سرگرمی، فیلم و سریال؛ انتظاری است که جوانان از تلویزیون دارند

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی بلوکات، قائم‌مقام شبکه سه سیما به مناسبت روز جوان از باید و نباید‌های برنامه‌سازی و توجه به جوانان در صداوسیما در یادداشتی چنین نوشت:

«یکی از مزیت‌ها و دارایی‌های مهم معنوی و مادی کشور عزیزمان ایران، خیل عظیم جوانان مستعد و فرهیخته‌ای است که در پهنای جغرافیای میهن‌مان مشغول فعالیت در عرصه‌های مختلف‌اند. وجود این تعداد از جوانان برومند، نویدبخش آینده‌ای روشن و دل‌انگیز برای ملت شریف ایران است که اگر برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای رشد و شکوفایی استعداد‌های ایشان صورت گیرد، بسیاری از موانع و مشکلات بر سر راه پیشرفت کشور از میان برداشته خواهد شد، چه آنکه محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هم بر همین مبنا استوار است و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این بیانیه، کلید حل مسائل کلان کشور را جوانان بیان می‌کنند.

{$sepehr_key_107461}

حال این سوال مهم مطرح می‌شود که نسبت رسانه ملی، با این گوهر ارزشمند (یعنی جوانان) چیست و چه تکالیف و وظایفی نسبت به جوانان دارد و آیا وزن مخاطبان جوان رسانه ملی در طراحی و تولید برنامه‌ها با مخاطبان سایرگروه‌های سنی یکسان است؟ جواب این سوال روشن است؛ بنا به دلایل مختلفی که مجال پرداختن به آن در این یادداشت نیست، نیاز‌ها و انتظارات جوانان، اولویت نخست رسانه ملی در میان گروه‌های مختلف سنی است و عوامل و مدیران سازمان صداوسیما، نگاهی ویژه به این حوزه دارند.

البته طبیعی است که جوانان نیز نیاز‌ها و اقتضائات گوناگونی دارند که پرداختن و پاسخگویی به آنها، کار ساده‌ای نیست و تلاش و کوشش مضاعفی را می‌طلبد. جوان امروز به‌واسطه تکثر ابزار‌های ارتباطی و ارتقای دانش و تحصیلات، هم دارای نظرات و دیدگاه‌های مختلفی است و هم پرسش‌های گوناگونی در ذهن دارد. جوان امروز، به مدد انقلاب اسلامی‌برخوردار از بلوغ فکری در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است و با اعتمادبه‌نفس، خود را عنصری مؤثر در تحولات مهم جهانی می‌بیند و به خود اجازه می‌دهد تا در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، فرهنگ، هنر و... جهانی بیندیشد و جهانی عمل کند؛ ماهواره بسازد، موشک بسازد، در فناوری نوینی مانند نانو یا هسته‌ای به مرز‌های دانش نزدیک شود و در عرصه‌های ورزشی و هنری و... در جهان بدرخشد.

از سوی دیگر، دشمنان و بدخواهان این مرزوبوم با درک اهمیت نسل جوان در آینده ایران، همه توان خود را برای منفعل و ناامید کردن نسل جوان به کار گرفته و از هیچ طراحی و توطئه‌ای در این زمینه دریغ نمی‌کنند. رسانه ملی، مسیری بس سخت و پیچیده در پیش روی خود دارد.

رسانه ملی از یک طرف باید به تکالیف ذاتی خود برای تأمین نیاز‌ها و دغدغه‌های جوانان عزیز عمل کند و از سوی دیگر، باید آثار مخرب - بخوانید زهرآگین - جریان رسانه‌ای معارض ایران اسلامی را خنثی و دفع کند.

به بیان ساده‌تر، کار و خدمت به مخاطبان جوان در رسانه ملی، به توانایی، مهارت، دانش و تلاش مضاعفی نسبت به سایر رسانه‌های دنیا نیاز دارد و با فعالیت‌های معمول و متعارف رسانه‌ای، به هیچ وجه نمی‌توان به تأمین این نیاز‌ها پرداخت و رضایت مخاطبان جوان را به دست آورد و در یک کلام، راهی جز «جهاد رسانه‌ای» پیش روی ما نیست.

براساس یکی از آخرین پژوهش‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، مهم‌ترین خواسته و انتظارات دهه هشتادی‌ها به‌عنوان بخش مهمی از بدنه نسل جوان کشور، پخش برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده و افزایش فیلم و سریال در تلویزیون بوده و جالب است که در میان ۱۵ عنوان اعلام‌شده در پژوهش، آخرین عنوان تنها با ۰/۴ درصد، به جناحی نبودن برنامه‌ها اختصاص پیدا کرده است. ترتیب و میزان اهمیت شاخص‌ها در پژوهش مذکور، به وضوح حاکی از آن است که دغدغه اصلی جوانان و مطالبه ایشان از تلویزیون، به‌هیچ وجه سیاسی و جناحی نیست و مدیران و برنامه‌سازان ما نباید در این زمینه دچار خطای محاسباتی شوند و گمان کنند که با حضور و اعطای تریبون به جریانات رادیکال و ساختارشکن سیاسی می‌توانند بر سبد و رضایت مخاطبان جوان تلویزیون بیفزایند، بلکه حوزه سرگرمی و فیلم و سریال، با فاصله بسیار زیاد و معنادار، بیشترین مطالبه و نیاز جوانان از تلویزیون محسوب می‌شود. سایر نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها نیز گویای آن است که قالب‌های نمایشی و طنز و سرگرمی، قالب‌های مورد علاقه جوانان است و پیام‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و... در صورتی که در قالب‌های مذکور ارائه شود، قابلیت اثرگذاری و ارتباط با مخاطبان انبوه را پیدا می‌کند و در غیر این صورت، امکان چندانی برای توفیق نخواهند داشت، لذا رسانه ملی و به‌ویژه تلویزیون در این زمینه وظیفه سنگینی برعهده دارد و به نظر می‌رسد با وضعیت مطلوب فاصله داریم و نیازمند تلاش و توجه بیشتر به این عرصه هستیم.

حوزه ورزش، به‌ویژه ورزش قهرمانی و در رأس آن فوتبال و کشتی نیز موردتوجه ویژه جوانان قرار دارد که رسانه ملی، همچنان مهم‌ترین مرجع رسانه‌ای در این زمینه است و یکی از مزیت‌ها و نقاط قوت تلویزیون، حوزه ورزش به شمار می‌رود. حضور نیرو‌های توانمند و باانگیزه در برنامه‌های ورزشی و تلاش مستمر همکارانمان برای برنامه‌سازی و پوشش رویداد‌های ورزشی ایران و جهان، موجب رضایتمندی مخاطبان به‌ویژه جوانان از رسانه ملی در حوزه ورزش شده است. امید است با رفع نواقص و کمبود‌ها و ارتقای نقاط قوت و استفاده از فرصت‌ها، بیشترین سطح ارتباط با مخاطبان جوان و رضایت حداکثری این قشر ارزشمند و آینده‌ساز حاصل شود.»

منبع: ایسنا

{$sepehr_key_107460}