انقلاب دیجیتال در آموزش‌وپرورش | خراسان رضوی پایلوت آموزش هوش مصنوعی می‌شود

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود مظلوم در نشست هم‌اندیشی کارگروه‌های فناوری، تحول دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان و آموزش و پرورش اتاق اندیشه‌ورزی خراسان رضوی که با محوریت نهادینه‌سازی هوش مصنوعی در عرصه تعلیم و تربیت و ارائه آموزش‌های مرتبط با این دانش نوین، برگزار شد، اظهار کرد: امروزه آموزش و پرورش باید با هوش مصنوعی متحول شود و نهاد‌های گوناگون آماده برگزاری دوره‌هایی با محوریت استفاده از هوش مصنوعی و داده هستند.

وی افزود: فناوری هوش مصنوعی می‌تواند در قالب «دستیار هوشمند معلم» نمود پیدا کند و در حوزه‌های تولید محتوا، طراحی سؤالات امتحانی و ایجاد محتوای گرافیکی بسیار کارآمد و کاربردی باشد.

رئیس کارگروه فناوری، تحول دیجیتال و اقتصاد دانش‌بنیان اتاق اندیشه‌ورزی خراسان رضوی ادامه داد: شرکت‌های خصوصی عرصه هوش مصنوعی در استان تا کنون بوت کمپ‌ها یا دوره‌های تابستانه را در مشهد، تهران و سنندج برگزار کرده‌اند که مسیر‌های شغلی و کاربردی همچون تحلیلگر داده، معلم داده و دانشمند داده معرفی و ارائه شده‌اند.

مظلوم بیان کرد: نسل جدید هوش مصنوعی از سال ۲۰۲۲ میلادی با روش‌های جی‌پی‌تی‌بیس فعالیت نموده و به زبان ساده با استفاده از متن و نوشتار، تصویر و داده تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چت جی‌پی‌تی به دوست صمیمی دانش‌آموزان و فرهنگیان تبدیل شده است، تصریح کرد: جامعه هدف آموزش و پرورش مطمئناً به سمت بهره‌گیری از هوش مصنوعی حرکت کرده است که خراسان رضوی می‌تواند به «نمونۀ کشوریِ تلفیق هوش مصنوعی و آموزش و پرورش» بدل گردد.

رئیس کارگروه فناوری، تحول دیجیتال و اقتصاد دانش گ‌بنیان اتاق اندیشه‌ورزی خراسان رضوی اضافه کرد: معلمان با دستیار هوشمند معلم روش‌های نوین در تدریس را پیاده‌سازی می‌کنند و به عنوان شروع کار می‌توان آموزش فهم و تحلیل داده را از دبیران کامپیوتر و شبکه و نرم‌افزار کلید زد.

مظلوم خاطرنشان کرد: در استانداری خراسان رضوی، طرح فرهنگ تحول دیجیتال مورد تأکید قرار گرفته است که به دنبال آن در سطح کارمندان استانداری و حتی فرمانداری‌ها هوش مصنوعی، تحول دیجیتال و تحلیل داده، فرهنگ‌سازی و آموزش داده خواهد شد.

تعلیم و تربیت، نیازمند هم‌سویی با تحولات علمی جهان

مریم السادات طیرانی رئیس کارگروه آموزش و پرورش اتاق اندیشه‌ورزی خراسان رضوی نیز در این‌باره گفت: آموزش هوش مصنوعی و تحلیل داده می‌تواند به عنوان دوره‌های ضمن خدمت به معلمان ارائه و در پایان آن گواهینامه شرکت در دوره به یادگیرندگان اعطا شود.

وی افزود: همچنین این دوره‌های ضمن خدمت می‌تواند در رتبه‌بندی معلمان تأثیرگذار باشد و روند و فرایند برگزاری آن با متولیان اداره کل آموزش و پرورش تنظیم خواهد شد.

رئیس کارگروه آموزش و پرورش اتاق اندیشه‌ورزی خراسان رضوی ادامه داد: در عصر کنونی که پیشرفت علم و دانش شتاب گرفته است، دستگاه تعلیم و تربیت نباید از این مسیر پویا عقب بماند.

لیلی داوودی رئیس کمیته هوش مصنوعی کارگروه آموزش و پرورش اتاق اندیشه‌ورزی خراسان رضوی با اشاره به لزوم ورود هوش مصنوعی به مدارس گفت: مجموعه آموزش و پرورش از سطح وزارتخانه تا اداره کل در استان کاملاً در این راستا همراهی و همکاری لازم را دارند و در حال حاضر بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان از هوش مصنوعی در مباحث آموزشی استفاده می‌کنند.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود آموزش‌های هوش مصنوعی به معلمان در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاست‌های دبیرخانه هوش مصنوعی وزارتخانه مذکور و آخرین تغییرات کتاب‌های درسی پایه‌های یازدهم و دوازدهم باشد.

{$sepehr_key_138844}

رئیس کمیته هوش مصنوعی کارگروه آموزش و پرورش اتاق اندیشه‌ورزی خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی در عرصه فناوری و تکنولوژی آموزشی دارای سابقه و تجربه است و پیگیری خواهیم کرد تا دبیرخانه هوش مصنوعی وزارت آموزش و پرورش در این استان مستقر شود.

خراسان رضوی در مسیر تبدیل به الگوی ملی آموزش نوین

آسو شجاعی کارشناس حوزه فناوری و پژوهشی وزارت آموزش پرورش که در این نشست به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشت، گفت: طرح آموزش هوش مصنوعی در استان خراسان رضوی همسو با سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است و می‌تواند به الگویی ملی برای توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ما در وزارتخانه به دنبال آن هستیم که دانش‌آموزان را برای زندگی و مشاغل آینده آماده کنیم، افزود: این طرح نه‌تنها در حوزه استعدادیابی و هوش مصنوعی پیشرو است، بلکه می‌تواند با ارائه دوره‌های مجازی و محتوای آموزشی ضبط شده، دسترسی همه معلمان کشور را به این دانش ارزشمند فراهم کند.

کارشناس حوزه فناوری و پژوهشی وزارت آموزش پرورش ادامه داد: حمایت ما از اینگونه طرح‌های نوآورانه قطعی است، چرا که معتقدیم معلمان امروز نیازمند ارتقای مهارت‌های دیجیتال هستند تا بتوانند راهنمایی مؤثر برای نسل آینده باشند.

شجاعی بیان کرد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود، می‌توانیم آن را به سایر استان‌ها نیز تعمیم دهیم و گامی بلند در مسیر تحول آموزشی کشور برداریم.