درباره ضرورت توجه به قوانین موتورسواری | مانور مرگ روی دوچرخ!

به گزارش شهرآرانیوز؛ جدا از آن دسته افرادی که با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد می‌کنند، خیلی از کاربران ترافیکی که خودرو شخصی دارند، فصل زمستان که تمام می‌شود به فکر استفاده یا خرید موتورسیکلت می‌افتند. مهم‌ترین ویژگی این وسیله نقلیه موتوری دوچرخ که باعث می‌شود به تعداد طرف داران این وسیله (به خصوص در شرایط جوی پایدار) افزوده شود، مصرف پایین سوخت و کاهش زمان ماندن در ترافیک است.

حالا اگر قصد سواری یا رفت و آمد با موتورسیکلت را دارید چند خطی مهمان ما باشید. در این شماره به کمک سرهنگ احمد نوری، رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان به نکاتی اشاره کرده‌ایم که خواندنش علاوه بر آگاهی از شرایط این وسیله نقلیه به بهتر راندن این وسیله پرخطر کمک می‌کند.

اول بخوانید بعد برانید!

یک موتورسیکلت سوار برای اینکه با ایمنی کامل در سطح معابر شهر موتورسواری کند موظف است حواسش به موارد زیر باشد:

توجه به تجهیزات

  • چکاپ دوره‌ای وسیله نقلیه شامل ترمزها، چراغ‌ها و ...

آموزش و مهارت

  • شرکت در دوره‌های آموزشی برای رعایت اصل رانندگی
  • تمرین منظم مهارت‌های سواری، شامل ترمزگیری و پیچیدن

توجه به وضعیت آب و هوا و مسیر

  • شناخت و آشنایی با مسیر
  • اصولی راندن در شرایط جوی خاص مثل زمان بارندگی و لغزندگی

پوشش مناسب

  • کلاه: به سر داشتن کلاه ایمنی از بیش از ۷۰ درصد صدمات وارد شده به سر و جمجمه جلوگیری می‌کند.
  • لباس: لباس موتورسوار باید رنگ روشن یا دارای شب رنگ باشد تا در شب بهتر دیده شود. از پوشیدن کفش مناسب نیز غافل نشویم.

اجتناب از حواس پرتی

  • استفاده نکردن از وسایل ارتباطی مثل تلفن همراه
  • پرهیز از عوامل حواس پرتی مثل مصرف الکل یا مواد مخدر
  • جلوگیری از جوگیری در زمان حرکت مثل بروز حرکات نمایشی و از دست دادن کنترل موتورسیکلت و احتمال برخورد با موانع، عابران پیاده یا خودرو‌های دیگر

ترکیب ایمنی و رفتار

  • اجتناب از رفتار‌های پرخطر مثل سبقت، سرعت و...
  • تعامل دوستانه و محترمانه با دیگر رانندگان
  • رعایت ایمنی تردد برای ترک نشینان

آگاهی از قوانین و مقررات رانندگی

  • رعایت قوانین و شناخت تابلو‌ها و علائم
  • توجه به حقوق دیگر کاربران ترافیکی

{$sepehr_key_118548}

موتورسواری مشهد به روایت آمار و ارقام

توجه: آمار پیش رو مربوط به دوازده ماه سال گذشته است:

تعداد پلاک‌

  • ۵۲۸ هزارو ۶۱۹ دستگاه

بیشترین رنج سنی تصادف کنندگان

  • بین ۱۷ تا ۳۰ سال

ساعت‌های تصادف

  • بین ساعت ۱۴ تا ۱۸ (حدود ۲۰ درصد)

تعداد تصادفات فوتی

  • ۲۴۸ مورد (تعداد جان باخته ۲۷۵ نفر)

۴۱ درصد

  • سهم موتورسیکلت‌ها از مجموع تصادفات شهر مشهد

سهم موتور‌ها از تصادفات

  • ۱ درصد: برخورد با موتور
  • ۳ درصد: برخورد با عابر
  • ۱۹ درصد: برخورد با  وسیله نقلیه

تعداد تصادفات جرحی

  • ۲۲ هزارو ۹۰۸ مورد (تعداد مجروحان ۲۴ هزارو ۷۱۹ نفر)

تعداد گواهی‌نامه‌های صادر شده

  • حدود ۱۱ هزار گواهی‌نامه

۵۷۸ هزارو ۲۳۸  مورد

  • مجموع اعمال قانون موتورسیکلت‌ها در سال۱۴۰۳ که نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. (۱۲۰ درصد افزایش)

طرح‌هایی برای کاهش خطر

با توجه به آمار افزایشی تخلفات در حوزه موتور سیکلت ها، پلیس راهور در جهت کاهش تصادفات اقداماتی را به صورت مستمر در دستور کار قرار داده است که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

  • توقیف ساعتی موتورسیکلت سوار متخلف و آموزش موتورسیکلت سواران در محل (طرح موتوریار)
  • توقیف موتورسیکلت‌های دارای تخلفات حادثه ساز و بدون گواهی نامه و اعزام موتورسیکلت سوار متخلف به مقام قضایی
  • طرح گواهی نامه آسان و یک روزه برای موتورسیکلت سواران بدون گواهی نامه
  • اهدای کلاه ایمنی به موتورسیکلت سواران بدون کلاه ایمنی
  • تهیه، تولید و پخش محصولات فرهنگی با عناوین آموزشی ترافیکی و با محوریت ارتقای فرهنگ ترافیک و رویکرد کاهش تصادفات در رسانه‌های سمعی و بصری
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی ترافیکی مختص موتورسیکلت سواران

بیشترین تخلفات

  • استفاده نکردن از کلاه ایمنی
  • حرکات نمایشی مثل تک چرخ زدن، ورود به لاین ویژه، حرکت در پیاده رو

{$sepehr_key_118549}

بیشترین علت تامه تصادفات

  • تخطی از سرعت مطمئنه
  • نداشتن توجه کافی به جلو
  • رعایت نکردن حق تقدم

کدام مناطق

تصادفات موتورسیکلت‌ها در شهر مشهد بیشتر در مناطق ۳،۲، ۴، ۵، ۶ و ۷ و مناطق حاشیه نشین شهر به دلیل تعداد زیاد موتورسیکلت‌ها و نبود معابر مناسب و استاندارد است.

قانون چه‌ می‌گوید

برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تمامی قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوس رانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و مأموران موظف‌اند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.