بازنگری در تعداد دانشجویان علوم پزشکی، متناسب با نیازهای کشور

به گزارش شهرآرانیوز، سید جلیل حسینی با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی افزود: ظرفیت پزشکی از هشت هزار به ۱۶ هزار نفر و دندانپزشکی از هزار و ۷۰۰ به سه هزار و ۴۰۰ نفر در سالجاری افزایش یافته که فشار بی‌سابقه‌ای به دانشگاه‌ها وارد کرده است.

وی اظهار کرد: در سه تا چهار ماه اخیر، با تلاش شبانه‌روزی سعی کردیم مصوبات لازم برای تأمین بودجه را دریافت کنیم، اما تامین ۳۷ هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای ساخت و ساز‌های زیرساختی، کلاس‌ها و سایر امکانات آموزشی تاکنون محقق نشده است.

حسینی تصریح کرد: در برخی دانشگاه‌ها حتی با مشکل حضور و غیاب دانشجویان پزشکی مواجه هستیم که ضرورت بازنگری جدی در سیاست‌های ظرفیت‌پذیری را دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های عملیاتی می‌توان به پذیرش دانشجوی بین‌الملل، بازنگری ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی و کسب درآمد از محل آموزش‌های آزاد، مسئولیت اجتماعی و مشارکت بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و مسوولان وزارت بهداشت بر این باورند که دانشگاه‌ها باید علاوه بر تأمین هزینه‌های آموزشی، دست‌کم ۲۰ درصد از بودجه آموزشی خود را از محل درآمد‌های مستقل تأمین کنند.

{$sepehr_key_118974}

وی در ادامه به سامان‌دهی اعتباربخشی برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های علوم پایه، پزشکی عمومی، داروسازی، دندانپزشکی، تخصص، فوق‌تخصص، آموزش مجازی و آزمون‌های الکترونیکی اشاره کرد و گفت: این فرآیند از گذشته آغاز شده و قصد داریم برنامه‌ریزی هماهنگ و مشترکی برای اعتباربخشی آموزش و درمان در سطح دانشگاه‌ها اجرا کنیم.

حسینی تاکید کرد: تشکیل کمپ‌های تخصصی، تصویب استانداردها، توانمندسازی ارزیابان درمانی از دانشگاه‌ها، سامان‌دهی رشته‌های علوم پزشکی در مناطق مختلف، بررسی وضعیت دانش‌آموختگان، بازنشستگان، مهاجرین، کمبود‌های نیروی انسانی و تخمین هزینه‌های تمام‌شده از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، بررسی و تعیین نیاز‌های نظام سلامت در حوزه منابع انسانی، تحلیل زیرساخت‌های آموزشی موجود و مورد نیاز و تصمیم‌گیری درباره رشته‌ها و مقاطع آموزشی، از دانشگاه‌ها خواسته شده تا با تهیه گزارش‌های دقیق، در تدوین سیاست‌ها مشارکت فعال داشته باشند.

حسینی همچنین بر توانمندسازی اعضای هیات علمی، کاهش مهاجرت یا عدم استقبال از جذب هیات علمی در سال‌های اخیر و استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی در حوزه‌های بین‌المللی‌سازی، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی تأکید کرد.

منبع: ایرنا