چگونه ثابت کنیم جریمه خودروی ما اشتباهی بوده است؟
الهام مهدیزاده/شهرآرانیوز - وقتی پرینت برگه تخلفات رانندگی‌اش را دید، از تعجب دهانش بازماند. ثبت تخلف با دوربین در محلی که هرگز اسم آنجا هم به گوشش نخورده بود. راننده دیگری هم از جرایم تسلیمی شاکی است. می‌گوید تمام محفوظات ذهنش را چند بار زیر‌ورو کرده است، اما نمی‌داند کی، کجا و چگونه برگه جریمه را به دست او سپرده‌اند. می‌گوید اینجا از هر راننده‌ای که بپرسید، یک‌بار این‌گونه جریمه شده است. روایت‌هایی که می‌خوانید، گله‌هایی است از جرایم راهنمایی‌ورانندگی و مردمی که آن‌ها را اشتباهی می‌خوانند. دنبال چند پیامک رسیده به روزنامه را گرفتیم و رسیدیم به اداره پلیس راهنمایی‌ورانندگی سرافرازان.


دردسر شکایت
این اداره پلیس محلی است که به گفته تعدادی از رانندگان برای شکایات از جرایم باید به آنجا مراجعه کرد. شکایت از جرایم اشتباهی آن‌طور که یکی از مراجعان بیان می‌کند، مربوط به واحد اجرائیات است. با وجود شرایط کرونا تعداد مراجعان به واحد اجرائیات شلوغ است. خانمی برگه شکایت دستش دارد و می‌گوید برای جریمه خودرو همسرش به اینجا آمده است. او چندان از کم‌وکیف جریمه‌ای که اشتباه صادر شده است، باخبر نیست و می‌گوید: راستش شوهرم هزارویک جور کار و درگیری دارد و نمی‌تواند یک روز هم وقتش را برای شکایت از این جریمه اشتباهی بگذارد. به من گفت که برای این خلافی به اینجا بیایم و شکایت کنم. معلوم نیست جواب بدهند. فعلا آمده‌ام فرم پر کنم. شوهرم گفت که من به‌جای او این فرم شکایت را پر کنم. یا قبول می‌کنند که اشتباهی برای او خلافی صادر کرده‌اند یا نه. اگر که نه، مجبوریم واریز کنیم. شوهرخواهرم گفته بود که شکایت برای جریمه اشتباهی دردسر دارد؛ برای همین من به‌جای شوهرم آمدم تا از کار و زندگی نیفتد.


خلاف کردی، مثل مرد بپذیر!
جوانی با مسئول باجه اجرائیات درمورد جریمه رانندگی که برای او صادر شده است، صحبت می‌کند و می‌گوید جریمه صادرشده برای خودرویش را قبول ندارد. با این حال مسئول باجه چندان به صحبت‌های او توجه نمی‌کند و در جواب اعتراض این جوان، می‌گوید: جناب! دوربین‌ها عکس خودروی شما را ثبت کرده‌اند. مگر دوربین با شما پدرکشتگی دارد که بخواهد به ناحق عکس خودروی شما را ثبت کند؟ خلاف کردی، مثل مرد بپذیر! این جوان در گفتگو با ما دوباره به اشتباه دوربین برای ثبت این جریمه اصرار می‌کند و می‌گوید: جریمه اگر کرده باشم که خب می‌گویم خربزه خوردی، پای لرزش بنشین. اما وقتی جریمه‌ای برای من صادر کرده‌اند که خودم از دیدنش شاخ درآوردم، چطور قبول کنم؟ برای من جریمه تسلیمی زدند که ساعت ۱۲ ظهر در بجنورد با صندوق باز حرکت کردم. جالب اینجاست که آن روزی که این‌ها برای من جریمه زده‌اند، من سر کار بوده‌ام و اسمم در لیست حاضری اداری هم وجود دارد. نمی‌دانم دیدید یا نه؟ به مسئول باجه برای این جریمه شکایت کردم، قبول نکرد و گفت: دوربین‌ها اشتباه نمی‌کنند. وقتی مطمئنم آن ساعت مشهد بودم، چرا باید جریمه بدهم؟ اصلاً چه کسی تا حالا تاوان اشتباه نکرده را داده است که من دومی باشم؟


آیا اعتراض به اشتباهی‌ها، ره به ترکستان است؟
پلیس می‌گوید: جرایم به محض صدور، قطعی و لازم‌الاجرا نیستند و رانندگان می‌توانند به آن اعتراض کنند و پس از بررسی مأموران نتایج قطعی آن اعلام می‌شود.
 
در این میان نکته‌ای که وجود دارد، این است که چگونه می‌توان ثابت کرد که خودروی ما در آن روز و ساعت در محدوده ثبت جریمه نبوده است؟ اگر خودرو ما در پارکینگ‌های عمومی پارک شده باشد، می‌توان برای این جریمه ثبت‌شده شاهدی آورد، اما در موارد دیگر اثبات آن مشکل است و قانون نیز راه چاره‌ای برای این موضوع درنظر نگرفته است. نکته دوم این است که هریک از ما شاید بتوانیم اثبات کنیم که در آن زمان خاص سر کار بوده‌ایم، اما اثبات حضور خودرو ما در محل کار، تنها درصورت وجود پارکینگ و ثبت تصاویر پارکینگ امکان‌پذیر است. نکته سوم نیز جریمه‌هایی است که برای ورود به محدوده طرح ترافیک ثبت می‌شوند. در این زمینه برخی رانندگان متخلف، انواع‌واقسام ترفند‌ها را برای ورود به این محدوده مانند برچسب زدن روی پلاک خودرو و دستکاری اعداد استفاده می‌کنند. هرچند برخی رانندگان متخلف با این شیوه‌ها موفق می‌شوند قوانین را دور بزنند، گاهی تاوان این دستکاری کردنِ ارقام پلاک را کسانی می‌دهند که به‌طور اتفاقی رقم‌های تغییری پلاک فرد متخلف، شبیه پلاک خودرو آن‌ها می‌شود که شاید آن لحظه در خانه‌شان خواب بوده‌اند.


راه‌های اعتراض به جرایم
راه اول: مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور
چنانچه شما دارای قبض جریمه تسلیمی هستید، می‌توانید با مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور، شکایت و اعتراض خود را به جریمه ابراز کنید. در این روش شما باید مدارکی مانند کارت شناسایی معتبر خود، کارت و اصل سند مالکیت وسیله نقلیه و فرم تکمیل‌شده درخواست را به همراه داشته باشید و به مرکز تسلیم کنید. پس از طرح شکایت، اعتراض شما بررسی و به آن رسیدگی می‌شود.


راه دوم: مراجعه به مراکز پلیس+۱۰
مراجعه به مراکز پلیس+۱۰ را می‌توانیم بهترین راه اعتراض به جریمه رانندگی خودرو بنامیم. با مراجعه به این مراکز، شما می‌توانید شکایت خود را درباره جریمه رانندگی اعلام کنید تا درخواست شما از طریق این سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شود. خوب است بدانید که مرکز اجرائیات کل کشور در مدت ۲۴ ساعت، موضوع شکایت شما را بررسی و پاسخ آن را ارسال خواهد کرد. چنانچه پاسخ اعتراض برای شما پذیرفتنی و قانع‌کننده بود، باید جریمه را پرداخت کنید. در غیر این صورت شما می‌توانید با مراجعه به پلیس راهور، به جریمه اعتراض کنید. توجه داشته باشید که رای صادرشده در این مرحله، قطعی و بازگشت‌ناپذیر خواهد بود.


بهترین راه اعتراض؛ دوربین ثبت تخلفات
به غیر از برگه‌های جریمه و قبض‌های تسلیمی، دوربین‌ها نیز اقدام به ثبت تخلفات رانندگی می‌کنند. در این حالت قبضی به رانندگان داده نمی‌شود و جریمه‌ها کاملا به‌صورت هوشمند ثبت می‌شود. برای اعتراض به تخلفات ثبت‌شده توسط دوربین‌ها، شما می‌توانید به مراکز رسیدگی پلیس راهور مراجعه کرده، شکایات خود را درباره جرایم صادرشده، مطرح کنید.


آش نخورده و دهن سوخته
محدثه| زمانی که قصد فروش خودروی سمندم را داشتم، متوجه جریمه‌های رانندگی شدم. برای من در یک فقره، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی در جاده شاهرود نوشته بودند. نکته اینجاست که ما تاکنون به شاهرود نرفته‌ایم. اگر جریمه مربوط به داخل شهر مشهد بود، برای من پذیرفتنی‌تر بود؛ چون ممکن است جریمه‌ای را فراموش کنیم، اما جاده شاهرود و این جریمه خیلی عجیب بود. پیگیری که کردم گفتند دوربین بین‌جاده‌ای این تخلف را ثبت کرده است و خطای آن بسیار کم است. با این حال باید حضوری اقدام به پر کردن فرمی برای بررسی در کمیسیون کنید. با این حرف‌هایی که زدند، از پیگیری این جریمه منصرف شدیم و مبلغ را واریز کردیم.
مهدی| برای خودرو پیکان من در جاده زاهدان، جریمه رانندگی سبقت غیرمجاز ثبت کرده بودند. من کجا، زاهدان کجا؟ اهل سفر هستم، اما تا حالا زاهدان نرفته‌ام. ازطرفی کلا جاده زاهدان در مسیر شهر‌های گردشگری هم نیست که خب حالا بگویم از این جاده برای رفتن به مسافرت استفاده کرده‌ام.
ابوالفضل| عصر در خانه داشتم استراحت می‌کردم که برای من جریمه سرعت غیرمجاز در جاده مشهد-تربت‌حیدریه آمد. چون پارکینگ نداریم، مجبورم ماشین را جلوی در پارک کنم. با دیدن ثبت جریمه نفهمیدم خودم را چطور به جلوی پنجره برسانم. استرس گرفتم که نکند ماشینم را دزدیده‌اند و با ماشین من با سرعت از شهر بیرون رفته‌اند. وقتی دیدم ماشین جلوی در است، خوشحال شدم که حداقل ماشین را ندزدیده‌اند. حالا اینکه چطور ماشین جلوی در با سرعت غیرمجاز رفته است، عجیب بود. وقتی به چندنفر از دوستانم گفتم، هرکدام به شکلی از این نوع جریمه‌ها داشتند و گفتند پیگیر نباش که فایده ندارد.
تکتم| تا حالا چندباری به این شیوه جریمه شده‌ام. وقتی هم به این جرایم اعتراض کردم، چون نمی‌توانستم اثبات کنم، به نتیجه نرسید. مثلا یک‌بار برای من جریمه‌ای که زده بودند، جریمه تسلیمی در یکی از خیابان‌ها بود. برای گرفتن خلافی به دفاتر پیشخوان پلیس+۱۰ رفتم. در لیست خلافی‌ها برای من ثبت کرده بودند که دوم فروردین، ساعت ۸ صبح در حاشیه بولوارسجاد در محدوده توقف‌ممنوع، توقف داشته‌ام و قبض جریمه تسلیمی به من داده شده است. وقتی به این جریمه اعتراض کردم، قبض جریمه‌ای را آوردند و متوجه شدند که پلاک ثبت‌شده با ماشین من تفاوت دارد.