رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور مطرح کرد
مرگ خاموش شهرها با ایجاد کمربندی‌های بدون مطالعه

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: ایجاد یک کمربندی بدون مطالعات دقیق و در نظر نگرفتن چالش‌های پیش روی آن باعث مرگ خاموش یک شهر می‌شود.
به گزارش ایرنا، مهدی جمالی‌نژاد عصر پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات و مسائل شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان تربت حیدریه افزود: این اقدام مانع ورود گردشگران به داخل شهرها می‌شود و در نتیجه شهرداری‌ها را از تولید ثروت محروم می‌کند. وی اظهار کرد: بدون خلاقیت و نوآوری و بهره‌گیری از علم روز دنیا، شهرها پیشرفت نمی‌کنند و زمینه توسعه و شکوفایی آن‌ها نیز فراهم نمی‌شود.
وی گفت: برای تحقق این مهم، ابتدا باید شهر را خوب شناخت و سپس اقدام به معرفی آن کرد.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: این در حالی است که تاکنون آن‌طور که شایسته تربت حیدریه است ظرفیت‌های این شهرستان به‌درستی معرفی نشده و همین امر مانع ایجاد رغبت برای سرمایه‌گذاری در این خطه شده است.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد ابتدا میراث فرهنگی و معنوی خود را شناسایی و سپس با خلاقیت و نوآوری آن‌ها را معرفی کنیم اظهار کرد: تربت حیدریه از ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف برخوردار است که خیلی کم از آن‌ها استفاده شده است. مهم‌ترین و کلیدی‌ترین آن قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور است.
وی با بیان اینکه شهرداران می‌توانند به دنبال برندسازی منحصر به فرد باشند افزود: مشکل دیگر تربت حیدریه این است که خود را از یک ظرفیت بسیار مهم دیگر محروم کرده و آن «شهر بین راهی» است که در ادبیات شهرسازی امروزی بسیار رایج و بر افزایش ظرفیت‌های گردشگری بسیار حائز اهمیت است. به عنوان نمونه، می‌توان شهرهای بین تهران و قم را مثال زد که امکانات و ظرفیت‌های بسیاری تولید کرده‌اند. جمالی‌نژاد افزود: مسئولان تربت حیدریه باید دست‌کم از ظرفیت شهر بین راهی بودن این شهرستان استفاده کنند.
سعید باستانی، نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات این است که تربت حیدریه نه جزو شهرهای بزرگ و نه جزو شهرهای کوچک است و بر همین اساس نیز از درآمدهای پایدار شهری محروم مانده است.