نماینده مردم مشهد در مجلس: سیاست واحدی در زمینه مهاجرت وجود ندارد، نیاز به تقویت قوانین داریم| انحلال بانک آینده در دستور کار قرار دارد

به گزارش شهرآرانیوز، میثم ظهوریان ابوترابی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (شنبه ۴ مردادماه) در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های استان خراسان رضوی با بیان گزارشی در خصوص اقداماتی که در مدت حضور در مجلس انجام داده، از تلاش در راستای حل و فصل مسئله بانک‌های ناسالم به عنوان یکی از مهمترین این اقدامات نام برد و گفت: با رایزنی‌های متعدد، تلاش‌هایی صورت گرفته تا موضوع تخلفات این بانک‌ها به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته و حل و فصل شود.

وی در ادامه از طرح‌هایی ساماندهی اداره شرکت‌های دولتی، مدیریت تعارض منافع در موسسات عمومی، افزایش حقوق کارگران به میزان تورم، اصلاح مواد ۷۷ و ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، ساماندهی مطب پزشکان و ... به عنوان مواردی نام برد که توسط وی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و پیگیری‌های در خصوص اجرایی‌شدن و تبدیل آن به مواد قانونی صورت گرفته است.

انحلال بانک آینده در دستور کار قرار دارد

ظهوریان در این نشست گفت: بخشی از تمرکز ما در سال اول، متوجه موضوع سیستم بانکی و به خصوص بانک‌های ناسالم از جمله بانک آینده بود. چرا که ریشه بخش زیادی از مشکلات کشور در خصوص تورم، نوسانات ارزی و حتی ناترازی انرژی را می‌توان در مسائل بانکی رصد کرد. این موضوع همچنان در حال پیگیری است تا به نتیجه‌ای مطلوب در اجرا منجر شود.

در خصوص وضعیت بانک آینده گفت: در مورد بانک آینده در ابتدا دستور کار، ارائه مهلت دوباره به آن بود، اما در حال حاضر گزینه انحلال بانک در دستور کار قرار دارد.

اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها برای رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص رسیدگی به مسئله ساختمان‌های ناایمن در مشهد گفت: این موضوع به بحثی ریشه‌ای‌تر باز می‌گردد که در طرحی با عنوان اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها در حال پیگیری است. در این طرح تخلفات ساختمانی به صورت ضابطه‌مند و دسته بندی شده مطرح شده و تخلفات اساسی که قابلیت تبدیل به جریمه را ندارد، به صورت دیگری پیگیری خواهد شد.

پروژه‌های اقتصادی باید اولویت بندی شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در استان رفع موانع سرمایه گذاری در عرصه‌های مختلف صنعتی و گردشگری گفت: فضای کسب و کار اقتصاد استان خراسان رضوی، مبتنی بر بخش خصوصی است که این موضوع، هم ویژگی و مزیت به حساب می‌آید. البته در مورد زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی در استان با مشکلاتی مواجه هستیم. به دنبال تصویب طرحی با عنوان شمولیت مالی هستیم تا بر مبنای آن، با استفاده بهتر از ظرفیت‌های منابع بانکی، در خصوص جذب تسهیلات و سرمایه‌های مورد نیاز، اقدامات موثرتری صورت بگیرد.

وی افزود: ما در استان خراسان رضوی، بخش خصوصی مولدی داریم. اما ذات بخش خصوصی، تاب آوری است. در اقتصاد پرنوسانی که در کشور با آن مواجه هستیم، طبیعتا تاب آوری بخش خصوصی هم کاهش پیدا می‌کند. باید بتوانیم برای بخش خصوصی پروژه‌های پرسود تعریف کنیم و از ظرفیت سرمایه مردمی از طریق جمع سپاری و حمایت از سرمایه گذاری نیز استفاده کنیم. ما با تعریف پروژه‌های متعددی مواجه هستیم که در تخصیص اعتبارات برای آنها با مشکل مواجه می‌شویم. باید بین این پروژه‌ها اولویت‌ها را تعیین کنیم و روی پروژه‌های پیشران و مهمتر تمرکز کنیم.

{$sepehr_key_139517}

بانک‌ها مکلف به تعیین تکلیف دارایی‌ها هستند

ظهوریان در خصوص تملک برخی از واحد‌های تولیدی توسط بانک‌ها که موجب انباشت سرمایه از یک سو و تعطیلی برخی صنایع شده است، خاطرنشان کرد: در قانون برنامه هفتم، مهلتی برای بانک‌ها پیش بینی شده که بر اساس آن مکلف هستند به جز دارایی‌هایی که لازمه انجام وظایف بانکی آنها است، مابقی این دارایی‌ها در یک بازه زمانی سه ساله واگذار شوند. بانک باید بتواند منافع خود را با منافع جامعه همسو کند؛ لذا این موضوع نیاز به قانون جدیدی ندارد و در راستای قانون برنامه هفتم، در جریان است. ما نیز این موضوع را از سازمان امور مالیاتی پیگری خواهیم کرد تا در اجرای این قانون که نگهداری این سرمایه‌ها توسط بانک‌ها را برای آنها فاقد توجیه اقتصادی می‌کند، همراهی بیشتری داشته باشد.

سیاست واحدی در حوزه مهاجران نداریم

ظهوریان در پاسخ به پرسشی در خصوص تسریع در روند خروج اتباع از کشور و مشکلات و پیامد‌های آن گفت: موضوع اتباع و مهاجران که مشهد هم با آن درگیر است، باید ابتدا این موضوع بررسی شود که آیا این روش اخراج اتباع از کشور که سال‌ها است اجرا می‌شده، روش موثری بوده یا نه. به نظر می‌رسد هماهنگی میان دستگاهی در خصوص سیاستگذاری مهاجران وجود ندارد. از یک سو دستگاهی مهاجران را رد مرز می‌کند و در سوی دیگر دستگاه دیگری به آنها ویزای اقامت می‌دهد. در این زمینه گونه‌ای از اقتصاد نیز شکل گرفته که دستگاه‌ها از آن منتفع می‌شوند.

وی افزود: ما سیاستی نداریم که بدانیم در خصوص مسئله مهاجرین باید چه کاری انجام دهیم. مهاجرین هم می‌توانند برای ما فرصت و هم تهدید باشند. اما آن چیزی که در حال حاضر در کشور اتفاق می‌افتد، این است که از فرصت‌های مهاجران استفاده نمی‌کنیم و تهدایدات آنها را برای خود بالفعل می‌کنیم. مسئله اصلی این است که اساسا سیاست واحدی در حوزه مهاجران نداریم. باید در ابتدا بین مهاجرت قانونی و غیرقانونی تمایز قائل شویم و لااقل برای مهاجران قانونی مشکلی پدید نیاید. باید در حوزه مهاجرت به سمت روش استفاده از روش‌های هوشمند حرکت کنیم ما نیاز به تقویت قوانین در حوزه مهاجرت داریم. اما در وضعیت فعلی که هر یک از دستگاه‌ها در این موضوع از منافعی نیز بهره‌مند می‌شوند، انگیزه‌ای نیز برای اصلاح وجود ندارد. بایداراده‌ای قوی و سایستگزاری هوشمندانه وجود داشته باشد و از کار‌های نمایشی و گزارشی فاصله بگیریم.

آزادراه مشهد- چناران در اولویت قرار دارد

وی در خصوص پروژه آزادراه مشهد- چناران گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی ما است و حتی نسبت به پروژه حرم تا حرم نیز اولویت دارد. این موضوع را از دولت پیگیری کرده‌ایم و دستوری اخذ شده مبنی بر این که هزار میلیارد تومان از طریق بانک‌های صادرات، تجارت و مسکن برای مشارکت در این پروژه در نظر گرفته شود و این موضوع در قالب یک کنسرسیوم اجرایی محقق شود. به دنبال آن هستیم که این پروژه در کوتاه مدت بتواند به نتیجه برسد.

در جنگ اخیر بیشترین ضربه را از ناحیه ضعف اطلاعات خوردیم

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص نامه استیضاح نمایندگان وزیر اطلاعات پس از جنگ اخیر که بازپس گرفته شد، خاطرنشان کرد: من این نامه استیضاح را امضا نکرده بودم. اما اعتقاد دارم نباید در استیضاح عجله کرد و اگر هم نامه استیضاح ارائه می‌شود نباید به اینگونه با آن رفتار کرد. البته نباید از یاد ببریم که در جنگ اخیر حوزه‌های آفندی، پدافندی و اطلاعاتی ما درگیر بود و اتفاقا بیشترین ضربه را از ناحیه ضعف اطلاعات خوردیم. مهمترین جایی که در این جنگ عدم تقارن داشتیم، حوزه اطلاعاتی بود دستگاه اطلاعاتی ما به بازنگری در ابزار و روش‌ها نیاز دارد.

طرح استیضاح وزیر اقتصاد در ابتدا شتاب زده بود

وی در ادامه در خصوص شتاب مجلس در استیضاح وزیر سابق امور اقتصاد و دارایی گفت: با وجود آن که اعتقاد دارم موضوع استیضاح آقای همتی در ابتدا کمی شتاب زده مطرح شد، اما در ادامه مسائلی پیش آمد که دلایل قانع کننده‌ای برای استیضاح به وجود آمد. مسیر اشتباهی که وزارت اقتصاد در پیش گرفت و به ادامه آن اصرار داشت و به مشکلات اقتصادی هم دامن زد، دلایل کافی را برای استیضاح ایجاد می‌کرد. به نظر می‌رسد این استیضاح، درست بود. متاسفانه در مدت زمان استیضاح که اتفاقا کمی هم طولانی شد، تغییری در بهبود روند وزارت امور اقتصاد و دارایی دیده نشد که از نشانه‌های آن در آن زمان می‌توان به کاهش رشد اقتصادی به یک سوم و افزایش سه برابری تورم در مدت مشابه سال قبل از آن اشاره کرد.

باید سهم مشهد در بودجه زیارت افزایش پیدا کند

ظهوریان در خصوص موضوع بودجه زیارت نیز گفت: در مورد مسئله زیارت، باید به ظرفیت بخش خصوصی در کنار ظرفیت‌های بودجه بخش عمومی توجه کرد.

وی افزود: در مورد بودجه زیارت، در ابتدا فقط شهر مشهد مطرح بود. اما در ادامه، چند شهر دیگر هم در آن دخیل شدند. بودجه زیارت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد به مشهد تخصیص پیدا کرد و بیشترین سهم را در این زمینه مشهد داشت. هر چند که عدد این بودجه چندان بالا نبود. باید تلاش کنیم سهم مشهد در این زمینه افزایش پیدا کند. نگاه ما به مسئله زیارت این است که یکی از بهترین ظرفیت‌های کار فرهنگی است. اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که اقتصاد زیارت باید به مفهوم متعادل شکل نگرفته و زیرساخت‌های زیارتی توسعه پیدا نکرده است. جریان اقتصاد زیارت نیازمند ایجاد تعادل بین هزینه- درآمد در در بخش‌های عمومی و خصوصی است.

تمدید ۷ ساله شورا‌ها در مجلس رای نمی‌آورد

وی در خصوص ۷ ساله شدن دوره فعالیت شورا‌های اسلامی شهر گفت: موضوع تمدید ۷ ساله فعالیت شورا تا کنون در مجلس مطرح نشده و بدنه مجلس هم موافق آن نیست. همین تمدید یک ساله هم ۳ بار در صحن مجلس مطرح شد و رای نیاورد و در مرتبه چهارم مصوب شد. بدنه مجلس با همان یک سال هم به سختی موافقت کرد و بعید می‌دانم تمدید ۷ ساله در صورت طرح در مجلس رای بیاورد.

پیگیری برای تعیین تکلیف رئیس جدید بنیاد امام رضا (ع)

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیگیری عدم انتقال بنیاد امام رضا (ع) از مشهد به تهران گفت: طی نامه مکتوبی که با امضای همه نمایندگان مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به وزارت ارشاد منعکس شد، این موضوع مطرح شد و در نهایت موضوع انتقال بنیاد منتفی شد. البته پیگیری‌های لازم برای تعیین رئیس جدید بنیاد و خروج اداره بنیاد از حالت سرپرستی نیز صورت خوهد گرفت.