براساس توانایی‌هایی که دارند، دسته بندی کنیم. برای نمونه قصد داریم با کمک خیران یک آشپزخانه احداث و از این افراد در آنجا به کار بگیریم و به این ترتیب برای آن‌ها اشتغال‌زایی کنیم. برای افرادی که تخصص ندارند هم قصد داریم کلاس‌های آموزشی و مهارت‌آموزی برگزار کنیم.

•مشارکت خیران در بی‌نیاز کردن نیازمندان
کلانتر از ضرورت مشارکت خیران می‌گوید: حضور و مشارکت خیران در اجرای طرح بسیار حائز اهمیت است. ما باید به خیران درباره این طرح توضیح و نظر آن‌ها را جلب کنیم. آن‌ها باید بدانند که این‌کار چه مزایایی دارد و می‌توان نیازمندان را با هزینه به مراتب کمتر از تهیه سبد‌های معیشتی مستقل و توانمند کنیم.
وی می‌افزاید: البته ما برای اطمینان بخشی به خیران می‌توانیم از حضور آن‌ها در این طرح بهره ببریم و این عزیزان در تمام مراحل کار نظارت داشته باشند. آن‌ها حتی می‌توانند خود پای کار بیایند و بالای سر این پروژه‌ها حضور داشته باشند. در واقع می‌توان این طرح را به صورت هیئت امنایی نیز پیش برد. مردم به ویژه خیران باید توجه داشته باشند که ما تنها در طرق ۱۰۰۰ بسته معیشتی که هر کدام از آن‌ها به ارزش ۵۰۰ هزار تومان بود، توزیع کردیم که البته در آن زمان لازم و ضروری بود، اما حالا با مبلغی به مراتب کمتر از این می‌توانیم اشتغال‌زایی ایجاد کنیم و نیازمندان واقعی را سر کار بفرستیم. افزون بر بی‌نیازی نیازمندان، این کار مزایای دیگری نیز به دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دادن اعتماد به نفس به نیازمندان و همچنین جلوگیری از مشکلات و معضلاتی که در آینده ممکن است در مسیر زندگی این افراد به وجود بیاید، اشاره کرد.

•اجرای طرح در قدم اول
مجری این طرح از شرایط فعلی آن توضیح می‌دهد: ما به دنبال تبلیغات و بزرگ‌نمایی کار‌های انجام شده نیستیم و اکنون با کمک دانشجویان و بسیجیان مشغول انجام کار‌های پژوهشی برای تضمین موفقیت این طرح هستیم. ما قصد داریم کار‌ها را قدم به قدم جلو ببریم. اکنون با تحقیقی که کردیم متوجه شدیم در این منطقه خانه حجاب نداریم و در صورت دایر کردن یک مرکز برای محصولات عفاف و حجاب از آن استقبال خواهد شد. پس از این تحقیق ما تعدادی چرخ خیاطی از بسیج سازندگی دریافت کردیم و مکانی را به ایجاد یک کارگاه تولید چادر مشکی اختصاص دادیم و با ۱۰ نفر کارگاه تولید را راه‌اندازی کردیم. البته ما برای عرضه این محصول نیز برنامه‌ریزی کردیم و قصد داریم محلی را به آن اختصاص دهیم.

•دعوت به مشارکت
کلانتر در انتها ضمن درخواست از مشارکت سازمان‌های دیگر در شهرک طرق می‌افزاید: خوشبختانه همواره تمامی مردم و سازمان‌های فعال در طرق برای آبادانی این شهرک پای کار بودند و در طرح‌های مختلف مشارکت کردند. با توجه به اینکه موفقیت این طرح وابسته به مشارکت همه این عزیزان است از آن‌ها می‌خواهیم در اجرای آن مشارکت کنند تا بتوانیم برای ریشه‌کنی بیکاری و فقر در طرق گام برداریم. افزون بر این ما پذیرای پیشنهاد تمام صاحب‌نظران از تمام کشور هستیم و آن‌ها می‌توانند ایده‌های خود را در این راستا به ما برسانند.