فناوری برای بیماران کرونایی | تولید نخستین دستگاه ونتیلاتور پرتابل کشور در شیراز+ ویدئو

به گزارش شهرآرانیوز، این دستگاه تنفس مصنوعی پیشرفته با همکاری پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصصان کارخانجات مخابراتی ایران در مدت ۷۰ روز طراحی و ساخته شده است.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو کشور در بازدید از دستگاه تنفس مصنوعی پرتابل نفس، طراحی و تولید این محصول دانش بنیان با مشارکت دو مجموعه سلامت و الکترونیک، را نشان از توانمندی‌های شیراز در تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی و گامی در راستای خودکفایی کشور برشمرد.


دکتر محمدرضا شانه ساز با اشاره به بحران کرونا ویروس در کشور و دنیا و همچنین تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در زمینه صدور مجوز برای پیشبرد این طرح به مرحله تولید انبوه و به کارگیری در حوزه درمان، اعلام کرد.


رییس هیات مدیره کارخاجات مخابراتی ایران نیز گفت: در حال حاضر فناوری ساخت دستگاه ونتیلاتور پرتابل در اختیار ۴ الی ۵ کشور دنیاست و با طراحی این دستگاه در شیراز کشور ما به جمع کشور‌های دارای این فناوری پیوست.

 

{$sepehr_mmedia_1805_400_300}


آقایی افزود: ویژگی منحصر بفرد این دستگاه تنفس مصنوعی پرتابل، قابلیت استفاده از آن در منزل، آمبولانس و محیط‌های بیمارستانی خارج از بخش از ICU است.

 

وی گفت: این دستگاه با بهره مندی از فناوری IOT یا اینترنت اشیا امکان پایش علائم حیاتی بیماران از راه دور و ارسال اطلاعات مربوط به شرایط تنفسی، میزان اکسیژن خون و ضربان قلب بیماری که در بیمارستان بستری نیست را به تلفن همراه پزشک و یا ایستگاه پرستاری فراهم می‌کند.

 

رییس هیات مدیره کارخاجات مخابراتی ایران با بیان اینکه کاربرد اصلی این دستگاه برای بیماران تنفسی و مبتلایان به کروناست افزود: طراحی و تولید این دستگاه تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها را کاهش خواهد داد.

 

آقایی با بیان اینکه این دستگاه تنفس مصنوعی پرتابل با نصف هزینه نمونه خارجی طراحی و تولید شده است، گفت: در حال حاضر نمونه اولیه این دستگاه در مرحله دریافت مجوز‌ها و استاندارد‌های لازم است و به زودی به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

صدا وسیما