پرداخت ۲۲ میلیارد تومانی حقوق مددجویان بهزیستی خراسان رضوی در فرایند الکترونیک
سمیرا شاهیان/ شهرآرانیوز، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگارما به مناسبت بیست‌وپنجم تیرماه، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی با بیان این خبر گفت: در راستای توجه به دولت الکترونیک و هوشمندسازی امور، اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بیش از ۸۰ درصد پرداخت‌هایش به مددجویان که ۸۲ هزار مستمری‌بگیر را شامل می‌شود، کاملا الکترونیکی به حسابشان پرداخت می‌کند.

حمیدرضا پوریوسف افزود: این اقدام در حالی افزایش پیدا کرده است که تا حدود ۴ سال پیش اصلا اجرا نمی‌شد و در ۲ سال گذشته نیز فقط پرداخت‌های ۳۰ هزار مستمری‌بگیر را شامل می‌شد.
 

بیشتر بخوانید: کاهش ۴۰ درصدی مراجعات حضوری مردم به شعب تأمین اجتماعی

 
او درباره دیگر فعالیت‌های الکترونیک این اداره کل اظهار کرد: باتوجه‌به ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که صدور مجوز‌ها را به بهزیستی محول کرده است، سامانه صدور مجوز‌ها کاملا الکترونیک و در بستر وب انجام می‌شود.
دراین‌باره دریافت مجوز‌های تأسیس مهدکودک، تأسیس مراکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان بی‌سرپرست و خیابانی، تأسیس خانه سلامت دختران و زنان، تأسیس مجتمع‌ها و مراکز خدمات بهزیستی، تأسیس کلینیک و اورژانس‌های مددکاری اجتماعی، تأسیس مراکز خدمات مشاوره‌ای اجتماعی، تأسیس مراکز توان‌بخشی معلولان، تأسیس مراکز حرفه‌آموزی معلولان، تأسیس مراکز توان‌بخشی و نگهداری سالمندان و مواردی از این قبیل به بهزیستی واگذار شده است که هم اکنون در خراسان رضوی الکترونیک انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی یادآوری کرد: این قبیل فعالیت‌ها قبلا دستی بود، اما اکنون تحت شبکه وب است. متقاضیان ابتدا مشخصات را وارد می‌کنند و صدور و تمدید و سایر فعالیت‌های بهزیستی به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.

پوریوسف گفت: از آنجا که مددجویان مشکلات جسمانی هم دارند، از این بابت خدمات هوشمند می‌تواند برای آن‌ها کمک‌رسان باشد. ما چندین نوع یارانه برای مراکزی، چون مراکز شبانه‌روزی و یارانه امدادبگیران و بچه‌هایی که در نزد خانواده‌ها نگهداری می‌شوند و یارانه بچه‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست پرداخت می‌کنیم که بیش از ۴۰۰۰ نفر هستند. اکنون ۳۰ میلیارد تومان در بستر وب، شفاف و قابل رصد پرداخت می‌شود و کل یارانه‌ها از مبلغ ۲۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را شامل می‌شود که انقلابی است در پرداخت‌ها.

او خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه مراکز و به‌ویژه مراکز روزانه سالمندان بسیار وقت‌گیر بود، باید دستی در چند برگ و سند می‌نوشتند و ملزم به حضور و غیاب بودند. اما با الکترونیک‌کردن فرایند در پایان هر ماه اطلاعات افراد مقیم را ثبت می‌کنند و کارشناس مربوط به واحد فناوری اعلام می‌کند و پرداخت‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در پایان از راه‌اندازی سامانه دیده‌بان خبر داد و گفت: مددجویان می‌توانند هرگونه شکایت یا نقطه‌نظرشان را ثبت کنند و در فرایندی کاملا الکترونیک پیامشان را به مدیرکل برسانند.