قطعی برق و هرج‌ومرج در خیابان‌ها | چه کسی مسئول مدیریت و ایمنی تقاطع‌هاست؟

به گزارش شهرآرانیوز، قطعی‌های مکرر برق در نقاط حساس شهری، به‌ویژه در تقاطع‌های پرتردد، این روز‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان مشهد تبدیل شده است.

بی‌برقی در این نقاط حیاتی، علاوه بر ایجاد اختلال در عبور و مرور، ایمنی رانندگان و عابران پیاده را به خطر انداخته و گاه باعث بروز هرج‌ومرج ترافیکی شده است. پرسش اساسی اینجاست که آیا نمی‌توان با یک مدیریت دقیق‌تر، از قطع برق تقاطع‌های حساس شهری در ساعات پیک جلوگیری کرد؟ همچنین این سؤال مطرح است که چرا در زمان‌های قطعی برق، پلیس راهور برای مدیریت ترافیک در چنین نقاط حیاتی حضور کامل و پوشش صددرصدی ندارد.

اگرچه تجهیزات برقی کنترل تقاطع‌های سطح شهر مشهد، به عنوان یک صاحب‌امتیاز و مشترک شرکت برق بوده و الزامی درخصوص تأمین انرژی به صورت مستقیم نداشته، شهرداری مشهد درراستای حل این بحران، با بهره‌گیری از سیستم‌های تأمین برق اضطراری و افزایش تاب‌آوری تقاطع‌ها، اقدامات مهمی را انجام داده است.

با این حال، مشکلات ناشی از نوسانات برق و خرابی تجهیزات، همچنان چالشی عمده در مدیریت این نقاط مهم به شمار می‌رود.

{$sepehr_key_123743}

ظرفیت تاب‌آوری زیرساخت‌های تقاطع‌ها افزایش یافته است

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، بیان می‌کند: براساس گزارش ارائه‌شده، از سال‌ها پیش شهرداری مشهد سیستم تأمین برق اضطراری (UPS) برای تقاطع‌های حساس شهری طراحی کرده است.

نوروزی می‌گوید: این سیستم‌ها قادرند تا بیش از یک ساعت بدون نیاز به برق شبکه اصلی، تقاطع‌ها را روشن نگه دارند. در حالی که زمان میانگین قطعی برق اعلام‌شده در برخی نقاط معمولاً ۱۶ تا ۱۷ دقیقه بوده است، شهرداری ظرفیت مصرفی باتری‌ها را تا چهار برابر این زمان پیش‌بینی کرده بود تا از اختلال در عملکرد تقاطع‌ها پیشگیری شود.

وی تصریح می‌کند: با این حال، مشکلات اخیر ناشی از نوسانات و قطعی‌های مکرر برق، چالش‌های جدیدی را ایجاد کرده است. بر اساس دستور شهردار مشهد، اقداماتی برای به‌روزآوری و افزایش ظرفیت سیستم‌های UPS تقاطع‌ها در حال تکمیل است.

پروژه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در حال آزمایش است

نوروزی بیان می‌کند: در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شهرداری مشهد، یکی دیگر از اقدامات پیش‌بینی‌شده، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و انرژی‌های پاک برای تأمین برق تقاطع‌ها بود که به شکل آزمایشی از اسفندماه اجرا شده است.

وی تأکید می‌کند: اما این سیستم‌های جدید به دلیل حساسیت بالای تجهیزات تقاطع‌های شهری، هنوز مشکلات فنی دارند و در مرحله آزمایش و رفع خطا (دیباگ) قرار دارند؛ البته این سیستم هنوز پاسخگوی نیاز تجهیزات شهری نیست و تا رفع مشکلات، امکان پیاده‌سازی گسترده آن در تقاطع‌های شهری وجود ندارد.

ضرورت مدیریت قطعی برق توسط شرکت برق مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت تقاطع‌های شهری در ترافیک و ایمنی عبور و مرور، پیشنهاد می‌شود شرکت برق برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای اختصاص برق به این نقاط حساس در زمان قطعی‌ها انجام دهد. لازم است مسیر‌های تغذیه برق مناطق مهم و حیاتی با دقت بیشتری در نظر گرفته شود تا قطع برق در مناطق حساس شهری به ویژه در ساعات اوج ترافیک به حداقل برسد.

ضرورت حضور پلیس در زمان قطعی برق

وی می‌گوید: بدیهی است در صورت عدم امکان برنامه‌ریزی جامع درخصوص قطع‌نشدن برق تقاطع‌های مهم، شرکت برق می‌تواند از ظرفیت پلیس راهور برای مدیریت و کنترل تقاطع‌های دارای قطعی برق، طی هماهنگی با ایشان، بهره‌مند شود

نوسانات برق و افزایش خرابی تجهیزات شهری

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد تصریح می‌کند: نوسانات مکرر برق در اثر قطع‌ووصل‌های غیرمنظم، باعث افزایش قابل توجه خرابی تجهیزات کنترل تقاطع‌های شهری شده است. این خرابی‌ها علاوه بر کاهش کارایی سیستم‌ها، هزینه‌های قابل‌توجهی را به شهرداری مشهد تحمیل کرده است. اکنون این مسئله نه‌تنها به ایمنی تردد آسیب رسانده، بلکه استهلاک تجهیزات حساس شهری را نیز افزایش داده است.

نوروزی بیان می‌کند: شهرداری مشهد با اتخاذ تمهیدات مختلفی تلاش کرده است تا قطع برق تأثیر کمتری بر عملکرد تقاطع‌های حساس داشته باشد، اما همچنان ضرورت دارد که شرکت برق با مدیریت دقیق‌تر، از قطع برق در این نقاط حساس مخصوصاً در ساعات پیک جلوگیری کند.

{$sepehr_key_123744}

قطع برق برخی تقاطع‌های شهری ناشی از ناهماهنگی‌هاست

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد درباره مشکلات ناشی از قطع برق در تقاطع‌های شهری، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، می‌گوید: قطع برق در تقاطع‌های مجهز به سیستم فرماندهی ترافیکی، معمولاً با اطلاع‌رسانی قبلی از سوی شرکت برق انجام می‌شود.

موسی‌آبادی بیان می‌کند: در ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد، اطلاع‌رسانی، به‌موقع و دقیق انجام می‌شود و ما از پیش در جریان این خاموشی‌ها هستیم. در حال حاضر، شهر مشهد دارای بیش از ۲۹۰ تقاطع مجهز به سیستم فرماندهی است که تلاش می‌کنیم تمامی قطعی‌ها را مدیریت کنیم و پوشش دهیم.

با این حال، سرهنگ موسی‌آبادی به مواردی از ناهماهنگی و قطعی برق خارج از برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: گاهی پیش می‌آید که قطع برق خارج از برنامه اعلام‌شده انجام می‌شود و حتی گاهی نیز زمان قطعی بیش از دو ساعت طول می‌کشد. این موضوع باعث می‌شود که در برخی موارد، تیم‌های ما فرصت کافی برای حضور بموقع در محل نداشته باشند.

کمبود قدرت باتری‌ها و نیاز به تعویض

رئیس پلیس راهور مشهد با اشاره به وجود برق اضطراری در برخی تقاطع‌ها تصریح می‌کند: تعدادی از تقاطع‌ها به برق اضطراری مجهز هستند، اما برخی از این سیستم‌ها یا باتری کافی ندارند یا باتری‌ها فرسوده شده و کارایی لازم را از دست داده‌اند. این مسئله مستلزم رسیدگی سریع و تعویض باتری‌هاست تا امکان تأمین برق پایدار در این نقاط افزایش یابد.

پیشنهاد استفاده از انرژی خورشیدی در تقاطع‌ها

وی با بیان اینکه در راستای بهبود مدیریت برق تقاطع‌ها، استفاده از انرژی خورشیدی نیز می‌تواند یک راهکار مؤثر باشد، می‌گوید: استفاده از سیستم‌های انرژی خورشیدی در تقاطع‌ها می‌تواند به کاهش وابستگی به برق شهری کمک کند و چنین ناهماهنگی‌هایی را کاهش دهد. امیدواریم این موضوع به‌صورت دقیق‌تر بررسی و اجرایی شود.

{$sepehr_key_123745}

در پایان، سرهنگ موسی‌آبادی با تأکید بر لزوم هماهنگی بهتر میان دستگاه‌های مرتبط اظهار می‌کند که مشکلات موجود در زمینه تأمین برق تقاطع‌های شهری با اقدامات سریع و بهره‌گیری از امکانات جایگزین مانند ارتقای باتری‌ها برطرف شود.