نقشه تصادفات مرگ‌بار مشهد در ۱۴۰۳ | راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده، قربانیان اصلی ترافیک مشهد

به گزارش شهرآرانیوز، در دنیای امروز، مدیریت ترافیک و افزایش ایمنی معابر شهری از اولویت‌های مهم هر کلان‌شهری به شمار می‌رود. مشهد، به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین و پرترددترین شهر‌های کشور، در سال‌های اخیر توانسته با اجرای پروژه‌های هدفمند، نقشی پیشرو در کاهش تصادفات ایفا کند.

سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد، با رویکردی علمی و تکنیک‌های نوین، موفق به ثبت کاهش ۲۵ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات در بازه‌ زمانی یازده‌ساله شده است، این مهم در حالی محقق شده که میانگین کاهش تصادفات فوتی در کشور تنها ۳ درصد بوده است.

این دستاورد حاصل مطالعات جامع در زمینه شناسایی دلایل اصلی بروز تصادفات، اجرای طرح‌های هوشمندانه مانند ساماندهی گذرگاه‌های عابر پیاده و فرهنگ‌سازی گسترده برای کاهش رفتار‌های پرخطر، به‌ویژه در میان موتورسیکلت‌سواران است. از سوی دیگر، همکاری مؤثر با نهاد‌هایی نظیر پلیس راهور و دانشگاه‌های معتبر، شهرداری مشهد را به الگویی موفق در مدیریت ایمنی شبکه معابر شهری تبدیل کرده است.

در عین حال، افزایش آمار مصدومان تصادفات و آسیب‌پذیری بالای گروه‌هایی نظیر عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت‌، نشان می‌دهد که همچنان نیاز به توسعه برنامه‌های خلاقانه و اعمال مقررات جدی‌تر، احساس می‌شود. نقشی که شهرداری و سازمان ترافیک مشهد در این مسیر ایفا کرده‌اند، مثالی بارز از یک مدیریت سازمان‌یافته برای تحقق شهر ایمن‌تر است.

نقشه تصادفات مرگبار مشهد در ۱۴۰۳ | موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده؛ قربانیان اصلی ترافیک مشهد

بهنام جبینی در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، از مهم‌ترین اقدامات سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد خبر داد و اظهار کرد: طبق گزارش‌های واصله، آمار تصادفات فوتی طی ۱۱ سال گذشته، ۲۵ درصد کاهش یافته است، اما افزایش ۶ درصدی مصدومان نگرانی‌های جدیدی ایجاد کرده است.

وی افزود: طی نشستی تخصصی با مسئولین بخش ایمنی شهری و حمل‌ونقل مشهد، روند کاهش تصادفات فوتی بررسی و اقدامات انجام‌شده بازنگری شد. بر اساس این آمار، مشهد توانسته طی ۱۱ سال گذشته، با کاهش ۲۵ درصدی تصادفات فوتی، عملکرد بسیار بهتری نسبت‌به میانگین کشوری (کاهش ۳ درصدی) داشته باشد. با این حال، داده‌های مربوط به مصدومان تصادف، نشان از افزایش ۶ درصدی آسیب‌دیدگان دارد که چالشی جدی در حوزه ایمنی است.

معاون نظارت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد مصدومان تصادفات در شهر مشهد ۱۴ هزار و ۴۶۵ نفر بود که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۱۶ هزار و ۶۸۴ نفر رسید. در عین حال، آمار فوتی‌ها از ۳۰۵ نفر در سال ۱۴۰۲ به ۲۶۵ نفر در سال ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرده است (۱۳ درصد کاهش). با این حال، این کاهش، نمی‌تواند افزایش آمار مصدومان را جبران کند.

راکبان موتورسیکلت‌ و عابران پیاده، قربانیان اصلی تصادفات

بهنام جبینی تصریح کرد: ۸۶ درصد قربانیان تصادفات در شهر مشهد شامل موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده بوده‌اند. از میان قربانیان فوتی، ۴۶ درصد را موتورسواران و ۴۰ درصد را عابران تشکیل می‌دهند. در آمار مصدومان نیز این وضعیت مشابه است؛ به طوری که ۴۶ درصد از مصدومان موتورسواران و ۳۱ درصد عابران پیاده هستند.

وی با بیان اقدامات شهرداری مشهد برای کاهش خطرات و ایمنی حمل‌ونقل در معابر شهری بیان کرد: شهرداری مشهد طی سالیان گذشته با تمرکز بر کاهش تصادفات، اقداماتی از جمله اجرای پروژه خط تقدم عابران پیاده و ساماندهی تقاطع‌ها را انجام داده است. این طرح‌ها با هدف اولویت‌بخشیدن به ایمنی کاربران آسیب‌پذیر، باعث کاهش بخشی از خطرات شده‌اند.

نقشه تصادفات مرگبار مشهد در ۱۴۰۳ | موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده؛ قربانیان اصلی ترافیک مشهد

معاون نظارت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد ادامه داد: از سوی دیگر، برای کاهش تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها، پروژه‌ای با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد تعریف شده است که در سه حوزه فنی‌ و مهندسی، آموزش و فرهنگ‌سازی، و اعمال قانون بررسی شده است. بر اساس این مطالعات، دو گروه به‌طور ویژه در معرض خطر قرار دارند:

۱. جوانان موتورسوار: این افراد بیشترین سهم را در تصادفات موتورسیکلت دارند و معمولاً رفتار‌های پرخطر بیشتری از خود نشان می‌دهند.

۲. پیک‌های موتوری: به دلیل نوع فعالیت و فشار کاری، این گروه از موتورسواران نیز در معرض وقوع تصادفات بیشتری هستند.

{$sepehr_key_120477}

چراغ‌های خاموش

خاموشی چراغ‌های موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل مهم تصادفات تشخیص داده شده است. بسیاری از راکبان موتورسیکلت‌ به دلایل مختلف، از چراغ‌های جلو و عقب استفاده نمی‌کنند. این موضوع به‌خصوص در معابر تاریک و ساعات کم‌نور شب خطرات بیشتری ایجاد کرده است.

به همین دلیل شهرداری مشهد با همکاری پلیس راهور، اقدام به نصب شبرنگ بر روی بدنه موتورسیکلت‌های کار، کرده است تا در شرایط نوری محدود، این وسیله نقلیه بهتر دیده شود.

مشهد، شهری پیشرو در ایمنی و آرامش ترافیکی

سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد با تکیه بر دانش، تجربه و تعهد به ایمنی شهروندان، گام‌های مؤثری در راستای کاهش تصادفات و ارتقای فرهنگ ترافیکی برداشته است. کاهش چشمگیر تلفات ناشی از حوادث رانندگی، گواهی بر موفقیت این تلاش‌هاست، اما این پایان راه نیست.

نقشه تصادفات مرگبار مشهد در ۱۴۰۳ | موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده؛ قربانیان اصلی ترافیک مشهد

افزایش تعداد مصدومان و نیاز به توجه بیشتر به آسیب‌پذیری برخی گروه‌ها ازجمله چالش‌هایی است که نیازمند رویکردی نوآورانه و جامع‌نگر است؛ لذا می‌توان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، توسعه زیرساخت‌های ایمن و آموزش مستمر شهروندان، به سوی آینده‌ای روشن‌تر گام برداشت.

در این چشم‌انداز، مشهد نه‌تنها به عنوان یک شهر زیارتی، بلکه به عنوان یک شهر پیشرو در زمینه ایمنی و آرامش ترافیکی شناخته خواهد شد. شهری که در آن، شهروندان با اطمینان خاطر در معابر تردد می‌کنند و از فضا‌های شهری ایمن و دلپذیر لذت می‌برند. تحقق این آرمان، نیازمند همکاری و مشارکت همه ذی‌نفعان است؛ از مدیران و کارشناسان ترافیکی گرفته تا شهروندان مسئولیت‌پذیر. با همدلی و تلاش جمعی، مشهد می‌تواند به الگویی الهام‌بخش برای سایر شهر‌های کشور و حتی منطقه تبدیل شود.