چه تعداد هواپیمای فعال در کشور داریم؟

زهیر موسوی | شهرآرانیوز؛ تحریم‌ها تأثیرات منفی بر تأمین قطعات و خدمات نگهداری هواپیما‌ها گذاشته و منجر به کاهش قابل‌توجه تعداد هواپیما‌های فعال در ناوگان هوایی کشور شده است. بر اساس آمار، از مجموع ۲۹۵ فروند هواپیمای موجود در ناوگان، تنها ۱۵۷ فروند به عنوان هواپیمای فعال شناخته می‌شوند.

این کاهش چشمگیر در تعداد هواپیما‌های فعال می‌تواند تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور و سفر‌های داخلی و بین‌المللی داشته باشد. در ادامه، آمار تفکیکی از تعداد هواپیما‌های فعال و غیرفعال در شرکت‌های مختلف هواپیمایی کشور ارائه می‌شود:

هواپیمایی آتا: از ۲۰ فروند موجود، ۱۲ فروند فعال هستند.

هواپیمایی آساجت: تمامی ۴ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی آسمان: از ۲۳ فروند موجود، تنها ۶ فروند فعال هستند.

هواپیمایی آوا: ۳ از ۴ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی اطلس: تنها یک از ۳ فروند موجود فعال است.

{$sepehr_key_120970}

هواپیمایی ایران‌ایر: از ۳۵ فروند موجود، ۱۲ فروند فعال هستند.

هواپیمایی ایرتور: از ۱۶ فروند، ۱۱ فروند فعال هستند.

هواپیمایی ایروان: ۲ از ۴ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی پارس: از ۶ فروند موجود، ۳ فروند فعال هستند.

هواپیمایی پویا: ۵ از ۱۰ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی تابان: از ۸ فروند، ۵ فروند فعال هستند.

هواپیمایی چابهار: ۴ از ۵ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی رایمون: هیچ‌یک از ۳ فروند موجود فعال نیستند.

هواپیمایی زاگرس: ۶ از ۱۶ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی ساها: ۳ از ۴ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی سپهران: از ۱۱ فروند، ۹ فروند فعال هستند.

هواپیمایی فارس‌قشم: تنها یک از ۲ فروند موجود فعال است.

هواپیمایی فلای‌پرشیا: تمامی ۲ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی قشم: ۸ از ۱۶ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی کاسپین: ۸ از ۱۲ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی کارون: از ۱۴ فروند موجود، ۶ فروند فعال هستند.

هواپیمایی کیش: ۸ از ۱۲ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی ماهان: از ۴۳ فروند موجود، ۲۲ فروند فعال هستند.

هواپیمایی معراج: ۴ از ۹ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی وارش: ۷ از ۸ فروند موجود فعال هستند.

هواپیمایی یزد: تمامی ۵ فروند موجود فعال هستند.

{$sepehr_key_120971}

این آمار نشان‌دهنده چالش‌های جدی در صنعت هوانوردی کشور بوده و نیازمند توجه و حمایت بیشتری از سوی مسئولان و نهاد‌های مربوطه است. با توجه به اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور، اقدامات فوری برای بهبود وضعیت ناوگان هوایی ضروری به نظر می‌رسد.

خوشبختانه در روز‌های اخیر شاهد ورود دو ایرباس A۳۳۰ با عمر متوسط ۱۳ سال به ناوگان ایران‌ایر بوده‌ایم که به این شرکت جان دوباره‌ای خواهد بخشید و آن را برای پرواز‌های حج آماده می‌کند. همچنین، شرکت تازه‌تأسیس دات‌وان خبر از ورود ۳۲ هواپیمای جدید به کشور داده است. این اخبار و مذاکرات با کشور آمریکا برای رفع تحریم‌های ظالمانه، امید‌ها را برای صنعت هوانوردی در سال ۱۴۰۴ زنده نگه داشته است.