به گزارش شهرآرانیوز، جبارعلی ذاکری، درباره افزایش ارتباطات ریلی در بخش مسافری با کشورهای همسایه اظهار داشت: یکی از از برنامههای ما در راه آهن تقویت ارتباطات ریلی با کشورهای همسایه است و یکی از هدفگذاریهای تعریف شده این است که ارتباط بین ملتها را افزایش دهیم و قطعا راه آهن میتواند نقش مثبتی را در این زمینه ایفا کند و این مزیت را دارد که با کاهش هزینههای حمل و نقلی، تردد بین کشورها را افزایش دهد.
مدیرعامل شرکت راهآهن ادامه داد: از این رو، در مرحله اول قطار تهران- وان را پس از وقفه ۵ساله راه اندازی کردیم و در ایام جنگ ۱۲ روزه هم با توجه به ضرورت و نیاز مردم، یک قطار فوق العاده در این مسیر تعریف کردیم تا مسافران بتوانند از طریق مسیر ریلی وارد کشور شوند. در این مدت ضریب اشغال این قطار ۱۰۰ درصد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقاضا برای استفاده از سفرهای ریلی خارجی گفت: باید متناسب با تقاضایی که وجود دارد، سفرهای ریلی به کشورهای همسایه را مدیریت کنیم. در فاز بعدی قطار وان به آنکارا را اضافه میکنیم تا از این مسیر قطار تهران به آنکار برسد و در این باره مذاکرات با ترکیه انجام شده است.
{$sepehr_key_139520}
ذاکری درباره قیمت بلیت قطار تهران – آنکارا افزود: هنوز تعامل مالی با راه آهن ترکیه نهایی نشده است، در دو ماه آینده مباحث مالی را دنبال میکنیم که بتوان مسال مالی را حل و قیمت نهایی را به مردم اعلام کنیم.
وی گفت: همچنین قطار بین المللی دیگر که به زودی اولین قطار آن به حرکت در میآید، قطار تهران- هرات و مشهد – هرات است که مذاکرات با افغانستان برای راه اندازی این قطار نهایی شده است. برای راه اندازی این مسیر ریلی مسائل گذرنامهای در شمتیغ مطرح است که به زودی بحث گذرنامه هم حال نهایی و در هفتههای آینده به مردم اعلام خواهد شد و پس از آن اولین قطار به حرکت در میآید.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ادامه مسیر خط آهن از روزنک به سمت هرات اظهار داشت: قرار بر این است که مسیر ریلی از روزنک به هرات را ایران احداث کند و تا احداث این مسیر مسافران را با قطار به روزنک میرسانیم و که البته در این محل ایستگاه مسافری ساخته شده است.
ذاکری همچنین با اشاره به راه اندازی مسیر ریلی دیگر و توسعه ارتباطات ریلی با کشورهای همسایه گفت: بحث راه اندازی قطار مرو در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان مطرح شد و امیدواریم در نشست بعدی راهاندازی این قطار نهایی شود و البته بحث اخذ ویزا و تسهیل در صدور ویزا و حتی صدور ویزای عبوری برای شهر دوشنبه را دنبال میکنیم و رایزنیهای وزارت امور خارجه ادامه دارد.
وی درباره مسیر قطار مرو تاکید کرد: مسیر عبور این قطار از تاجیکستان، ازبکستان و ترکمستان است و، اما مسافت آن زیاد نیست و تردد قطار در این مسیر ۱۸ساعته است و هزینهها سفر تهران- دوشنبه را برای مردم این منطقه کاهش میدهد.
منبع: ایلنا