عرضه دام زنده ‌در آستانه عید قربان افزایش می‌یابد

جزایری - در حالی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش قیمت دام زنده تأکید می‌کنند ‌قیمت گوشت گرم باید به‌‌زودی کاهش یابد که در روزهای اخیر عرضه دام سبک و سنگین در بازار کاهش یافته است. همین مسئله باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره گرانی دام در آستانه عید قربان شده است.
با این حال، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی و صنعت دامپروری خراسان رضوی نزدیک بودن عید قربان را دلیل کاهش عرضه دام بیان کرد و به شهرآرا گفت: برخی از دامداری‌ها عرضه دام خود را در روزهای اخیر کاهش داده‌اند تا بتوانند در روزهای نزدیک به عید قربان که بازار وضعیت بهتری دارد، دام‌های خود را عرضه کنند.
با این حال، پیش‌بینی می‌شود عرضه دام در روزهای نزدیک به عید قربان افزایش یابد. امین هراتی افزود: بره 50 کیلویی به قیمت هر کیلوگرم 42 تا 44 هزار تومان در بازار در حال عرضه است. وی در خصوص وضعیت بازار دام زنده نیز گفت: امسال به دلیل بهتر بودن شرایط، دامداران‌ دام‌های مولد خود را ‌کمتر روانه بازار کرده‌اند. با این حال، ممنوعیت خروج دام زنده در مقطعی از سال در کنار واردات دام و گوشت سبب شده است بازار در تابستان امسال سنگین باشد. وی با اشاره به کاهش قیمت دام زنده در سطح دامداری‌ها گفت: هرچند هزینه‌های دامداری‌ها افزایش یافته، قیمت دام زنده در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. با این حال این کاهش قیمت در بازار نهایی دیده نمی‌شود. بر این اساس، باید دلایل این مسئله بررسی شود.
وی تأکید کرد: باید نقش واسطه‌ها در بازار دام کاهش یابد تا گوشت ارزان شود.

بهانه‌های گرانی دام
رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور نیز روز گذشته به ایسنا گفت: با توجه به آنکه خرید و فروش دام با رکود مواجه است، مسئولان امر در بخش دام سبک باید تمهیداتی بیندیشند تا دامداران به صورت مستقیم دام خود را با نرخ مصوب در بازار عرضه کنند. منصور پوریان افزود: اگرچه بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد دام به میزان کافی در کشور وجود دارد، دیگر امکان انباشت آن در واحدهای دامداری نیست، اما در مقابل، سیستم بازار به سبب سودجویی خود، صادرات را عاملی برای گرانی دوباره گوشت مطرح می‌کند.