به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا افخم در تشریح آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حملونقل جادهای اظهار کرد: به طور کل نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در اختیار بخش خصوصی است و سازمان راهداری و حملونقل جادهای نقش مدیریتی، رگولاتوری و اقدامات حمایتی دارد.
وی با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان دو اقدام جداگانه انجام میشود، عنوان کرد: اقدام اول حمایت از واردات است. چون قیمت ناوگان افزایش پیدا کرده برای بخش خصوصی در تهیه ناوگان نو وامهای کمکی در نظر گرفته شده تا اگر فردی قصد واردات ناوگان حملونقل جادهای داشته باشد طی هماهنگی با بانک بهره را کاهش دهیم و اینگونه میل و رغبت برای نوسازی ناوگان ایجاد شود.
افخم بیان کرد: در حال حاضر قیمت برخی اتوبوسها به ۱۰ میلیارد تومان و کشنده بالای ۱۲ میلیارد تومان رسیده و این افزایش قیمت، تمایل به نوسازی ناوگان را کاهش داده است. اقدام دیگر حمایت از تولید در داخل کشور است. متولی تولید ناوگان، وزارت صمت بوده که در حال حاضر توانایی تولید آن کمتر از تقاضای موجود است. سازمان راهداری و حملونقل جادهای تقاضای ناوگان را به وزارت صمت اعلام و بیان کرده که باید در کدام بخش از انواع ناوگان عمومی بیشتر سرمایهگذاری شود. همچنین حمایتهای مالی نیز از کسانی که میخواهند از ناوگان داخلی استفاده کنند، با اولویت بالاتری انجام میشود.
معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: با سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم که خط اعتباری به سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعلق گیرد تا بتواند برای حمایت از بخش نوسازی ناوگان حملونقل عمومی با اولویت برای ناوگان حملونقل عمومی اتوبوسی به خصوص با در پیش بودن ایام اربعین حسینی استفاده کند.
{$sepehr_key_125333}
وی با اشاره به اینکه برای واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین حسینی با سازمان برنامه و بودجه کشور مذاکره کردیم، تصریح کرد: قرار است این ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس بدون عوارض گمرکی و تشریفات طولانی مدت اداری وارد کشور شوند. البته سرعت واردات بسیار کند است، زیرا میزان تقاضای اتوبوس در کشور ترکیه و اتحادیه اروپا که فروشندگان اتوبوس به کشور ایران هستند نیز زیاد است و متقاضیان اتوبوسهای جدید با ظرفیت بالا در نوبت هستند؛ بنابراین حتی اگر پول کافی هم داشته باشید باز هم خرید در دنیا با محدودیتهایی روبهرو است. در کنار کمبود تولید اتوبوس موضوعات دیگری از جمله تحریم، تورم و... نیز قرار میگیرد.
افخم ادامه داد: دست بخش خصوصی را برای واردات اتوبوس باز گذاشتیم تا به هر شکلی که میتوانند اتوبوس حتی با پنج سال کارکرد نیز وارد کشور کنند و بتوانیم مشکلات فعلی جابهجایی مسافران را در اوج سفرهای کشور نظیر اربعین و ماه پایانی تابستان مرتفع کنیم. اگر ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد و ۲۰۰۰ دستگاه را در داخل تولید کنیم کار بسیار بزرگی انجام شده که میتواند متوسط عمر ناوگان را از ۲۰ سال به ۱۴ سال برساند و پاسخگوی نیاز کشور باشد.
معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پاسخ به اینکه آیا پایین بودن قیمت بلیت باعث شده که بخش خصوصی تمایلی به نوسازی ناوگان نداشته باشند، خاطرنشان کرد: قیمت بلیت پایین بوده ولی مهمتر از آن پایین بودن قیمت سوخت است. وقتی قیمت سوخت پایین باشد دیگر علاقهای به نوسازی وجود ندارد. مناسب است ضمن هماهنگسازی نرخ سوخت با نرخ بلیت شرایط تورمی را نیز در این بخش در نظر گرفت تا حملونقل عمومی بخش خصوصی بتواند در این بخش خود را بازیابی کند.
منبع: ایسنا