هشدار سازمان غذا و دارو درباره تبلیغات قطره‌های چشمی در فضای مجازی

به گزارش شهرآرانیوز، ندا کاظمی‌نیا، اظهار کرد: اخیراً برخی سایت‌ها و صفحات با عنوان‌هایی نظیر "درمان معجزه‌آسای پیرچشمی" اقدام به ترویج استفاده از فرآورده‌هایی کرده‌اند که حاوی پیلوکارپین ۱.۲۵ درصد هستند و صرفاً با تنگ کردن مردمک چشم، باعث بهبود موقت دید نزدیک می‌شوند.

 وی با تأکید بر اینکه این قطره‌ها درمانی برای پیرچشمی محسوب نمی‌شوند، افزود: استفاده مکرر و خودسرانه از این دارو‌ها ممکن است با عوارضی مانند افزایش خطر جداشدگی شبکیه، تاری دید، سردرد شدید، اسپاسم پلک، التهاب و حساسیت‌های چشمی همراه باشد.

کاظمی‌نیا هشدار داد: مصرف پیلوکارپین بدون بررسی دقیق فشار داخل چشم می‌تواند علائم گلوکوم (آب‌سیاه) را تشدید کند. همچنین ممکن است در نور کم، اختلال بینایی یا کاهش تمرکز دید ایجاد شود.

{$sepehr_key_136108}

وی افزود: پیرچشمی یک پدیده طبیعی مرتبط با افزایش سن است و درمان آن تنها از طریق عینک، لنز یا روش‌های جراحی مانند لیزر امکان‌پذیر است. بنابراین، نباید به تبلیغات اغواکننده و غیرعلمی در فضای مجازی اعتماد کرد.

این کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو تأکید کرد: مصرف هرگونه قطره چشمی باید صرفاً تحت نظر پزشک متخصص چشم و پس از معاینه دقیق انجام شود. مردم باید از خرید اینترنتی دارو بدون مشورت با پزشک یا داروساز پرهیز کنند و صرفاً از داروخانه‌های معتبر اقدام به تهیه دارو کنند.

منبع: تسنیم