تأکید استاندار خراسان رضوی بر گسترش نهضت عدالت آموزشی بدون تشریفات

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین مظفری در پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که صبح امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) برگزار شد، اظهار داشت: هدف اصلی ما در نهضت توسعه عدالت آموزشی، ساخت مدارس بیشتر با کیفیت مطلوب و توزیع عادلانه امکانات در سطح استان است.

وی با بیان اینکه باید از فضای صرفاً اداری فاصله گرفت، گفت: اگر بتوانیم ۷۰۵ هیئت‌امنای مدرسه را در سراسر استان تشکیل دهیم یا از ظرفیت مساجد در این مسیر بهره ببریم، گام بزرگی برداشته‌ایم. این طرح از نظر ساختار و هدف‌گذاری کاملاً روشن و دقیق است و باید به نتیجه برسد.

مظفری با اشاره به موانع پیش‌روی توسعه فضا‌های آموزشی تصریح کرد: موانع زیادی در این مسیر وجود دارد و نیازمند هماهنگی‌های گسترده‌ای هستیم. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای فنی تشکیل شود تا موضوعاتی نظیر نشان‌دارکردن منابع مالیاتی، استفاده از مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها و بهره‌گیری از گروه‌های جهادی با هزینه کمتر در آن بررسی و پیگیری شود.

وی افزود: باید ظرفیت‌های موجود را شناسایی، فهرست و فعال کنیم. برای نمونه، انجمن اولیا و مربیان به عنوان نزدیک‌ترین نهاد مردمی به مدرسه، پتانسیل بالایی در ساخت و حتی اداره مدارس دارد. همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی باید محور قرار گیرند.

استاندار خراسان رضوی با پیشنهاد تشکیل تیمی برای طراحی نقش علما و چهره‌های تأثیرگذار در هیئت‌امنای مدارس گفت: حضور شخصیت‌های معتبر در این هیئت‌ها، به‌ویژه در مناطق مختلف، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. اکنون نیز برخی علما در این فرایند مشارکت دارند که باید این الگو گسترش یابد.

مظفری با اشاره به ساختار هیئت‌امنایی خاطرنشان کرد: تشکیل ۷۰۵ مدرسه با الگوی هیئت‌امنایی می‌تواند ساختاری ۴۲۰۰نفره از نیرو‌های مردمی ایجاد کند. این ظرفیت باید منسجم، فعال و مؤثر باشد. پیشنهاد می‌کنم جلسات هیئت‌ها به‌صورت منظم، دو هفته یک‌بار، برگزار و صورت‌جلسات آن‌ها ارسال شود تا بتوانیم ایده‌ها و تجارب را به اشتراک بگذاریم.

وی همچنین پیشنهاد داد: یک روز رسمی به عنوان «روز تکریم خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی» نام‌گذاری شود تا این فرهنگ به‌صورت نمادین تقویت و نهادینه گردد. این نهضت که به برکت سفر ریاست‌جمهوری، همراهی مدیران استانی و لطف امام‌رضا(ع) شکل گرفته، باید زاینده ایده‌های نو و اثربخش باشد. با همدلی و برنامه‌ریزی منسجم، خراسان رضوی می‌تواند الگویی ملی در توسعه عدالت آموزشی شود.

منبع: ایرنا

{$sepehr_key_124493}