جهش آنی مبلغ قبوض تلفن ثابت به نام آبونمان

به گزارش شهرآرانیوز؛ در حالی که شرکت مخابرات اعلام کرده بود تماس‌های تلفن ثابت به ثابت برای تیرماه ۱۴۰۴ رایگان است، مشترکان تلفن ثابت با افزایش بی سابقه در هزینه‌های قبوض خرداد روبه رو شدند.  درحالی که اطلاع رسانی دقیقی درباره اعمال هزینه‌های جدید صورت نگرفته بود. حالا بسیاری از شهروندان از این اقدام بدون پیش زمینه شرکت مخابرات گلایه‌مند هستند و آن را نوعی بی اعتمادی عمومی به اطلاعیه‌های رسمی تلقی می‌کنند.

از اعلام «رایگان» تا قبض‌های «سه برابری»

شهروندان زیادی از مشهد با ارسال پیام و تماس با تحریریه روزنامه شهرآرا از قبض‌های غیرمنتظره تلفن ثابت گلایه کردند. یکی از مخاطبان در این باره می‌گوید: هنوز چند روز از اعلام شرکت مخابرات برای رایگان شدن تماس ثابت به ثابت در تیرماه نگذشته که این گونه با قبوض گران شگفت زده شدیم. قبض ما تقریباً سه برابر شده است.

او ادامه می‌دهد: نکته ناراحت کننده این است که هیچ کس قبلش اعلام نکرد که قرار است هزینه جدیدی اعمال شود. نه پیامکی، نه اطلاعیه‌ای. تازه وقتی هم وارد نرم افزار «مخابرات من» یا سایت TCI می‌شویم، بخش ریز مکالمات غیر فعال است! یعنی فقط یه عدد می‌بینیم، بدون هیچ شفاف سازی.

گلایه‌ها گسترده است؛ مردم شاکی‌اند

در بررسی میدانی شهرآرا نیز مشخص شد که در اغلب قبوض خرداد، رقمی به عنوان «حق نگهداری» یا «آبونمان» لحاظ شده است؛ رقمی که گاهی تا ۱۶ هزارو ۵۰۰ تومان می‌رسد.

برخی شهروندان از نبود اطلاع رسانی شفاف برای افزایش این رقم گلایه کرده‌اند. خانمی که ساکن بولوار ابوطالب است در این باره می‌گوید: اگر قرار بود از خرداد آبونمان گرفته شود، چرا اطلاع رسانی نکردند؟ جالب نیست که به یک باره عددی را به قبوض اضافه کنند، بدون اینکه مردم بدانند بابت چه چیزی دارند پول پرداخت می‌کنند؟ این اصلاً منصفانه نیست.

نکته مشترکان دیگر تلفن‌های ثابت متفاوت و مرتبط به کاهش استفاده از تلفن ثابت است. یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: بخش زیادی از مردم این روز‌ها از تلفن ثابت استفاده نمی‌کنند، چون اغلب تماس‌ها با موبایل انجام می‌شود. حالا چرا باید بابت چیزی که استفاده نمی‌کنیم، ماهانه پول بدهیم؟

قبض برای خط قطع شده هم صادر شده است

یکی از گلایه‌های پرتکرار دیگر مربوط به کسانی است که مدت هاست خطوط تلفنشان قطع یا کابلشان سرقت شده است. یکی از مخاطبان با ارسال پیامی دغدغه و مشکل خود را این طور مطرح می‌کند: ساکن منطقه طبرسی هستیم. بیش از سه ماه است که به دلیل سرقت کابل، تلفن ما قطع شده است.

چند بار از شرکت مخابرات پیگیری کرده‌ایم، اما مأمور مخابرات برای پیگیری نیامده است. با این حال و با اینکه تلفن ثابت ما قطع است، اما قبض تلفن صادر می‌شود. چرا برای خطی که اصلا استفاده نمی‌کنیم باید قبض پرداخت کنیم؟

در ادامه پیام او آمده است: مگر نباید در صورت قطع خط، قبض صادر نشود؟ چرا تا حالا خود مخابرات پیگیری نکرده است؟ چرا منِ شهروند باید هم دنبال تعمیر باشم هم هزینه بدهم؟

{$sepehr_key_136160}

پاسخ شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی

در راستای پیگیری روزنامه شهرآرا، مجیدرضا محمودی ثانی، رئیس اداره روابط عمومی شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی، در پاسخ به انتقاد‌های وارده این گونه پاسخ می‌دهد: با توجه به بند «ح» ماده ٦٦ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور و دستورالعمل تنظیم بازار تلفن ثابت، مصوبه شورای رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با عنوان سقف حق اشتراک یا آبونمان خدمات مکالمات صوتی مشترکان تلفن ثابت و نیز مصوبه ستاد تنظیم بازار و مکاتبات از اول خرداد امسال آبونمان تلفن ثابت در صورتحساب مشترکان اعمال شده است.

او در ادامه توضیح می‌دهد: این مبلغ برای مشتریان تجاری ٥٠ هزار تومان، مشتریان خانگی در کلان شهر‌ها (تهران، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد، تبریز و قم) مبلغ ٣٠ هزار تومان، مراکز استان مبلغ ٢٢ هزار و ٥٠٠ تومان و سایر شهر‌ها ١٧ هزار تومان است. همچنین ۵ هزاردقیقه مکالمه درون استانی رایگان به صورت تخفیف روی قبوض اعمال می‌شود.

از مشترکانی که کابلشان سرقت شده آبونمان گرفته نمی‌شود

رئیس اداره روابط عمومی شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی اضافه می‌کند: شایان ذکر است از مشترکانی که کابل تلفن ایشان به سرقت رفته است هیچ گونه آبونمانی دریافت نمی‌شود. مشترکان در صورت قطع تلفن، حتما با سامانه ٢٠١١٧ تماس حاصل و اطلاعات خط قطع شده را در سامانه وارد کنند تا در اسرع وقت خط بررسی شود. پس از مراجعه مأمور مخابرات و تأیید سرقت، از لحظه ثبت در سامانه تا تاریخ وصل تلفن، قبضی برای مشترک صادر نخواهد شد.

محمودی تأکید دارد: برای مشترکانی که از تلفن خود استفاده نمی‌کنند به استحضار می‌رسانیم مشترکان از خط تلفن خود استفاده کنند یا استفاده نکنند، خط تلفن برای مخابرات هزینه نگهداری دارد و هزینه نگهداری شبکه ارتباطی تلفن ثابت، بسیار بالاست با این حال مخابرات فقط بخش اندکی از آن را از مشترک اخذ می‌کند.