به گزارش شهرآرانیوز؛ ۱۲ آبان سال گذشته بود که تعدادی از شهروندان در تماس با شهرآرا و صفحه صدای مردم از حذف یک طرفه برخی ایستگاههای خط ۱۲ در بولوار فارغ التحصیلان گلایه کردند. در آن تاریخ مطالبه شهروندان از این قرار بود که چرا باید خط عریض و طویلی مانند ۱۲، که سالها از مسیر بولوار فارغ التحصیلان در انتهای بولوار وکیل آباد تردد داشته و شهروندان محلی این بولوار را به حرم مطهر میرسانده است یک باره و به دلیل پارهای از مشکلات ترافیکی، باید مسیر ترددش از بولوار فارغ التحصیلان حذف شود؟ در آن تاریخ و به واسطه خواسته مردم این موضوع حذف یک طرفه برخی از ایستگاهها در این بولوار از اتوبوس رانی پیگیری شد.
در آن گزارش اتوبوس رانی شهرداری مشهد دغدغههای شهروندان را این گونه پاسخ داد که؛ پارک خودروهای شهروندان در محل دوربرگردان و در محدوده خروجی خودروها در انتهای دوربرگردان از مشکلات ترافیکی این محدوده بود. این گونه اقدامات برخی از رانندگان سبب شد تا اتوبوس رانان خطوط بی آرتی خط ۱۲ هنگام قرار گرفتن در این دوربرگردان به راحتی نتوانند دور بزنند و ناچار باشند برای تردد چند بار عقب و جلو بروند. این موضوع نیز بسترساز گرههای ترافیکی و تصادفهای متعدد بود.
همه این موارد دست به دست هم داد تا برخی از ایستگاهها در این بولوار حذف شود. در مقابل مردم همچنان برای استفاده از خدمات خط ۱۲ مطالبه جدی داشتند. همین مسئله سبب شد تا شهرداری منطقه ۱۱ مشهد در یک مطالعه موردی و البته میدانی به انجام اصلاح هندسی این دوربرگردان اقدام کند. بدین ترتیب در یک برنامه ضرب الاجلی برای انجام این پروژه اعتبار مورد نیاز گرفته و پیمانکار مشخص شد و کار اجرای پروژه درست در آخرین ماه سال ۱۴۰۳ کلید خورد.
«گشایش گره بولوار فارغ التحصیلان برای شهروندان و اتوبوس رانان». این عبارات عنوان خبری بود که اواخر بهمن سال قبل شهردار منطقه ۱۱ مشهد به عنوان خبر خوش و پاسخی مطلوب به این مطالبه شهروندان رسانهای کرد. مهدی عرفانیان در همان تاریخ و در ادامه این خبر گفت: در پاسخ به یکی از پرتکرارترین درخواستهای مردمی در سامانه ۱۳۷ و ملاقاتهای مردمی برای حل موضوع تغییر مسیر خطوط اتوبوس رانی در بولوار فارغ التحصیلان و در مسیر بازگشت، با پیگیریهای انجام شده کار اصلاح هندسی دوربرگردان در ماه جاری آغاز خواهد شد.
شهردار منطقه ۱۱ مشهد در ادامه بیان کرد: این پروژه به منظور تسهیل تردد شهروندان و کاهش ترافیک و حل مشکل اتوبوس رانان، در این منطقه اجرا خواهد شد.
به گفته او این دوربرگردان علاوه بر افزایش ایمنی و بهبود جریان ترافیک، امکان دسترسی راحت شهروندان را به خطوط اتوبوس میدهد.
البته شهردار منطقه ۱۱ در همان تاریخ وعده بهره برداری را در آغاز سال جدید داد.
برای پیگیری این موضوع و دریافت پاسخ این سؤال که آیا اصلاح هندسی این بولوار به سرانجام رسیده است یا خیر؟ به سراغ مسئول امور حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ رفتیم. حامد حسن زاده رحمانی گفت: پروژه اصلاح هندسی دوربرگردان بولوار فارغ التحصیلان از روزهای پایانی سال گذشته وارد فاز اجرایی شد.
مسئول امور حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ با بیان اینکه این پروژه یکی از مطالبات مهم شهروندان بوده، ادامه داد: عرض کم دوربرگردان ابتدای بولوار فارغ التحصیلان و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی از شهروندان در پارک غیر مجاز خودروها سبب بروز مشکلاتی برای دورزدن اتوبوسهای سازمان اتوبوس رانی و متعاقب آن حذف خطوط اتوبوس رانی این بولوار شده بود.
وی افزود: پس از انجام پیگیریهای مستمر برای تأمین اعتبار، اجرای پروژه تعریض و اصلاح هندسی دوربرگردان، در اواخر اسفندماه گذشته اجرایی شد.
حسن زاده رحمانی اظهار کرد: اجرای این پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان انجام شد و در حال حاضر مشکل دورزدن اتوبوسها در این دوربرگردان مرتفع شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که با انجام این اصلاح هندسی آیا مسیرهای حذف شده خط ۱۲ به بولوار فارغ التحصیلان بر میگردد یا خیر؟ بیان کرد: پس از اتمام عملیات اجرایی اصلاح هندسی این دوربرگردان در منطقه ۱۱ مشهد، موضوع طی نامهای به سازمان اتوبوس رانی اطلاع رسانی شد. از نظر ما در حال حاضر امکان برقراری مجدد سرویس دهی اتوبوسهای آن سازمان در این بولوار امکان پذیر است.
مسئول امور حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ مشهد بیان کرد: قطعا اجرای این پروژه با هدف رضایتمندی اهالی و شهروندان این محدوده برای راه اندازی مجدد خطوط اتوبوس رانی مورد مطالبه شان در این مسیر انجام شد.
{$sepehr_key_119251}
اما آنچه متولیان سازمان اتوبوس رانی به لحاظ فنی برای بازگشت مسیر خطوط ۱۲ به بولوار فارغ التحصیلان مدنظر دارند واقعیتی فراتر از ماجرای اصلاح هندسی دوربرگردان است. کارشناسان این سازمان اعتقاد دارند اگرچه اصلاح هندسی این دوربرگردان سهم عظیمی در رفع مشکل دور زدن رانندگان اتوبوسهای بی آرتی دارد، اما چالش اصلی این موقعیت جغرافیایی برای رانندگان اتوبوس، پارک خودروها در محل دو ربرگردان است.
به دلیل وجود انواع مراکز و واحدهای تجاری نظیر کافه ها، رستورانها و داروخانهها در خروجی این دوربرگردان و حتی کنار میل باتومیها رانندگان اقدام به پارک خودرو میکنند. این خودروها مانع دور زدن راحت اتوبوسهای بزرگ در محل دور برگردان میشود.
کریمی، مدیر منطقه یک سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد در این باره گفت: قرار است این موضوع در کمیته برنامه ریزی خطوط سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد بررسی شود. احتمال دارد این موضوع داخل کمیته مطرح شود همچنین این احتمال هست که خط دیگری به این مسیر تزریق شود یا از سایر خطوط دیگر ترددکننده در این مسیر که اتوبوسهای کوچک تری دارند استفاده شود. مدیر منطقه یک سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد افزود: اتوبوس رانی یک عضو این کمیته است و باید نظرات کارشناسان دیگر نیز بررسی شود. پیش بینی میشود این موضوع در کمیته بررسی و خروجی تصمیم گیریها اطلاع رسانی شود.