آغاز دوره‌های تلفیقی حضوری و مجازی توانمندسازی معلمان ابتدایی

به گزارش شهرآرانیوز، رضوان حکیم‌زاده در تشریح ابعاد محتوایی و اجرایی این دوره ملی اظهار کرد: محتوای دوره در دو محور اصلی «مدرسه تراز سند تحول بنیادین» به‌عنوان افق راهبردی برنامه‌ها، و «توانمندسازی معلمان» با تمرکز بر اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا سه حوزه کلیدی به عنوان محور محتوای آموزشی دوره تعریف شده است، عنوان کرد: ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در زمینه‌هایی همچون روش‌های نوین تدریس، طراحی آموزشی و پژوهش‌های مدرسه‌ای؛ ایجاد محیط مثبت یادگیری با تأکید بر تعامل مؤثر، نشاط آموزشی و چیدمان متناسب با کار گروهی در کلاس درس و همچنین استفاده هدفمند از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری معکوس و ترکیبی در ارتقای فرآیند‌های یاددهی-یادگیری سه حوزه کلیدی این دوره آموزشی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فرآیند طراحی محتوا تصریح کرد: محتوای این دوره با مشارکت اساتید دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیات علمی علوم تربیتی، معلمان و کارشناسان با تجربه تدوین شده و بر نیاز‌های واقعی مدارس و کلاس‌های درس تمرکز دارد.

{$sepehr_key_136747}

حکیم‌زاده افزود: مدل اجرای این دوره به صورت تلفیقی طراحی شده است، به طوری که هم از ظرفیت آموزش حضوری برای تغییر نگرش‌ها و تعمیق مفاهیم استفاده می‌شود و هم از بستر آموزش مجازی برای تداوم یادگیری بهره‌گیری شده است، سامانه یادگیری مجازی که به صورت رسمی راه‌اندازی شده، بستری است که بیش از ۳۴۰ هزار معلم، آموزگار و مدیر در آن ثبت‌نام و نیاز‌های آموزشی خود را اعلام کرده‌اند.

وی با تأکید بر استفاده از بازخورد‌های استانی، تجارب ملی و الگو‌های بین‌المللی در طراحی این دوره گفت: طراحی محتوای آموزشی بر پایه تحلیل دقیق بازخورد‌های معلمان در سراسر کشور انجام شده و تجربه‌های نوآورانه جهانی نیز به غنای این محتوای کاربردی افزوده است. این دوره بتواند آغازگر تحولی عمیق در آموزش ابتدایی کشور باشد و نقش مؤثری در تحقق اهداف سند تحول بنیادین ایفا کند.

منبع: ایرنا