به گزارش شهرآرانیوز؛ احسان عظیمیراد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به نشست اخیر این کمیسیون، از پیگیری جدی برای تعیین تکلیف وضعیت معلمان حقالتدریس، بررسی اعتراضات آزمونهای استخدامی و ساماندهی نیروهای آموزشی خبر داد و گفت: در جلسهای که چهارشنبه گذشته با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گزارشی در سه محور به نمایندگی از اعضای کمیسیون ارائه کردم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعیینتکلیف معلمان از اولویتهای کمیسیون آموزش در اجلاسیه دوم خواهد بود، افزود: در نشست ویژه با وزیر آموزش و پرورش، مباحث تعیینتکلیف نیروهای تدریس آزاد، رسیدگی به اعتراضات آزمونهای استخدامی و بررسی وضعیت شیوهنامه ساماندهی معلمان نهضت سوادآموزی، پیشدبستانی و طرح امین بهصورت خاص پیگیری شد؛ پس از تعیینتکلیف این گروه از معلمان، آنان مشمول قانون رتبهبندی خواهند شد.
{$sepehr_key_139467}
وی با بیان اینکه این گزارش در نشست روز یکشنبه کمیسیون نیز مطرح شد، اظهار داشت: با وجود وعدههای اولیه وزیر آموزش و پرورش، هنوز سازمان برنامه و بودجه به بهانه بار مالی، با انعقاد قرارداد کار معین برای نیروهای آزاد مخالفت میکند؛ موضوعی که با اعتراض جدی نمایندگان روبهرو است؛ یکی از چالشهای این موضوع، ناهماهنگی با قانون رتبهبندی معلمان است که سازمان برنامه و بودجه در آن نقش تعیینکننده دارد، با تمام این تفاسیر اعضای کمیسیون آموزش تاکید دارند که از پیگیری برای تعیین قرارداد کار معین برای این نیروها کوتاه نخواهند آمد.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر، بیمه درمانی این نیروها در دستور کار قرار گرفته، اما تکلیف بیمه سنوات، سابقه کار و حقوق تابستان همچنان نامشخص است؛ این وضعیت باعث نگرانی معلمان شده و تلاش کمیسیون برای حل این مسائل جدی است؛ با تعیینتکلیف قرارداد کار معین، این موارد باید اجرایی شود.
عظیمیراد با اشاره به وضعیت شیوهنامه ساماندهی معلمان، یادآور شد: با وجود آماده بودن متن شیوهنامه، وزیر آموزش و پرورش در ابلاغ آن تعلل داشتند و این موضوع موجب سردرگمی شده است؛ همچنین، وزارتخانه به بهانه لزوم تأیید شیوهنامه توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی، از اجرای آن خودداری کرده است.
وی در ادامه افزود: بند (الف) ماده (۱۰۶) قانون برنامه هفتم، جذب نیرو را منوط به تایید سازمان برنامه میداند و همین موضوع به مانعی جدی برای ساماندهی معلمان تبدیل شده است؛ مقرر شد طی ۱۰ روز آینده موضوع اصلاح و ابلاغ شیوهنامه ساماندهی معلمان غیررسمی بهطور ویژه از سوی کمیسیون آموزش پیگیری شود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به اعتراضات داوطلبان آزمونهای استخدامی، ادامه داد: مراجعات گسترده داوطلبان به نمایندگان نشان داد برخی پروندهها ابهام داشته احتمال تضییع حقوق متقاضیان وجود دارد؛ خوشبختانه، وزارت آموزش و پرورش پذیرفت که پروندههای مورد اعتراض در جلساتی با حضور نمایندگان، مورد ارزیابی و امتیازدهی مجدد قرار گیرند تا امکان بازبینی دقیقتر فراهم شود.
وی در ادامه، تصریح کرد: هرچند رسیدگی به تمام ۹۰ تا ۱۰۰ هزار پرونده ممکن نیست، اما اگر حتی حق یک داوطلب هم ضایع شده باشد، باید جبران شود؛ سازمان اداری و استخدامی نیز قول داده در صورت احراز حق، ظرفیت جذب این افراد را در مهرماه فراهم کند.
عظیمیراد در ادامه با اشاره، به دستور کارهای ساختاری کمیسیون در اجلاسیه دوم، گفت: در نشست اخیر، اصلاح آییننامه داخلی کمیسیون در دستور کار قرار گرفت که شامل اصلاح نحوه مشارکت اعضا، تشکیل کمیتههای تخصصی و سازوکار بررسی طرحها و لوایح در حوزه آموزش و پژوهش بود.
وی از ایجاد کمیته جدیدی تحت عنوان «کمیته علوم نوین و هوش مصنوعی» خبر داد و گفت: این کمیته با تمرکز بر حوزههای فناورانه، علوم پایه و علوم انسانی، بهطور تخصصی مسائل نوظهور در این حوزهها را پیگیری خواهد کرد؛ همچنین، عنوان کمیتهای با نام قبلی کمیته «تحقق رشد اقتصادی ناشی از بهرهوری در حوزه علم و فناوری و نظارت بر اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان» نیز به «کمیته بهرهوری و نظارت بر اجرای قانون جهش تولید دانشبنیان» تغییر یافت.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تعیینتکلیف وضعیت معلمان حقالتدریس، بررسی دقیق اعتراضات آزمونهای استخدامی، بهروزرسانی ساختار کمیسیون و تمرکز ویژه بر علوم نوین و هوش مصنوعی، از مهمترین اولویتهای اجلاسیه دوم کمیسیون آموزش مجلس خواهد بود.
{$sepehr_key_139466}