«اضافه‌بار» در پرواز مشهد | بررسی قیمت و تقاضای بلیت و بدهی ایرلاین ها در وضعیت پروازهای کنونی ایران

به گزارش شهرآرانیوز؛ با وجود گذشت یک هفته از آتش بس جنگ، هنوز آسمان ایران برای پرواز‌ها به حالت قبل بازنگشته است. تا لحظه تهیه این گزارش طبق آخرین اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشور آسمان مرکز و نیمه غربی کشور فقط برای پرواز‌های عبوری بین المللی باز است و تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت۱۴ امروز ادامه دارد. اینکه آیا این ممنوعیت ادامه پیدا خواهد کرد یا نه بستگی به تصمیم‌های آتی دارد؛ بنابراین فعلا فقط آسمان شرق برای پرواز‌های داخلی (به مقاصد فعال) و بین المللی فعال است.  

اگر جزو آن دسته از مسافر‌هایی هستید که جنگ باعث شد هنوز به وطن خود بازنگردید یا کار و زندگی تان با سفر‌های هوایی گره خورده است احتمالا این روز‌ها درگیر اخبار مربوط به پرواز‌ها هستید.  در این بین برخی رسانه‌ها با انتشار عکس از بلیت پرواز‌های بین المللی مثلا از تهران به دبی با قیمت‌های نجومی فضا را غبارآلودتر می‌کنند. این در حالی است که سایت‌های فروش بلیت فعلا به هیچ عنوان اجازه فروش و حتی اعلام نرخ ندارند. 

 به گفته فعالان حوزه گردشگری و دفاتر مسافرتی در روز اولی که آسمان شرق کشور برای انجام پرواز مجاز شد، قیمت‌ها افزایش یافت، اما کاهش تقاضا به دلیل نگرانی از مسائل امنیتی این قیمت‌ها را به نسبت کاهش و در محدوده منطقی نگاه داشت.  در این راستا به سراغ دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی رفتیم تا هم از وضعیت فروش بلیت پرواز و قیمت‌ها سؤال کنیم و هم نحوه بازگشت پول به مسافرانی را که پیش از این پرواز آن‌ها لغو شده است پرس وجو کنیم.

چندوچون افزایش قیمت بلیت هواپیما

فرهاد دوایی درباره میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌گوید: با توجه به اختلالاتی که طی روز‌های اخیر در زیرساخت‌های هوایی کشور به وجود آمده و لغو گسترده پروازها، شرکت‌های هواپیمایی متحمل خسارت‌های درخور توجهی شدند. با این حال، افزایش قیمت بلیت‌ها بسیار جزئی بوده و در چارچوب آزادسازی نرخ‌ها طبق برنامه هفتم توسعه انجام شده است. به نظر، قیمت‌ها در حال حاضر منطقی و متناسب با شرایط بازار است.

در لحظه تهیه این گزارش میانگین قیمت بلیت مشهد–دبی حدود ۱۰میلیون تومان است. از دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان می‌پرسم که آیا این نرخ‌ها منطقی است؟ او اظهار می‌کند: این نرخ در گذشته نیز در مسیر رفت وبرگشت در مجموع برای برخی پرواز‌ها تا حدود ۱۵تا ۲۰میلیون تومان بوده است.

در واقع، رقم‌های فعلی نسبت به نوسانات ارزی و هزینه‌های عملیاتی، نرخ نرمالی به حساب می‌آید.   به گفته وی قیمت بلیت پرواز ترکیه نیز اکنون حدود ۱۱ میلیون تومان برای یک مسیر است. قبلا رفت وبرگشت به این کشور حدود ۲۵میلیون تومان بود. پس اکنون اگر رفت وبرگشت حدود ۲۰میلیون تومان باشد، قابل قبول است.

سایت‌ها فعلا مجوز نمایش و فروش بلیت ندارند

دوایی در واکنش به اعلام قیمت بلیت تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌افزاید: متأسفانه برخی سایت‌های غیرمجاز نرخ‌های غیرواقعی منتشر می‌کنند که نه تنها واقعیت ندارد، بلکه تخلف آشکار محسوب می‌شود. سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرده که فروش بلیت فقط باید از طریق دفاتر مجاز و دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی و هواپیمایی کشوری انجام شود. فعلا هیچ سایتی مجاز به نمایش یا فروش آنلاین بلیت پرواز نیست.

او تأکید می‌کند: در حال حاضر هنوز گزارشی از بازگشایی مسیر‌های غرب و مرکز کشور ارائه نشده است و صرفا پرواز‌هایی از شرق کشور مجاز به تردد هستند. همچنین برای پرواز‌های عبوری از آسمان ایران محدودیت‌های ارتفاعی اعمال شده که امکان عبور را کاهش می‌دهد.

{$sepehr_key_134345}

کاهش تقاضا برای سفر هوایی

به گفته وی به طور کلی برای تور‌های مسافرتی، افت تقاضا حتی به ۷۰ تا ۷۵درصد رسیده، مگر در موارد خاص مانند سفر‌های کاری یا ضروری. مردم به دلیل نگرانی‌های امنیتی، به سمت سفر‌های زمینی مثل قطار و اتوبوس گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی می‌افزاید: علاوه بر نگرانی‌های امنیتی یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا مثلا در مسیر دبی، توقف صدور ویزا از سوی امارات برای اتباع ایرانی است. تنها افرادی که اقامت یا مجوز ورود دارند، می‌توانند به دبی سفر کنند. همین موضوع باعث شده بسیاری از پرواز‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشند و لغو شوند.

دوایی ادامه می‌دهد: بسیاری از پرواز‌های روز گذشته به کشور عراق نیز به دلیل کاهش تقاضا، لغو شده است.

۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ایرلاین‌ها به دفاتر گردشگری

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بازگشت وجوه با تأخیر انجام می‌شود می‌افزاید: طبق دستورالعمل جدید، دفاتر مسافرتی فقط در صورتی مجاز به بازپرداخت هستند که شرکت هواپیمایی مبلغ را به آن‌ها بازگردانده باشد. در حال حاضر، دفاتر گردشگری در سراسر کشور حدود ۶۰۰میلیارد تومان از ایرلاین‌ها طلبکارند.

به گفته وی این بدهی‌ها به صورت اعتباری ثبت شده، اما هنوز قابل استفاده نیست. براساس بخشنامه سازمان میراث فرهنگی، اگر کارگزار وجه را به آژانس پرداخت کرده باشد، آژانس موظف است طی ۲۴ساعت وجه را به مسافر بازگرداند.

اکنون از فرودگاه بین‌المللی مشهد پرواز‌های خارجی به ۹ مقصد مسقط، دبی، استانبول، تاشکند، لاهور، گوآنجو، مدینه، نجف و بغداد انجام می‌شود. با توجه به اینکه بیشترین تقاضا مربوط به مسیر مشهد دبی و برعکس است برخی شرکت‌های هواپیمایی اقدام به برقراری پرواز‌های فوق‌العاده کردند.