بازگرداندن ۲۱ پرنده شکاری همزمان با میلاد ضامن آهو به آسمان خراسان رضوی
به گزارش شهرآرا نیوز،تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ۱۳ بهله جوجه دلیجه، ۲ بهله سارگپه، ۲ بهله شاه بوف و چهار جغد کوچک با تأیید دامپزشک و اطمینان از توانایی ادامه حیات در طبیعت به آسمان زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

وی افزود: بیشتر این پرندگان در روز‌های نخستین تولد، در فصل بهار از لانه‌هایشان پایین افتاده بودند و یا دچار آسیب شده بودند و توان پرواز از آنان سلب شده بود و طبیعت دوستان آن‌ها را به ادارات حفاظت محیط زیست تحویل داده بودند و مدتی تا رشد لازم و کسب توان پرواز با نظارت دامپزشک و متخصصان نظارت بر حیات وحش استان با تاکید بر حفظ خصیصه زیستن در محیط طبیعی نگهداری شده بودند که امروز درآستانه ولادت آقا علی ابن موسی الرضا (ع) و روز ملی محیط‌بان به دست جمعی از محیط‌بانان به طبیعت بازگردانده شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در سراسر استان آمار همکاری طبیعت دوستان در تحویل پرندگان و حیوانات وحشی مصدوم به سازمان حفاظت محیط زیست رشدی مطلوب داشته و گواهی بر اثربخشی فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است و خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان عبارتند از بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک.
 
 
منبع:ایرنا