زنگ خطر برای ذخایر ماچا با افزایش عطش جهانی برای این چای خاص ژاپنی

به گزارش شهرآرانیوز، به طور سنتی، چای «ماچا» که به دلیل فواید سلامتی، کافئین و طعمش این روز‌ها بسیار مورد توجه جهانی قرار گرفته است، محصول یک فرآیند چند صد ساله و بسیار تخصصی است.

این چای از برگ‌های چای سبزی به نام تنچا تهیه می‌شود که هفته‌ها در سایه نگهداری می‌شوند تا هنوز در حال رشد باشند. این مرحله برای ایجاد طعم «اومامی» خاص چای، طعمی خوش که شیرینی طبیعی آن را تکمیل می‌کند بسیار مهم است.

برگ‌ها برداشت، خشک و با استفاده از آسیاب‌های سنگی به پودر تبدیل می‌شوند که می‌توانند تنها ۴۰ گرم ماچا در ساعت تولید کنند.

اما در ماه‌های اخیر، کشاورزان با مشکل مواجه شده‌اند، زیرا موج‌های گرمای بی‌سابقه به محصولات کشاورزی آسیب رسانده است. در منطقه کیوتوی ژاپن، که حدود یک چهارم تنچای ژاپن از آنجا می‌آید، هوای گرم حتی با وجود افزایش تقاضا منجر به برداشت ضعیف شده است.

ژاپن همچنین با کمبود کشاورزان مواجه است، زیرا جمعیت این کشور در حال پیر شدن است و جوانان زیادی وارد این صنعت نمی‌شوند.

مغازه‌های اوجی، شهری در کیوتو که به خاطر ماچا معروف است، اغلب به محض باز شدن درهایشان شاهد خالی شدن قفسه‌هایشان توسط گردشگران هستند. در نتیجه، بسیاری از خرده‌فروشان محدودیت‌هایی برای میزان خرید مشتریان تعیین کرده‌اند.

مدیر آتسوکو موری می‌گوید: «مراسم چای کاملیا» مستقر در کیوتو به مشتریان اجازه می‌دهد هر کدام فقط یک قوطی ماچا بخرند، زیرا تعداد بازدیدکنندگان در طول سال گذشته دو برابر شده است.

ری تاکدا، استاد چای، می‌گوید که او نیز این روز‌ها باید موجودی ماچای خود را به دقت کنترل کند، زیرا سفارش‌های خرید این چای که قبلاً فقط در عرض چند روز می‌رسیدند، اکنون بیش از یک هفته طول می‌کشند.

او برای چازن، یک زنجیره مراسم چای مستقر در توکیو، کار می‌کند که میزبان مراسم سنتی سرو ماچا به مهمانان است.

کمبود‌ها به این معنی است که قیمت چای در فروشگاه‌ها امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. خانم تاکدا می‌گوید: «میزان تقاضا خوب است. این چای دروازه‌ای برای آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ ژاپن است.»

همچنین این محصول کشاورزان بیشتری را به خود جذب کرده است. طبق اعلام وزارت کشاورزی ژاپن، تولید ماچا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ تقریباً سه برابر شده است.

همچنین گفته می‌شود صادرات چای سبز، از جمله ماچا، سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۳۶.۴ میلیارد ین (۲۵۰ میلیون دلار) رسیده است.

لذت ببرید و احتکار نکنید

شور و شوق ماچا، جنبشی را برای ترویج مصرف آگاهانه‌تر این محصول برانگیخته است. طرفداران ماچا، افرادی را که آن را احتکار می‌کنند یا از محبوبیت آن سود می‌برند، سرزنش می‌کنند. برخی دیگر از مصرف‌کنندگان چای می‌خواهند که در مورد میزان مصرف خود مراقب باشند و ماچا را به خالص‌ترین شکل آن میل کنند، نه به عنوان یک ماده در دستور العمل تولیدات دیگری که از آن به وجود می‌آید.

خانم موری می‌گوید: «کمی غم‌انگیز است که می‌بینیم ماچای مرغوب در آشپزی استفاده می‌شود که طعم لطیف آن را اغلب از بین می‌برد، یا برای فروش مجدد ذخیره می‌شود. ماچا بالاترین درجه چای است و برای ما بسیار خاص است؛ بنابراین وقتی داستان‌هایی در مورد نحوه فروش مجدد یا استفاده از آن در غذا می‌شنوم، ناراحت می‌شوم.»

{$sepehr_key_139853}

انجمن جهانی چای ژاپن مردم را تشویق می‌کند که از ماچای درجه پایین‌تر از برداشت‌های بعدی استفاده کنند، که فراوان‌تر و برای پخت و پز مناسب‌تر است. این انجمن می‌افزاید: «ماچای کیفیت درجه بالا اغلب هنگام استفاده در نوشیدنی‌هایی مانند لاته، طعم لطیف خود را از دست می‌دهد. ارتقاء آگاهی از این تمایزات به اطمینان از لذت بردن از چای ژاپنی با احترام، ضمن حمایت از هنر و سنت پیشینه آن، کمک می‌کند.»

گفته می‌شود که قیمت ماچا به دلیل تعرفه‌هایی که ایالات متحده بر ژاپن اعمال می‌کند، احتمالاً بیشتر افزایش خواهد یافت. روز سه‌شنبه، واشنگتن و توکیو از یک توافق تجاری خبر دادند که به معنای اعمال مالیات ۱۵ درصدی بر واردات محصولات ژاپنی به ایالات متحده است.

توزیع‌کنندگان ماچا مانند خانم پورویس در حال آماده شدن برای تأثیر این تعرفه هستند. این کارآفرین مستقر در اورگان آمریکا می‌گوید که سفارشات در اوایل ماه ژوئیه، پیش از مهلت تعیین شده برای دستیابی دو کشور به توافق تجاری، بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است. او گفت: «از آنجایی که چای ژاپنی در ایالات متحده کشت نمی‌شود، هیچ صنعت آمریکایی در معرض تهدیدی نیست که نیاز به حمایت از آن از طریق تعرفه‌ها داشته باشد. ما امیدواریم که این درک ایجاد شود که این چای مخصوص باید از این تعرفه‌ها معاف شود.»

حتی با وجود افزایش تقاضا و عرضه محدود که قیمت‌ها را بالا می‌برد، هنوز هم نوری در افق برای ماچا دیده می‌شود. یک زنجیره تولید کننده کافه ماچا فکر می‌کند که قیمت‌ها در آینده کاهش خواهد یافت. ماساهیرو ناگاتا، یکی از بنیانگذاران ماچا توکیو می‌گوید: «ماچای بی‌کیفیت با قیمت بالایی فروخته می‌شود و ما فکر می‌کنیم که این دیگر یک تجارت سودآور نخواهد بود. در حال حاضر در این بازار رونق وجود دارد و تقاضا به سرعت در حال افزایش است، اما فکر می‌کنیم که این وضعیت در دو تا سه سال آینده کمی آرام خواهد شد.»