به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلاموالمسلمین حسن منصوریان از ابتدای حضور در دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد، ریاست کمیسیون «فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه» را عهدهدار بوده و هر چند در حال حاضر علاوه بر این مسئولیت، به عنوان نایبرئیس کمیسیونهای «حقوقی، املاک و قراردادها» و «شهرسازی و معماری» و عضو کمیسیونهای «عمران، حمل و نقل و ترافیک»، «ویژه ساماندهی حاشیه شهر» و «ویژه ورزش و جوانان» نیز فعالیت میکند، اما شاخصه فعالیتهای وی در حوزه کمیسیون فرهنگی نمود بیشتری داشته است. وی معتقد است که اقدامات شورای ششم در مجموع موجب رشد و ارتقای فعالیتهای فرهنگی مدیریت شهری شده است.
اقدامات شورای ششم در زمینه تاثیرگذاری مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی چه مواردی بوده است؟
در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، نسبت بودجه فرهنگی به کل بودجه شهرداری حدود ۲ درصد و از نظر ریالی کمی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بود، ضمن اینکه بخش عمده این عدد هم مربوط به بودجههای جاری و تکلیفی بود و چیزی برای عملیات و برنامهها باقی نمیماند. اما در حال حاضر، بودجه فرهنگی حدود ۱۰ درصد بودجه شهرداری است که این مبلغ با توجه به بودجه ۷۲هزارمیلیاردتومانی بودجه، عدد قابلتوجهی است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این بودجه تکلیفی است که به مواردی از جمله سهم شهرداری در مورد رسیدگی به موضوع معتادان متجاهر و برنامههای مشترک میان دستگاهها اختصاص پیدا کرده است. حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد آن نیز به محدوده حاشیه شهر مشهد اختصاص پیدا کرده است. البته با توجه به شرایط مشهد به عنوان یک شهر مذهبی، این حداقل سهم از بودجه فرهنگی است و برای نمونه در شهرهایی مانند تهران و اصفهان، این ۱۰ درصد را از گذشته داشتهاند.
از یاد نبریم که اگر یک ساختار و سازمان در ردیف بودجه، سهم قابل ملاحظه داشته باشد، میزان کنشگری آن هم افزایش خواهد یافت. در نتیجه این کار، پیوست فرهنگی به شکل مناسب، در حوزههای مختلف و حتی در حوزه خدمات شهری نیز ایجاد خواهد شد. در مورد ساختارها هم، حوزه فرهنگی شهرداری به افرادی خلاصه شده بود که حتی قرارداد مشخص و محکمی نداشته و به عبارت دیگر، نسبتی با مدیریت شهری نداشتند. موضوعی که باعث کاهش راندمان کاری و انگیزه کارکنان میشد. در حال حاضر، تمام قراردادهای حوزه سازمان فرهنگی به تامین نیرو تبدیل شده و تبدیلوضعیت شدهاند. اینجاست که موضوع ارتقای سازمانی و رشد افراد در سازمان پیش میآید و این، موجب پویایی سازمان میشود.
{$sepehr_key_121378}
کمیسیون «فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه» به صورت مشخص در حوزه فرهنگی چه اقداماتی صورت داده است؟
در مباحث فرهنگی، نسخهای مترقی از فرهنگسراها ایجاد کردیم. فرهنگسراها، مکانهایی برای مراجعه مردمی بودند که بر حسب علاقمندی، از خدمات آموزشی و فرهنگی آن استفاده میشد. اما ما به نتیجه رسیدیم که این روش، بازدهی چندان مطلوبی ندارد و از همین رو، باشگاههای مخاطبمحور را تشکیل دادیم. بر اساس ماموریت این باشگاهها، تلاش کردیم معضلات و مسائل اجتماعی را در قالب این باشگاهها برطرف کنیم و این نکته را مدنظر داشتیم که به جای آنکه افراد نیازمند به خدمات، به ما مراجعه کنند، ما به سراغ آنها رفتیم. آموزشها به صورت غیرمستقیم و در فرایند فعالیتهای اجتماعی ارائه شد و اتفاقا این روش بازخورد بسیار خوبی داشت. از جمله اینکه توانستیم در کاهش میزان طلاق و رشد ازدواج، تاثیرگذار باشیم. در موضوع نشان مشهد به این موضوع رسیدیم که در فعالیتهای شهری، فرهنگ تقدیر و تشکر از افرادی را که برای مشهد کاری انجام دادهاند و سرمایههای فرهنگی و اجتماعی شهر هستند، کمتر مورد توجه قرار دادهایم. در چند کارگروه، افراد مختلف را بررسی کرده و نشان مشهد را اهدا کردیم. علاوه بر اینها «سند تقویت هویت تاریخی محلات مشهد» را نیز به تصویب رساندیم.
موسسه فرهنگی شهرآرا به عنوان رسانه شهرداری مشهد، در قالب مکتوب و مجازی، با امکانات موجود توانسته است در عرصههای ملی و استانی تاثیرگذار باشد. شورای ششم به چه میزان از این روند حمایت کرده است؟
تقویت شهرآرا به صورتهای مختلف از جمله بودجه و اعتبار، ساختار، ساختمان، قرارداد کارکنان، اساسنامه، تعیینتکلیف اموال، از جمله اقداماتی بود که در همین دوره مدیریت شهری انجام شد. این روزنامه توانست با همین امکانات محدود، بسیار بیشتر از برخی رسانههای کشور که نامهای بزرگتر و باسابقه بیشتری هم دارند، تاثیرگذار باشد.
یکی دیگر از حوزههای مخاطب کمیسیون فرهنگی، حوزه زیارت و گردشگری است. شورا از طریق کمیسیون چه اقدامی در حوزه تسهیل در زیارت صورت داده است؟
در حوزه زیارت، مصوبه ترویج فرهنگ میزبانی و زیارت ارزان را داشتیم که بر اساس آن، مشکلات اسکان ساختمانهای قدیمی و حسینیههای شهرستانی را برطرف کردیم. مسجدمحوری، پیشخوانهای زیارت و... نیز از جمله مهمترین فعالیتهایی بوده که در حوزه زیارت و گردشگری صورت گرفته است.