به گزارش شهرآرانیوز؛ «بیدارباش اجباری» این خلاصه پیام تعدادی از شهروندان برای فعالیت مدارس است. مدارسی که به گفته آنان با مراسم صبحگاه خواب را از چشمان همسایگان ربوده است. نبود پارکینگ، شلوغی معبر برای تردد سرویس مدارس و دانش آموزان دیگر مواردی است که همسایگان حوالی مدارس به آن اشاره داشتند. همسایههای مدارس با رساندن صدایشان به «صدای مردم» شهرآرا میخواهند از نزدیک پای درددلشان بنشینیم. در همین راستا به تعدادی از مدارس در محدوده خیابانهای احمدآباد، سجاد و وکیل آباد سر میزنیم.
مدرسهای در محدوده خیابان احمدآباد. حیاط کوچک آن با رنگ آمیزی و درج اشعار ظاهر تروتمیزی دارد، اما فرتوت بودن ساختمان مدرسه دوره اول متوسطه مشهود است. خودم را مادر دختری معرفی میکنم که برای ثبت نام دخترش در سال آینده از حالا تحقیقاتش را شروع کرده است.
خانم مدیر مدرسه از آموزشهای مدرسه و اینکه همراه با آموزههای دینی است تعریف میکند. سراغ وضعیت کلاسها را میگیرم و از او میخواهم یک کلاس را به من نشان دهد. در کلاس که باز میشود حدود بیست دانش آموز سرشان را بر میگردانند و متعجب به من نگاه میکنند!
نگاهی به سقف کلاس میاندازم. ترکهایی دارد، اما سعی کردهاند با رنگ آمیزی آن را بپوشانند. بعد از گشت و گذار از این مدرسه کوچک، به حیاط مدرسه میروم. یکی از همسایهها سراسیمه خودش را به من میرساند و با تصور اینکه یکی از مسئولان مدرسه هستم همه دل خوری که در دلش مانده را از عمق جانش نثارم میکند: چرا معلم هایتان ماشینشان را مقابل منزل ما پارک میکنند؟ موقع تعطیلی مدارس که از دست پارک خودرو والدین و سرویسها آسایش نداریم، حالا هم معلم هایتان مراعات حال ما را نمیکنند. دفعه دیگر با مأمور خدمتتان میرسم!
مصائب مدارس بولوار هفت تیر نیز دست کمی از سایر مدارس ندارد. یکی از همسایههای این مدارس میگوید: در یک کلمه، آسایش نداریم. این مدرسه ابتدایی است و با این شرایط سروصدای بچهها تمامی ندارد. از شما خواهش دارم صبح و هنگام حضور بچهها سری به کوچه ما بزنید. کوچه ما قفل میشود و اگر خودمان بخواهیم بیرون برویم باید حداقل نیم ساعت قبل از آمدن سرویس مدارس و خودروهای والدین از خانه بیرون بیاییم.
این وضعیت زمان تعطیلی مدرسه نیز وجود دارد و کوچه مملو از ماشین میشود. این بار خودم را به مدیر مدرسه موردنظر میرسانم و یکی از همسایهها را معرفی میکنم که مزاحمت خودروها سبب سلب آسایشش شده است. خانم مدیر هم در برابر اعتراضم با جدیت و قیافهای حق به جانب میگوید: چه کار کنیم؟ مدرسه باید فعالیت داشته باشد.
{$sepehr_key_121941}
حکایت مدارس محدوده محله سجاد هم فرق چندانی با دیگر محلات ندارد. موهبتی، شهروندی است که در همسایگی مدرسه دخترانه خانه دارد. او میگوید: پشت خانه ما مدرسهای ابتدایی است. مدیر و ناظمش در میکروفون بلند سروصدا میکنند و خواب را از ما گرفتهاند. چه کار کنیم؟
کریمی، همسایه دیگری است که دل خوریهای بی شماری دارد: نزدیک بیست سال است در همسایگی ما دو مدرسه وجود دارد که از صبح تا شب با پارک خودرو و سر و صدای بچهها برای ما مزاحمت درست میکنند. همین مدرسه سبب شده هیچ کسی خانهام را حتی به زیر قیمت مصوب هم نخرد و قیمت افت کند.
باتوجه به آنچه دیده و شنیدهایم پرسشهایی به ذهن میرسد. نظیر اینکه چکیده شیوه نامه خاص ساخت و جانمایی این طور مدارس در بافت شهری چگونه است؟
در همین راستا به سراغ جاسم حسین پور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی میرویم. او میگوید: طبق ماده ۶ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی، بررسی استقرار این مدارس بر عهده ادارات آموزش و پرورش است. آنها نیز بر اساس نیاز هر منطقه نسبت به صدور تأییدیه استقرار هر مدرسه اقدام میکنند.
حسین پور درباره ترافیک معابر در محدوده مدارس نیز بیان میکند: در آیین نامه مذکور محدودیتهایی برای دسترسی به مدارس غیردولتی وجود دارد که بررسی صحت و سقم آن برای هر مدرسه از سوی کارشناسان مربوط در ادارات آموزش و پرورش انجام میگیرد.
به گفته مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی، بررسی استحکام بنا و جوانب ایمنی و معماری مدارس و مراکز غیردولتی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی از سوی مشاوران ذی صلاح سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام میشود. این شرکتها با بررسی مدارک فنی هر ساختمان از جمله پروانه، نقشههایی همچون ساخت و پایانکار و بازرسی وضعیت موجود نسبت به صدور تأییدیه استحکام بنا یا بازسازی و مناسب سازی آن اقدام میکنند.
او به شیوه نامه اجرایی استقرار مدارس و مراکز غیردولتی هم اشاره میکند: حداقل ظرفیت دانش آموزی هر مدرسه با توجه به مساحت حیاط و تعداد و مساحت کلاسها تعیین میشود. در این ضوابط برای مدارس غیردولتی محدودیتهای کمتری در مقایسه با مدارس دولتی درنظر گرفته شده است.
در رابطه با مدارس غیردولتی و مشکلات مشابه این چنینی مرتضی مصطفی پور، کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش پاسخگو ست. او توضیحاتی برای راه اندازی این گونه مدارس ارائه میدهد: طبق بخشنامهها و دستورالعملهای وزارت آموزش و پرورش و آیین نامه استقرار مدارس غیردولتی، اجرای مواردی همچون استاندارد بودن محیط آموزشی از نظر متراژ، مساحت، مکان، محدوده و راه اندازی این مکان های آموزشی در حوزه مسئولیت اداره کل نوسازی است. آنها نیز طبق همین دستورالعمل با جدیت موارد را بررسی میکنند.
مصطفی پور در ادامه بیان میکند: اگر آن مکان آموزشی پیشنهاد داده شده صددرصد طبق آیین نامه باشد، اجازه کار و راه اندازی به متقاضی میدهند. همچنین مجوز راه اندازی نیز در قالب فرم ۴ نوسازی بعد از بررسیها از سوی اداره کل نوسازی صادر میشود. کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش استان میافزاید: فرم ۴ در واقع آخرین قدمی است که مؤسسه غیردولتی انجام میدهد بنابراین مدرسه غیردولتی که برای کسب مجوز و تأییدیه از اداره کل نوسازی توانسته مفاد این فرم را رعایت و اجرایی کند، هیچ گونه منع قانونی ندارد.
مصطفی پور برای نقش آموزش و پرورش میگوید: آموزش وپرورش صرفا مجوز تأسیس این مراکز غیردولتی را صادر میکند. در این راستا چنانچه شاخصههای مشخص سامانه کسب و کار را داشته باشد مجوز به صورت خودکار پانزده روزه صادر میشود.
{$sepehr_key_121942}
او تأکید میکند: ما نظارت ادواری و مستمر داریم و اگر تخلفی در حیطههای نوسازی و آموزشی و پرورشی و... در مدارس غیرانتفاعی مشاهده شود به عالیترین سطح ممکن یعنی شورای نظارت وزارت آموزش و پرورش موضوع ارجاع میدهیم. مصطفی پور بیان میکند: برخی از مدارس به خاطر تخلفاتی همچون رعایت نکردن مفاد فرم ۴ نوسازی، نداشتن سازه مستحکم بنا و دیگر موارد برخورد جدی شده. برخوردها شامل جرایم مالی تا پلمپ واحد بوده است.
او همچنین در برابر دغدغه مندی شهروندان برای درهم تنیدگی برخی مدارس با بافت مسکونی و تبعاتش نیز این طور میگوید: وجودمدارس در بافت مسکونی سبب احساس امنیت دانش آموزان است. اما این را نیز میپذیریم که اگر مفاد آیین نامههای استقرار این مدارس رعایت شود به طور حتم با پیامدهای منفی بعد آن رو به رو نخواهیم بود و حقوق شهروندی نیز رعایت میشود.