اعتیاد ۲/۷ درصدی در استان خراسان رضوی
لیلی رحمانی/شهرآرانیوز - «با آنکه در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن، میزان دستگیری در استان ۱۷ درصد افزایش یافته، هنوز رضایت کامل شهروندان حاصل نشده که وجود خلأ‌های قانونی علت آن است. به این دلیل ستاد، لایحه‌ای را برای تشدید برخورد با خرده فروشان مطرح کرده است که در صورت تصویب، امسال رضایت شهروندان افزایش خواهد یافت.» این سخنان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد که با محوریت اقدامات پیشگیرانه در زمینه مبارزه با مواد مخدر در آموزش و پرورش برگزار شد، نشان دهنده افزایش درخواست و توقع عمومی برای مبارزه و برخورد بیشتر با خرده فروشان مواد مخدر در استان است.
محمد حسین صالحی در این نشست با تأکید بر اینکه اعتیاد یکی از دغدغه‌های بزرگ جامعه امروز است، گفت: صحبت از اعتیاد به معنای ایجاد دغدغه نیست؛ زیرا حساسیت‌ها در این زمینه وجود دارد و برهمین مبنا باید دغدغه‌ها با کار عملیاتی رفع شود.

بازاریابی خوب برای ۸۰۰ نوع ماده مخدر!
وی افزود: در طرح «یاریگران زندگی» به دانش آموزان درباره مضرات مواد مخدر آموزش‌ می‌دهیم و از توانایی آن‌ها برای پیشگیری استفاده می‌کنیم.
صالحی با اشاره به اینکه در این زمینه، رسانه، نقش مهمی در آگاهی بخشی به جامعه دارد، بیان کرد: بیش از ۸۰۰ نوع ماده مخدر در جامعه استفاده می‌شود که گاهی حتی نمی‌توان آن را تشخیص داد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ادامه داد: باآنکه در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن، میزان دستگیری در استان ۱۷ درصد افزایش یافته، هنوز رضایت کامل شهروندان حاصل نشده که وجود خلأ‌های قانونی علت آن است. به این دلیل ستاد، لایحه‌ای را برای تشدید برخورد با خرده فروشان مطرح کرده است که در صورت تصویب، امسال رضایت شهروندان افزایش خواهد یافت.

اعتیاد ۲.۷ درصدی در استان
او تأکید کرد: باید تمایل افراد به مصرف مواد مخدر کاهش یابد و این به معنای پیشگیری است. ۲.۷ درصد افراد استان گرفتار اعتیاد هستند، اما نگرانی ما محدود به این افراد نیست و شامل ۹۷ درصد افراد سالم هم می‌شود؛ به همین دلیل باید حساسیت‌ها را افزایش دهیم و از تشکل‌های غیر دولتی کمک بگیریم.

بهره برداری از کمپ برزش آباد تا پایان سال
صالحی با اشاره به اقداماتی که در زمینه سامان دهی معتادان متجاهر صورت گرفته است، گفت: ۹ هزار معتاد متجاهر در استان سکونت دارند که ۱۰ درصد آن‌ها خانم هستند. ظرفیت نگهداری از این افراد تا سال ۹۸ فقط ۱۷۰۰ نفر بود، اما برنامه‌هایی برای افزایش این ظرفیت به ۷ هزار نفر در دست اقدام است. در این راستا تاکنون ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده و حدود ۳ میلیارد تومان آن را شورای شهر پرداخته است. پروژه برزش آباد نیز با ظرفیت هزار نفری تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. صالحی ادامه داد: پروژه‌ای نیز با دو فاز در حسن آباد در مرحله اجراست که فاز اول آن با ظرفیت هزار نفر تا دو ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید و فاز دوم نیز در حدود ۳ هزار نفر ظرفیت خواهد داشت. در ۵ شهرستان استان نیز مجموعه‌هایی با ظرفیت نهایی هزار نفر افتتاح خواهد شد.
او با تأکید بر اینکه اقدام اساسی برای مقابله با موادفروشان، کاهش چرخه ورود موادمخدر به جامعه است، بیان کرد: اقدامات ایجابی بسیاری صورت گرفته؛ ازجمله ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح یاریگران زندگی و انعقاد تفاهم نامه با سایر دستگاه‌ها هزینه شده است. اقدام مهم دیگر، افزایش نشاط اجتماعی است که در این زمینه نیز اقداماتی مانند تجهیز ۱۰۰ خانه ورزش روستایی با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان انجام شده است.

پیشگیری از اعتیاد و سرمایه گذاری اندک آموزش و پرورش
رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز در این نشست گفت: شاید بتوان بالاتر بودن میانگین آماری اعتیاد در جامعه کارگری و دانشجویی را ناشی از آن دانست که استان ما یکی از قطب‌های علمی کشور است؛ ضمن اینکه افراد بسیاری برای کار از استان‌های دیگر به این استان مراجعه می‌کند.
شهناز رمارم ادامه داد: متأسفانه سرمایه گذاری درزمینه پیشگیری از اعتیاد در آموزش و پرورش کم است و به این سازمان به عنوان مصرف کننده نگاه می‌شود.
او افزود: آموزش و پرورش به حمایت نیاز دارد؛ بنابراین می‌توان تفاهم نامه‌های بسیاری برای رسیدن به اهداف مشترک منعقد کرد.
رمارم گفت: قبح رفتار‌های بیمارگونه در حال ازبین رفتن است. معتادان در مکان‌های عمومی اقدام به استعمال مواد مخدر می‌کنند. مکان‌ها شناسایی می‌شود، اما برخورد مناسبی صورت نمی‌گیرد.