موافقت نمایندگان با یک‌فوریت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

به گزارش شهرآرانیوز؛ در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی‌ ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای یک‌فوریت در مورد طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۷ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۴۶ نماینده حاضر با یک‌فوریت این طرح تفکیک موافقت کردند.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران، در تشریح فوریت این طرح اظهار کرد: در گذشته هم این موضوع را مطرح کردیم و همه کارشناسان بر این اتفاق نظر دارند که تفکیک وزارت راه و شهرسازی به نفع کشور است.

وی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه رشد هشت درصدی مصوب شده که از این هشت درصد تنها دو درصد به حوزه مسکن و حمل و نقل بر می‌گردد و با ارزیابی وزارت راه شهرسازی که با وزیر فعلی هم ارتباطی ندارد، بنابراین مشخص می‌شود که در حوزه مسکن در وضعیت خوبی نیستیم.

رضایی کوچی افزود: این موضوع هیچ ارتباطی با وزیر فعلی راه و شهرسازی ندارد. ما آن را در زمان وزرای سابق همچون آقای بذرپاش دنبال می‌کردیم و در این باره از نظرات صاحبنظران استفاده شده که همگی معتقدند تفکیک وزارت راه و شهرسازی به نفع کشور است. این وزارتخانه حداقل ۲۳ معاون و رئیس سازمان داشته که نشان‌دهنده طویل بودن آن است.

رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حوزه مسکن و شهرسازی حوزه وسیعی است. ما در قانون جهش تولید مسکن دولت را مکلف به ساخت یک میلیون مسکن سالانه کردیم، بیش از دو میلیون نفر هم در بافت‌های فرسوده و آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند. کیفیت مصالح ساختمانی و نظام مهندسی کشور را هم همه می‌بینند.

وی با اشاره به وضعیت حمل و نقل هوایی و ریلی کشور تصریح کرد: قرار بود طبق قانون برنامه ششم توسعه و همچنین برنامه هفتم توسعه ۳۰ درصد بار از شبکه ریلی جابه‌جا شود که این رقم به کمتر از ۱۰ درصد بوده؛ یعنی در حوزه حمل و نقل ریلی کار قابل قبولی انجام نشده است.

رضایی کوچی با اشاره به فوتی‌ها به دلیل حوادث جاده‌ای خاطرنشان کرد: قرار بود حوزه مسکن کمکی به حوزه حمل و نقل و حوزه حمل و نقل کمکی به مسکن کند تا هم‌افزایی صورت گیرد که این اتفاق رخ نداد. نگاه ما در کمیسیون عمران این است که باید تفکیک صورت گیرد.

{$sepehr_key_100961}

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی امروز به عنوان مخالف یک‌فوریت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در گذشته وزارت مسکن و شهرسازی وجود داشت که برای کوچک شدن دولت در وزارت راه و شهرسازی ادغام و به یک وزارتخانه راه و شهرسازی تبدیل شد، اکنون ما می‌خواهیم دوباره به قبل بازگردیم.

وی اضافه کرد: ما با این کار مجددا وظایف قبلی را منتقل می‌کنیم، وظیفه وزارت مسکن سیاست‌گذاری در بخش مسکن است و قرار نیست وزارت مسکن برای مردم مستقیما خانه بسازد، بلکه قرار است در این حوزه سیاست‌گذاری داشته باشد.

لاهوتی گفت: با تفکیک وزارت راه و شهرسازی، دولت بزرگ‌تر می‌شود باید هزینه‌های جاری دولت را کم کرد، نه اینکه دولت را بزرگ‌تر کرد. علاوه بر آن این کار خلاف اصل ۷۵ بوده و بار مالی به دولت تحمیل می‌کند.

همچنین هادی قوامی، نماینده اسفراین در مجلس در موافقت با این طرح عنوان کرد: این تفکیک از ابتدا اشتباه بود، چون مسکن موتور محرکه و محور توسعه است، اما به فراموشی سپرده شده، زیرا وزیر نمی‌تواند بار سنگین این دو بخش را بر دوش بکشد و مجلس هم نمی‌تواند به صورت کافی نظارت نداشته باشد، در نتیجه طرح‌ها دیر به بهره‌برداری می‌رسد. با تفکیک این وزارتخانه می‌توانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم و از نمایندگان می‌خواهم به این فوریت رای مثبت دهند.

منبع: ایرنا