دلمه سیرابی، غذایی با عمر ۵۰۰ ساله است+ طرز تهیه
به گزارش شهرآرانیوز، «گیپا» در واقع همان دلمه سیرابی است، غذایی لذیذ که در اصفهان، کرمان و لرستان با مواد میانی متفاوتی پخت می‌شود. اگر اهل سیرابی باشید، حتما از خوردن این غذا هم لذت می‌برید. سیرابی کلسیم و ویتامین «۶B» فراوانی دارد و برای کم خونی و زخم معده غذایی عالی است. همچنین در مقایسه با گوشت گوسفندی و گوساله کالری بسیار کمی دارد و شما را چاق نمی‌کند.
 
مناسب برای: ۶ نفر
 

زمان برای پخت:١٨٠ دقیقه

موادلازم برای تهیه دلمه سیرابی:

برنج: ٣ پیمانه
لپه: یک پیمانه
گوشت بوقلمون چرخ شده: ۱۵۰گرم
سبزی معطر: یک پیمانه
پیاز: ٢ عدد
سیر: ٣ حبه
سیراب و شیردان: یک عدد
نمک، زعفران: به میزان لازم
رب، زردچوبه: به میزان لازم
فلفل سیاه و دارچین: به میزان لازم

طرز تهیه دلمه سیرابی:

برای تهیه مواد میانی غذا، یک پیاز رنده کنید و تفت بدهید تا کمی سبک شود. گوشت بوقلمون یا مرغ چرخ شده را به آن اضافه کنید و کمی دیگر آن را تفت بدهید. حالا زعفران، نمک و فلفل را به مواد بیفزایید. بعد هم سبزی معطر را اضافه کنید.
لپه‌ای را که از قبل پخته ایم، همراه با برنجی که چند ساعت خیسانده شده باشد، به مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید. ظرف را از روی حرارت بردارید و گوشه‌ای بگذارید تا کمی سرد شود.
 
سیرابی و شیردان را بعد از شستن، به اندازه دلخواه برش بزنید و داخل آن را با مواد آماده شده پرکنید. سپس با نخ و سوزن بدوزید.
 
پیاز باقی مانده را رنده کنید و درون قابلمه‌ای تفت بدهید. سپس سیر رنده شده و بعد هم رب و ادویه را به آن اضافه کنید. دلمه‌ها را داخل قابلمه سرتفت بدهید و زیر و رو کنید. بعد هم آب جوش روی آن بریزید و بگذارید خوب بپزد.