سازمانها، نهادها و واحدهای صنعتی، بازرگانی، خدماتی، تجاری، خصوصی، عمومی و دولتی به فراخور رسالتها و مأموریتهای محوله و محصولات و خدمات تولیدی، نیازمند درگاه ارتباطی با عموم جامعه هستند.
بهطورعمده این درگاه در چهارچوبهای اداری سازمان «روابط عمومی» نام نهاده شده است و وظیفه دارد به بهترین، بیشترین و باکیفیتترین شکل ممکن رابطهای دوسویه را بین سازمان و جامعه هدف ایجاد کند و رابطهای کارآمد مبتنی بر کسب درخواستها و نظرات مخاطبان و عرضه خصوصیات و ویژگیهای شاخص کالاها، محصولات و خدمات نهاد و سازمان مربوط را شکل دهد. البته بر کسی پوشیده نیست که رسالت اصلی روابطعمومی یک سازمان برندسازی و ویژهسازی خدمات و محصولات سازمان در افکار و انظار عمومی است و نهادینه کردن برند نزد جامعه هدف را با بهرهگیری از ابزارها و شیوههای گوناگون عهدهدار است.
چنین امر دشوار و حائزاهمیتی در عصر کنونی که عصر ارتباطات لقب گرفته بر دوش روابطعمومی گذاشته شده است. این نقش خطیر در قالب میانجیگری مرزی و استفاده از ظرافتهای بیشمار امکانپذیر میشود. میانجیگری مرزی شیوهای است که در آن روابطعمومی کاملا در قامت یک مخاطب خدماتپذیر و بهرهبردار از محصول قرار میگیرد و بر همه زوایای پیدا و پنهان آن وقوف مییابد و همزمان بر ظرفیتها و محدودیتها و چالشهای نهاد و سازمان، مدیر ارشد و همکاران تخصصی در لایههای مختلف نیز اشراف دارد.
{$sepehr_key_124998}
چنین منظری که دقیقا از ایستادن در میانه حکایت دارد، این امکان را فراهم میآورد که در قامت میانجیگری مرزی هر دو طیف این معادله را به هم نزدیک کند و با بهرهگیری هنرمندانه و هوشمندانه از همه ابزارها و شیوههای گوناگون امکان تبادلات لازم را با افکارسنجی، امکانسنجی، نظرسنجی و دیدارهای چهرهبهچهره و سامانهها و درگاههای مختلف و اطلاعرسانی و انعکاس رسانهای و نشستهای خبری و تولید محصولات رسانهای فراهم آورد.
روابطعمومی با رویکرد میانجیگر مرزی، سطحی از ارتباط عمیق، منصفانه و خردورزانه است که از پختگی و نگاه ژرف و دوراندیشانه به حوزه ارتباطات حکایت دارد. ضمن تبریک روز روابطعمومی و ارتباطات به همه فعالان و کنشگران این حوزه، واضح و بدیهی است که روابطعمومی در مجموعه مدیریت شهری از حیث پیچیدگی و دشواری و تنوع مأموریتها، حوزهای ویژه قلمداد میشود و رسیدن به بهرهوری و کارآمدی مجموعه مدیریت شهری بهشدت به نوع رویکردها و عملکرد این حوزه ارتباط مستقیم دارد. این موضوع توجه بیشازپیش همه ارکان مجموعه مدیریت شهری را به موضوع روابطعمومی و ارتباطات پدیدار و هویدا میکند و حمایت همهجانبه را از این حوزه مهم طلب میکند.