یارانه شیر احیا شود
محسن موسوی‌زاده - هر‌چند از اواسط خردادماه برخی کارخانه‌های لبنی محصولات خود را گران کرده بودند، از ۴‌تیرماه بر‌اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار کشور قیمت انواع لبنیات به‌طور رسمی ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت. هر‌چند مسئولان اعلام می‌کنند این افزایش قیمت به دلیل رشد هزینه تمام‌شده تولیدکننده اتخاذ شده است، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی معتقد است که با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، پول گران شدن لبنیات به جیب تولیدکننده نمی‌رود. مریم سراج‌احمدی برای توضیح این استدلال خود به کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های لبنی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به کاهش مصرف شیر و محصولات لبنی، برخی از کارخانه‌ها با ۱۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند. این مسئله سبب می‌شود تا هزینه تمام‌شده تولید بسیار افزایش یابد. وی ادامه می‌دهد: هر‌چند هزینه تمام‌شده محصولات لبنی به دلیل تورم افزایش یافته، اخذ این هزینه از مصرف‌کننده راهکار خوبی برای حمایت از تولیدکننده نیست، زیرا این سیاست با کاهش مصرف سرانه به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده منجر می‌شود. عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان درباره راهکار‌های خروج صنایع لبنی از مشکلات فعلی می‌گوید: اگر دولت یارانه محصولات لبنی به مصرف‌کننده را احیا کند، این مسئله می‌تواند سبب افزایش مصرف شود و وضعیت بازار را بهبود بخشد. در واقع در زمان هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ مقرر شد با حذف یارانه شیر مصرف‌کننده، این یارانه به تولیدکننده داده شود، اما در عمل این مسئله محقق نشد و حذف یارانه به کاهش سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی منجر شد. وی بیان می‌کند: دامدار، صنایع لبنی و مصرف‌کننده ۳ ضلع صنعت لبنیات محسوب می‌شوند. در راستای حمایت از تولید باید بررسی شود کدام یک از اضلاع فوق دارای مشکل است و این مشکل چگونه باید حل شود. به طور حتم اجرای الگوی حمایتی و یارانه‌ای مناسب و هدفمند می‌تواند سبب برون‌رفت صنایع لبنی از مشکلات فعلی بشود.