«رستن»؛ بازنمایی طبیعت با نگاهی هنرمندانه | گزارشی از نمایشگاه گروهی نقاشی هنرمندان حوزه هنری در نگارخانه اشراق مشهد

موسوی | شهرآرانیوز؛ نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «رستن» این روز‌ها با آثار هنرمندانی، چون حسین رزاقی، سعید خاتمی، احمد پژمان، مهدی امینی، جواد حسن زاده، امین کرمانی، محسن اسدی، الناز باهنر، حلیمه پیری و مریم صدر در نگارخانه اشراق حوزه هنری برپاست. در این نمایشگاه ۱۰ اثر با تکنیک اکریلیک، رنگ روغن و ترکیب مواد وجود دارد. در بیشتر این آثار نقشی از درخت می‌بینیم که به صورت‌های مختلف به تصویر کشیده شده است.

ناامیدی هنرمندان از برگزاری نمایشگاه‌های هنری

سعید خاتمی، که با اثری به نام «و درخت مجموعه تن هاست» در این نمایشگاه حضور دارد، درباره اثر خود گفت: برداشت من این بود که هر انسانی در طول زندگی با مسائل و مشکلاتی روبه رو می‌شود که باعث آسیب دیدن و از دست دادن برخی چیز‌ها می‌شود. بخش آتش در کار من نماد این موضوع است.

با این حال، ریشه‌های درخت همچنان پویا هستند و در قسمت بالای تابلو، که نور را به تصویر کشیده‌ام، نشان داده‌ام که این ریشه‌ها همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند و امید در آن‌ها جاری است. وی با اشاره به اینکه این کار بداهه است، افزود: من از بهمن ماه شروع به کشیدن این اثر کردم؛ اما بین آن پروژه و کار‌های دیگر داشتم که باعث شد این کار را به طور کامل به پایان نرسانم. بنابراین، پس از پایان نمایشگاه باید مراحل تکمیل آن را انجام دهم.

این تابلو ابتدا با اکریلیک اجرا شد و در ادامه، با استفاده از رنگ روغن اصلاحاتی روی آن اعمال کردیم؛ تکنیکی که به آن «ترکیب مواد» گفته می‌شود. خاتمی یادآور شد: هدف ما این است که آثار فروخته شود و همه نمایشگاه‌ها جانی دوباره بگیرند، زیرا اکنون بیشتر هنرمندان از برگزاری آن ناامید هستند. آن‌ها می‌ترسند وقت و هزینه خود را صرف کنند، اما اتفاقی رخ ندهد.

لزوم رسیدن به مفهوم واقعی هنر بین مردم

حلیمه پیری، دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه، که اثرش «نیایش» نام دارد، درباره آن گفت: ما ۱۰ نقاش هستیم که در جلسه‌های پاتوق نقاشی که چهارشنبه‌ها برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم. این نشست‌ها شامل فعالیت در طبیعت، نقد و بررسی فیلم ها، و همچنین ارزیابی و تحلیل آثار یکدیگر است.

ما بر روی یک موضوع مشترک تمرکز کرده‌ایم تا به طبیعت بپردازیم؛ نه صرف طبیعت، بلکه برداشت هر هنرمند از آن. برداشت من از طبیعت؛ نیایش بود. هر وقت به درختان نگاه می‌کنم شاخه هایشان را رو به آسمان و خدا در حالت ستایش، مدح و ثنا می‌بینم. دو سوژه ماهی و زلالی و پاکی آب، ویژگی‌هایی است که همیشه برای من حس خوشایندی داشته است. 

من به ماهی سرخ بسیار علاقه‌مند هستم و حس خوبی نسبت به شناور بودن و رها بودن آن در آب دارم. ماهی بی آزار است، هیاهو ندارد و سکوت قشنگی دارد. به همین دلیل از این دو نماد نیز در کارم استفاده کردم. درخت برای من مصداق یک برکه آب است و ماهی‌هایی در آن هستند که مسیر خود را پیدا می‌کنند.

این هنرمند در پایان بر لزوم رواج هنر و رسیدن آن به مفهوم واقعی خود بین مردم، تأکید کرد و گفت: این اتفاق نه تنها در مشهد، بلکه در هیچ جای کشور ما رخ نداده است. هنر دامنه وسیعی دارد که بر روی زندگی تأثیرگذار بوده و مهم‌ترین آن خوب رفتار کردن است.

{$sepehr_key_122526}

فروش آثار هنری، سیاست روشنی ندارد

سهرابی مهر، مدیر نگارخانه اشراق، درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه گروهی سبک خاصی ندارد و هر هنرمند باتوجه به پیشینه‌ای که داشته، اثر خود را ارائه داده است. مثلا حسین رزاقی با توجه به پیشینه نگارگری که داشته، برخورد او با اثرش به این سبک است. سبک و تکنیک امین کرمانی به گرافیک میل می‌زند و اثر حلیمه پیری به تصویرسازی نزدیک است.

وی افزود: معیار انتخاب آثار برای جانمایی در نگارخانه به این گونه بوده که هنرمندان آن با یکدیگر به توافق می‌رسند، تا موضوع نمایشگاه درخت باشد و بر این اساس هر شخص با نگاه خود اثری خلق می‌کند. مدیر نگارخانه اشراق مبنای قیمت گذاری آثار در نمایشگاه‌های گروهی با انفرادی را متفاوت دانست و افزود: در این گونه نمایشگاه‌ها اساس کار بر این است که هنرمندان در یک سطح باشند. مبنای ما اول از همه وضعیت اقتصادی کشور بود، تا قیمت‌ها در توان خرید مردم باشد.

وی درباره فعالیت حراجی‌ها نیز توضیح داد: آن‌ها سازوکار خود را دارند و کسانی که می‌خواهند اثر خود را در حراجی‌ها به فروش برسانند، باید سال‌های سال فعالیت کنند و رسانه درباره آن‌ها تبلیغات کند. به طور کلی مؤلفه‌های زیادی وجود دارد، تا یک کار بتواند حراج برود. سیاست‌های حراجی هم چندان روشن نیست و اقداماتی انجام می‌دهند که چه بسا قیمت آن کار در حراج بیشتر از نگارخانه باشد و شاید آن اثر اصل هم نباشد. یعنی مافیا در این باره فعالیت دارند.