حسینیه‌ای به وسعت شهر مشهد

به گزارش شهرآرانیوز؛ هم‌زمان با دهه اول ماه محرم، اقدامات و برنامه‌های متنوع فرهنگی از سوی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برنامه‌ریزی شده است. اقداماتی که علاوه بر فضاسازی شهری متناسب با ایام سوگواری، فراهم‌کردن ظرفیتی برای عزدارای خانوادگی و حمایت از ایستگاه‌ها و هیئات مذهبی در شهر مشهد را نیز فراهم کرده است.

در‌این‌زمینه معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد درباره چند محور اصلی اقدامات انجام‌شده بیان کرد: تلاش ما این است که در این اقدامات هم پیام عاشورا را منعکس کنیم و هم اکران‌ها بازتابی از اقتدار و مقاومت ملت ایران باشد. در‌همین‌راستا در مناطق مختلف شهر با مشارکت هیئات و مساجد محلی، برنامه‌های محله‌محور متعددی اجرا خواهد شد تا فضای معنوی محرم را گسترش دهیم.

۵۰۰ ایستگاه صلواتی در «حسینیه‌ای به وسعت شهر»

جاوید کیانی در گفت‌و‌گو با شهرآرا، با اشاره به برپایی نمایشگاهی به نام «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در فرهنگ‌سرای غدیر، اظهار کرد: این نمایشگاه از روز یکشنبه ۸‌تیرماه آغاز شده و تا فردا ۱۱ تیرماه ادامه دارد و در آن پانصد ایستگاه صلواتی با دریافت مجوز‌های لازم، اقلام موردنیاز برای برپایی ایستگاه‌ها شامل نبات، لیوان یک‌بارمصرف، آب‌لیمو، گلاب و بسته حسینیه کودک را دریافت می‌کنند.

وی افزود: حمایت از مواکب و مراسم در فضای شهری و مشارکت در برپایی مراسم عزاداری نیز از دیگراقدامات صورت‌گرفته است. در‌این‌زمینه تأمین زیرساخت‌ها برای برپایی مراسم پنجاه هیئت در بوستان‌ها و میدان‌ها انجام شده است.

کیانی برگزاری «روضه خانگی به وسعت یک میدان» را از دیگر‌برنامه‌های مهم این ایام برشمرد و گفت: طی ۱۰ شب اول ماه محرم با رویکردی خانوادگی و خانگی این روضه برگزار می‌شود. این برنامه با مشارکت هیئات مذهبی و با محوریت فضای صمیمی، اما در مقیاسی بزرگ، در عرصه میدان شهدا از ساعت ۲۰ تا ۲۲ اجرا می‌شود.

{$sepehr_key_134079}

اکران‌های عاشورایی در گوشه کنار شهر

وی درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه اکران شهری اظهار کرد: در آستانه ماه محرم، فضای شهری مشهد با پیام‌ها و مضامین عاشورایی مزین شده و آماده میزبانی از زائران و عزاداران حسینی است.

در قالب این اکران گسترده، سیصد استرابورد به مساحت حدود ۳هزارو ۶۰۰ متر‌مربع و ۴۰۰‌بیلبورد در فضایی بالغ بر ۱۸‌هزار متر‌مربع به نمایش محتوای مناسبتی محرم اختصاص یافته است. علاوه بر این سازه‌های تبلیغاتی، همه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی در خطوط قطار‌شهری و تلویزیون‌های شهری نیز در خدمت انتقال مفاهیم فرهنگی و مذهبی مرتبط با ایام سوگواری قرار گرفته است. 

وی افزود: اجرای طرح «قاب مفاخر» از پنجم محرم نیز از دیگراقدامات انجام‌شده است. در این طرح فرهنگی، ۱۵۰ تصویر از پیرغلامان و چهره‌های ماندگار حسینی در قالب پنجاه قاب و طی سه نوبت اکران، در شهر به نمایش گذاشته می‌شود. هدف از اجرای این طرح، زنده‌نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا و معرفی چهره‌هایی است که در مسیر ترویج آموزه‌های حسینی نقش‌آفرینی مؤثری داشته‌اند.