گفت‌وگو با قهرمان نوجوان مهاجر| من به ایران تعلق خاطر دارم
شهرآرانیوز| صدر؛ قهرمان شدن در هر رشته ورزشی برای همه ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در این بین تنها قهرمان شدن اهمیت ندارد، بلکه اخلاق و به کار بردن آن در زندگی نیز همیشه اهمیت زیادی داشته و استادان و ورزشکاران در همه رشته‌های ورزشی آن را به شرکت کنندگان و قهرمانان آموزش داده‌اند. به ویژه زمانی که شرکت کننده‌ای با هدف کسب قدرت و ابراز آن خواسته تنها به ورزش رو آورد.

مهدی احمدی ۱۸ سال دارد و متولد مشهد است. پدر و مادرش سال‌ها قبل از افغانستان به ایران مهاجرت کرده‌اند و بچه‌های خانواده همه متولد مشهد هستند. یک برادر و سه خواهر دارد. برادر کوچکترش هم کاراته کار می‌کند و پدرش هم اهل فوتبال است.

گفتگو راه حل بسیاری از مشکلات است

مهدی درباره علاقه‌اش به ورزش می‌گوید: زمانی که ۱۱ ساله بودم و با تشویق یکی از اقوام به سالن کاراته نزدیک خانه رفتم و بعد از دو جلسه تمرین و دیدن حرکات نمایشی به این رشته علاقه‌مندم شدم و آن را ادامه دادم. اول که تمرینات را شروع کردم هدفم کسب قدرت و زور گفتن بود حداقل برای کسانی که خودم و دوستانم را آزار و اذیت می‌کردند، ولی بعد از مدت کوتاهی که از تمرینات و آموزش‌های مربی‌ام گذشت متوجه شدم که اینطور نیست و با به دست آوردن جایگاه و کسب مقام قهرمانی جایگاهت برای دیگران مشخص میشود و احترام دریافت میکنی. ضمن اینکه در این مدت به جای دعوا و سوءاستفاده از ورزشی که یاد داشتم با آن‌ها صحبت میکردم و نتیجه بهتری میگرفتم. به نظر من گفتگو راه حل بسیاری از مشکلات است.

چون مهاجر هستم اجازه ندادند در مسابقات فوتسال شرکت کنم

چند سالی با پدرم به فوتسال می‌رفتم، اما وقتی به مراحل بالاتر رفتم و تصمیم در مسابقات شرکت کنم، چون مهاجر افغانستانی بودم اجازه شرکت در مسابقات را نداشتم. در تیم مدرسه برای مسابقات انتخاب شدم، روزی که قرار بود با اتوبوس برای مسابقات برویم اول از همه خواستند که مدارک‌مان را نشان بدهیم وقتی من و بعضی از دوستانم گفتیم مهاجر هستیم و مدرک ایرانی نداریم، مخالفت کردند و گفتند اجازه شرکت در مسابقات را نداریم.

بیش از ۴۰ مدال دارم

سبک مهدی کیوکوشین است، او در این باره می‌گوید: کاراته ۲ سبک اصلی دارد، یک کیوکوشین و بعدی سبک آزاد است. در سبک آزاد ضربه به صورت مستقیم به طرف مقابل نمی‌خورد و تا نزدیکی محل ضربه خوردن حرکت اجرا می‌شود. ولی در کیوکوشین ضربات پا و دست به صورت مستقیم به حریف مقابل وارد می‌شود. ضربه به صورت فقط به وسیله پا زده می‌شود و با دست اجازه وارد کردن ضربه را نداریم. اما در کاراته آزاد با مشت حالت وارد کردن ضربه به سر آزاد است و امتیاز محسوب می‌شود.

این قهرمان کارته در ادامه افزود: چهارده ساله بودم که مسابقات بین باشگاه‌ها قرار بود برگزار شود، آن موقع استادم از من خواست تا در مسابقات شرکت کنم و در اولین دوره توانستم مقام دوم را به دست آورم بعد از آن بود که در مسابقات استانی، کشوری و الان در مسابقات بین‌المللی شرکت میکنم و بیش از ۴۰ مدال به دست آوردم.

خیلی از دوستان مهاجرم به اروپا رفتند

مهدی با اشاره به مشکلاتی که به دلیل مهاجر برای او ایجاد می‌شود گفت: خیلی از دوستانم که با هم تمرین میکردیم مثل ما مهاجر بودند و به اروپا و کشور‌های خارجی رفتند. بیشتر مهاجران وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند. با اینکه با اشتیاق و علاقه شروع به ورزش می‌کنند، ولی بعد از مدتی به خاطر شرایط مالی مجبور به ترک ورزش می‌شوند. پدر همیشه حمایتم کرده است، خودش برای مسابقات به سالن می‌آید و با شور و هیجان تشویقم می‌کند.

با ارزش‌ترین مدال قهرمانی مهدی مربوط به مسابقات بین‌المللی اهواز است که در اسفند ۹۷ آن را به دست آورده است، وی خاطرنشان کرد: در این مسابقات از ۸ کشور شرکت کرده بودند، در وزن منفی ۷۵ جوانان این مسابقات شرکت کردم و با سه نفر مسابقه دادم. امسال هم شرکت نفت اسپانسر مسابقات بود و من با تیم افغانستان در مسابقات حاضر شدم، علاقه‌ام به افغانستان باعث شد با این تیم وارد مسابقات بین‌المللی اهواز شوم. تا الان افغانستان را ندیدهام و تا ۲ سال آینده حتما به کشورم خواهم رفت.

مهدی معتقد است: به هر حال هر انسانی تمایل دارد در کشور خودش زندگی کند و تا الان هم به خاطر نبود امنیت در ایران زندگی کردیم. به ایران هم تعلق خاطر دارم. متولد اینجا هستم و به مدرسه رفتم و بزرگ شده‌ام طبیعتا اینجا می‌تواند وطن دوم ما باشد.