ریشه کنی ۲۹ هزار بی سواد با اتصال مشهد به شبکه شهر‌های یادگیرنده یونسکو
لاله سادات کوثری
شهریار آل شیخ در گفتگوبا شهرآرا نیوز با اعلام این خبر افزود: نشان بین‌المللی شهر یادگیرنده از سوی کمیته ملی یونسکو توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شهرداری مشهد اهدا شد و این شهر به شبکه شهر‌های یادگیرنده GNLC پیوست.
وی با بیان اینکه طرح شهرداری مشهد با نام «وقف سواد» طرح ساده و مبتنی بر مشارکت مردمی است و در این طرح هدف‌گذاری شده است که تا سال ۱۴۰۰ مشهد به شهر بدون بی‌سواد تبدیل شود افزود: در هدفگذاری این طرح قرار است ۲۹ هزار بی سواد در مشهد که اغلب آن‌ها در حاشیه شهر هستند، تا سال ۱۴۰۰ باسواد شوند.
وی ادامه داد: این نشان توسط موسسه UIL (موسسه یونسکو برای یادگیری درازمدت) به شهر‌هایی داده می‌شود که طرح‌های خلاقانه برای افزایش یادگیری و سواد ارائه می‌دهند.
آل شیخ خاطر نشان کرد: در مرحله دوم این طرح و برای بعد از سال ۱۴۰۰ نیز سوادآموزی مهاجران و افزایش سایر سواد‌ها نظیر سواد مالی در نظر گرفته خواهد شد.
وی اظهار داشت: در این طرح برای ریشه کنی بیسوادی از ظرفیت‌های شهرداری، آموزش و پرورش و خیران استفاده می‌شود و شهرداری وارد فعالیت عملیاتی نمی‌گردد بلکه برای فراهم شدن زیرساخت‌های تحقق اجرای طرح شامل فضای آموزشی، مشوق‌ها و اطلاع رسانی‌ها از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.
وی گفت: در این طرح بی سواد‌های مشهد بین ۹ تا ۵۰ سال در نظر گرفته شده اند و باید متذکر شد شهر هوشمند بدون وجود مردم هوشمند محقق نمی‌شود و برای رسیدن به توسعه پایدار باید سطح عمومی سواد در جامعه افزایش یابد.
وی گفت: مشهد برای اولین بار به این موضوع ورود پیدا کرده است، اما غیر از شهر مشهد شهر‌هایی دیگری نظیر اصفهان و شیراز نیزنسبت به دریافت این نشان موفق شده اند