ترافیک موقتی برای مهار ترافیک در تقاطع‌های غیرهم سطح خیام، سپاد و شهید فهمیده مشهد

به گزارش شهرآرانیوز؛ از پروژه‌های مهم ترافیکی مشهد به حساب می‌آیند که کمتر از یک سال گذشته کلنگ احداث آن‌ها بر زمین خورده و عملیات عمرانی شان از تابستان سال ۱۴۰۳ آغاز شده است. دو پروژه مهم و محوری اجرای پل غیرهم سطح در تقاطع خیام، سپاد و همچنین شهید فهمیده بناست در یک سال آینده و در فاز‌های مختلف به بهره برداری برسد. به تعبیر شهروندان پروژه شهید فهمیده روند تندتری را طی می‌کند و احتمالا در تابستان امسال به بهره برداری برسد. پروژه‌هایی که در شرایط کنونی به دلیل مراحل آماده سازی، دستخوش ترافیک سرسام آور شده است.

تماس‌های مکرر و پیام‌های مردمی به شهرآرا نیز نشان می‌دهد که با وجود صبوری برای تکمیل فرایند اجرای پروژه این گلایه‌ها بر این نکته استوار است که تا نهایی شدن و بهره برداری این پروژه‌ها مسکّنی موقتی برای کاهش ترافیک ناشی از اجرای پروژه از سوی مدیریت شهری درنظر گرفته شود.

تعریض معبر و عقب نشینی پیاده رو و برداشتن موانع سر راه برای باز شدن خیابان در دو مسیر مهم‌ترین پیشنهاد‌های شهروندان و کسبه است.

ترافیک موقتی برای مهار ترافیک در تقاطع‌های غیرهم سطح خیام، سپاد و شهید فهمیده مشهد

گیر افتادن آمبولانس در گذر سپاد-خیام

ساعت ۱۲ ظهر، گذر شلوغ راننده‌ها را حسابی کلافه کرده است. به گفته محمدی، کاسب پاساژ سپاد، این ترافیک به شدت و شلوغی ایام نوروز نیست. آنچه که عیان است پلی نصفه نیمه از مسیر خیام به سمت سپاد در حال احداث است. سمت مقابل آن در حوالی شهربازی بزرگ و اسم و رسم دار سپاد، خبری از ترافیک نیست و گذر آن محدوده نونوار و ترتمیز به نظر می‌رسد.

آنچه از شواهد و قرائن پیداست مشکلات ترافیکی از میدان سپاد شروع می‌شود. ترجیح می‌دهم با دو کاسب دغدغه‌مند که پیگیر این ماجرا هستند سوار ماشین شوم و زمان بگیرم تا ببینم راننده‌ها در این مسیر کوتاه چقدر معطل می‌مانند. در همین بین سر و کله آمبولانس اورژانس ۱۱۵ پیدا می‌شود. خودرو‌ها هر چه تلاش می‌کنند راه را برای او باز کنند به دلیل خالی نبود فضایی برای جابه جایی، امکان پذیر نیست. ما هم در بین راه بعد پانزده دقیقه معطل ماندن در ترافیک، عطای صحت سنجی ماجرا را به لقایش می‌بخشیم. زیرا معطلی پشت آن همه خودرو کوچک و بزرگ با بوق‌های مکرر و ممتد اعصاب خردکن است؛ و اساسأ نیازی به امتحان هم ندارد.

محمدی می‌گوید: شما چند دقیقه اینجا بودید سرسام گرفتید حالا ببینید این کسبه یا راننده خودرو‌هایی که در همین مسیر کوتاه گیر می‌افتند، چه می‌کشند. کاسب دیگری که خواربارفروش است به جمع ما اضافه می‌شود. می‌گوید: قرار بود این گذر را تعریض کنند، اما هنوز اجرایی نشده است. اینجا نوروز چنان ترافیک وحشتناکی بود که به عمر ندیده بودم. بدون شک در تابستان که متقارن با ماه محرم هست و سیل زائر به مشهد سرازیر می‌شود ترافیک بیشتر خواهد شد.

ترافیک موقتی برای مهار ترافیک در تقاطع‌های غیرهم سطح خیام، سپاد و شهید فهمیده مشهد

ایستگاه اتوبوس مزاحم

نظر زن جوانی که فروشنده پوشاک است شنیدنی است: در راه به این باریکی و با این میزان خودرو، حضور ایستگاه اتوبوس این وسط چه می‌گوید؟ با توجه به ترافیک این محدوده اولین کاری که باید انجام می‌شد این بود که قبل از اجرای پروژه خیابان را تعریض و همه موانع مثل ایستگاه اتوبوس را جابه جا می‌کردند. مریم ملکی ادامه می‌دهد: من خودم با اتوبوس رفت وآمد و از همین ایستگاه استفاده می‌کنم، اما معتقدم باید ایستگاه اتوبوس به مکانی امن‌تر و خلوت‌تر منتقل شود.

اگر این موضوع نیز اطلاع رسانی شود قطعا مردم موافق خواهند بود. فروشنده دیگر که در کار فروش سوغات زرشک و زعفران است از ما می‌خواهد تا ابتدای پل همراهی اش کنیم. با دست به گوی‌های بتنی اشاره دارد و می‌گوید: دلیل این گوی‌های بتنی در اینجا چیست؟ با این گوی‌ها همان اندک فضایی که وجود داشت به حداقل رسید تا جایی که اکنون برای تردد خودرو‌ها فضایی نیست.

{$sepehr_key_123019}

ضرورت تسریع در روند اجرای پروژه در آستانه تابستان و حضور زائران

هر چه می‌گذرد و به پایان ساعات اداری نزدیک می‌شویم اوضاع ترافیک وحشتناک‌تر می‌شود. مدیر اجرایی مجتمع تجاری شهید کاوه به روند اجرای این پل اشاره می‌کند و می‌گوید پل شهید فهمیده پیشرفت فیزیکی بهتری داشت و زودتر جمع و جور شد. در محدوده پل سپاد تعداد زیادی مجتمع تجاری وجود دارد و همین مسئله ضرورت اجرای سریع پروژه تا قبل تابستان و حضور زائران را دوبرابر می‌کند، اما در مقایسه با سال گذشته باید گفت که این پل به لحاظ اجرا کُند پیش می‌رود.

او به بازدید مسئولان شهری و شورای اسلامی شهر مشهد نیز اشاره می‌کند: پیش از بهار ۱۴۰۴ قول دادند کنار گذر سپاد به سمت چهارراه خیام تعریض شود و پیاده رو‌ها عقب نشینی کنند. همچنین گفته شد با جابه‌جایی ستون‌های برق لاین جدیدی به خیابان اضافه می‌شود تا در پی آن تردد خودرو‌ها راحت‌تر صورت گیرد، اما عید گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد.

او خواستار تسریع در روند اجرای پروژه است و در این باره نیز می‌گوید: چیزی به تابستان و حضور زائران در مشهدالرضا (ع) نمانده است. معمولاً زائران برای تهیه سوغاتی به این محدوده مراجعه می‌کنند و اگر ساعت‌ها در ترافیک بمانند خاطره ناخوشایندی در ذهنشان ثبت می‌شود.

ترافیک موقتی برای مهار ترافیک در تقاطع‌های غیرهم سطح خیام، سپاد و شهید فهمیده مشهد

پروژه پل شهید فهمیده در آستانه تکمیل

آن طور که شهروندان می‌گویند وضعیت اجرای پل غیرهم سطح شهید فهمیده به نظر بهتر می‌رسد و فقط تکه میانی آن مانده است تا این گذر تکمیل شود. تعداد کارگران و مهندسان مشغول به کار در این پروژه، چشمگیر است و این طور به نظر می‌رسد که عزمشان جدی است تا زودتر پل را به سرانجام برسانند.

ساخت پل سوم برای کاستن از حجم‌ترافیک

مجتبی زمانیان وحیدی، مدیرکل نظارت بر اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری مشهد از ضرورت اجرای این پروژه‌ها به شهرآرا می‌گوید. او در ادامه به دغدغه‌های شهروندان این طور پاسخ می‌دهد: سال گذشته پروژه ساخت پل سوم در میدان شهید فهمیده و تقاطع خیام با هدف تسهیل رفت وآمد در این محدوده‌ها و کاهش حجم ترافیک در دستورکار مدیریت شهری قرارگرفت.

زمانیان وحیدی بیان می‌کند: پروژه شهید فهمیده شامل طراحی و ساخت سه دستگاه پل است که طراحی و اجرای این پروژه مبتنی برفناوری‌های روز و به روش سگمنتال (استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی) از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) انجام می‌شود. یک دستگاه آن از سمت جنوب به غرب (چهارراه شهید ساجدی به سمت میدان قائم (عج)) و یک پل دیگر نیز از سمت شمال به شرق (بولوار توس شمالی به سمت میدان خیام) با هدف کاهش بار ترافیکی داخل میدان شهید فهمیده در حال ساخت است.

مدیرکل نظارت بر اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری مشهد می‌افزاید: برآورد اعتبار برای تقاطع غیرهم سطح میدان شهید فهمیده و پروژه تقاطع خیام در مجموع ۱۴۰۰ میلیارد تومان است.

روند کُند اجرای پل خیام به دلیل خواسته کسبه

زمانیان نقد مردمی برای پیشرفت کُند پل خیام را این طور توضیح می‌دهد: اوایل سال گذشته اجرای دوپروژه تقاطع غیرهم سطح شهید فهمیده و خیام شروع شد. این دو پروژه با فاصله اندکی از یکدیگر وارد فاز اجرایی شد. نکته‌ای که در رابطه با روند کُنداجرای پل خیام باید اشاره داشت، مراکز تجاری و گردشگری است. مسئولان شهربازی آن محدوده درخواست داشتند که مهلتی به آن‌ها داده شود تا در ایام شلوغی تابستان و بهار میزبان مشتری هایشان باشند.

مدیرکل نظارت بر اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری مشهد می‌افزاید: از طرفی معارضاتی نظیر معارضات لوله آب و لوله گاز بر سر راه پروژه تقاطع خیام وجود داشت. همچنین در ضلع جنوبی، گل و گیاهانی وجود داشت که باید جابه جا می‌شد. دراین رابطه روت بال پوشش گیاهی این محدوده نیز بر افزوده شدن زمان اجرا اثر گذاشت.

جابه جایی تأسیسات شهری دیگر نکته‌ای است که زمانیان به آن اشاره دارد و می‌گوید که همه این موارد سبب شده است تا اجرای این پروژه روند کندتری پیشرفت داشته باشد. علاوه بر آن باید منابع مالی این پروژه نیز تأمین شود که در پروژه خیام این موضوع بیشتر خودش را نشان داد.

زمانیان درباره پیشرفت فیزیکی این پروژه نیز می‌گوید: در پروژه شهید فهمیده در محدوده چپ گرد شمال به شرق که از بولوار توس بلند می‌شود و در ضلع غرب به سمت خیام فرود می‌آید حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد و قطعات پیش ساخته بتنی تا وسط میدان فهمیده اجرا شده است.

مدیرکل نظارت بر اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری مشهد می‌افزاید: در تقاطع شهید فهمیده نیز دوربرگردانی را قبل از میدان اجرا کرده‌ایم و تا چند وقت دیگر به بهره برداری می‌رسد. این دوربرگردان سبب کاهش بار ترافیکی دور میدان می‌شود.

او می‌افزاید:پروژه چپ گرد شمال به شرق (توس به خیام) ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در پروژه چپ گرد جنوب به غرب میدان شهید فهمیده نیز (بعد از بولوار ساجدی به سمت تقاطع قائم (عج)) شاهد ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم. در مجموع دوربرگردان شرق میدان شهید فهمیده ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. پیشرفت فیزیکی پروژه خیام نیز ۱۷ درصد است.

{$sepehr_key_123020}

بهره برداری از پروژه چپ گرد شمال به شرق میدان شهید فهمیده؛ شهریورماه

زمانیان درباره زمان بهره برداری این پروژه‌ها می‌گوید: بنای ما بر این است که پروژه چپ گرد شمال به شرق میدان شهید فهمیده را شهریور امسال به بهره برداری برسانیم. همچنین پروژه تقاطع چهارراه خیام تا انتهای سال به بهره برداری می‌رسد.

جابه جایی ایستگاه اتوبوس و تعریض معبر مسئله دیگری است که زمانیان درباره آن بیان می‌کند: برای جابه جایی ایستگاه اتوبوس در مسیر پروژه خیام، با سازمان اتوبوس رانی مکاتبه انجام شده است. همچنین تعریض معبر و عقب نشینی پیاده رو در مسیر پروژه خیام در دستور کار قرار دارد که در زمان مقتضی انجام می‌شود.