آستان قدس رضوی از نسخ خطی امام صادق (ع) رونمایی کرد

به گزارش شهرآرانیوز، مسئول امور مخازن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی گفت: در مخزن کتب خطی آستان قدس رضوی ۱۴۳ نسخۀ خطی مربوط به امام صادق (ع) به زبان‌های عربی و فارسی با موضوع‌های اخبار، احادیث، ادعیه، عقاید، اخلاق و کلام نگهداری می‌شود که "مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه"، "توحید مفضّل" و کتاب "الإهلیلجه" مربوط به قرن ۱۱ هجری قمری، نسخی هستند که در این برنامه معرفی می‌شوند.

 

سیدمحمدرضا فاضل هاشمی در ادامه بیان کرد: قدیمی‌ترین نسخۀ آستان قدس مربوط به امام صادق (ع) کتاب "مصباح‌الشریعه و مفتاح‌الحقیقه" منسوب به ایشان عنوان است؛ این نسخه که در سال ۱۰۴۴ قمری توسط ابن‌خواجۀ مازندرانی کتابت و در سال ۱۳۸۲ خورشیدی توسط حجت‌الإسلام غروی وقف آستان رضوی شده است، دربارۀ سلوک به سوی خداوند و توجه به اوست.



مسئول امور مخازن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با اشاره به اثر دیگر امام در توحید، ادامه داد: این کتاب را امام صادق (ع) بر "مفضّل‌بن عمر" املا کرد و به خاطر نام روایت‌گر آن، "توحید مفضّل" نام دارد که در ردّ دهریون و اثبات خداوند، جزء بهترین کتاب‌ها به شمار می‌رود و در زمینۀ وجوه حکمت در خلقت گیتی و آشکارکردن اسرار آن است.



هاشمی با بیان این‌که کتابی دیگر منسوب به امام را مفضّل‌بن عمر روایت کرده است، بیان کرد: این اثر که در ضمن بحارالأنوار نیز موجود است، "اهلیلجه" نام دارد و مفضّل که از شاگردان امام بوده، سؤالاتی را از ایشان پرسیده و جواب امام را آورده است. در مقدمۀ بحار آمده که سیاق کتاب‌های توحید مفّضل و اهلیلجه، بر صحت آن‌ها دلالت دارد.



او دربارۀ "اهلیلجه" تصریح کرد: نقل است که در این کتاب، امام دربارۀ شناخت خداوند جل‌ّجلاله به طرزی عجیب و بدیهی با طبیبی هندی مناظره کردند و برای او استدلال آوردند که آن طبیب هندی پس از این مناظره، به الوهیت و یگانگی خداوند اقرار کرد.


برنامۀ رونمایی از این نسخ نفیس، در روز سه‌شبنه ۲۷ خردادماه ۹۹ به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت غیرحضوری در فضای مجازی و از طریق پورتال کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران