جزئیات داستان ۲ سال قهرمانی پیاپی تیم ملی المپیاد نجوم ایران در جهان

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدحسین قاسم‌پور اظهار کرد: المپیاد دانش‌آموزی، که کلیات آن در سایت‌های مختلف آمده، در سطح دانش‌آموزان تعدادی از مدارس کار می‌کنند، اما مسئول مستقیم برگزاری آزمون‌ها و انتخاب تیم، باشگاه دانش‌پژوهان جوان است که با بهره‌گیری از کارگروه‌ها و تیم‌های تخصصی، این مسئولیت را برعهده دارد. این فرایند شامل سه مرحله آزمون کشوری است که از میان شرکت‌کنندگان سراسر کشور، در نهایت ۱۰ نفر به‌عنوان دارندگان مدال طلای کشوری انتخاب می‌شوند.

رئیس کمیته علمی المپیاد نجوم و اختر فیزیک خاطرنشان کرد: این ۱۰ نفر به مدت یک سال آموزش می‌بینند و در پایان، دوباره از آنان آزمون گرفته می‌شود تا پنج نفر برتر نهایی به‌عنوان تیم ملی المپیاد نجوم ایران به مسابقات جهانی اعزام شوند.

وی با اشاره به سطح مسابقات جهانی توضیح داد: امسال ۶۴ کشور از پنج قاره شرکت داشتند و هر کشور شیوه خاص خود را در انتخاب تیم به‌کار می‌گیرد. در تیم‌های دیگر کشور‌ها نیز معمولاً پنج نفر اعزام می‌شوند. این دانش‌آموزان طی ۱۰ روز در آزمون‌های متنوعی شرکت می‌کنند که شامل آزمون تئوری، تحلیل داده، عملی و رصد است. در پایان، نمرات با فرمول‌های مصوب محاسبه و مدال‌ها اهدا می‌شود.

قاسم‌پور تصریح کرد: شرایط خاص امسال، از جمله فضای بحرانی ناشی از جنگ و برنامه‌ریزی دقیق اساتید، بر روند آماده‌سازی تأثیرگذار بود. اساتید گاه مجبور به سفر‌های خارجی هستند و این امر هماهنگی بالایی نیاز دارد.

وی ادامه داد: طبق مقررات، دانش‌آموزان از روز نخست مسابقات از سرپرست‌های خود جدا می‌شوند و به قرنطینه می‌روند؛ چرا که سرپرست‌ها به سؤالات دسترسی دارند و درباره آنها نظر می‌دهند. در المپیاد نجوم، دانش‌آموزان هشت روز کامل در قرنطینه هستند و در دو روز پایانی فقط ارتباط تلفنی محدود دارند. تلفن‌های همراه آنان جمع‌آوری می‌شود و به‌مدت ۱۰ روز به خانواده و مربیان خود دسترسی ندارند.

رئیس کمیته علمی المپیاد نجوم افزود: امسال نیز، با وجود تغییر چهار نفر از اعضا و تنها حضور یک نفر مشترک با سال قبل، این موفقیت تکرار شد. این امر نشان‌دهنده عملکرد قوی تیم مربی‌گری و فرآیند آماده‌سازی است.

{$sepehr_key_146180}

وی ادامه داد: طبق مقررات، دانش‌آموزان از روز نخست مسابقات از سرپرست‌های خود جدا می‌شوند و به قرنطینه می‌روند؛ چرا که سرپرست‌ها به سؤالات دسترسی دارند و درباره آنها نظر می‌دهند. در المپیاد نجوم، دانش‌آموزان هشت روز کامل در قرنطینه هستند و در دو روز پایانی فقط ارتباط تلفنی محدود دارند. تلفن‌های همراه آنان جمع‌آوری می‌شود و به‌مدت ۱۰ روز به خانواده و مربیان خود دسترسی ندارند.

قاسم‌پور با اشاره به اهمیت دقت در ترجمه سوالات گفت: گاهی لازم است در صورتی که تصحیح‌کنندگان متوجه پاسخ نشده یا نمره‌ای لحاظ نکرده باشند، توضیح داده شود. همچنین ترجمه سؤالات باید دقیق، روان و خوانا باشد تا دانش‌آموزان بتوانند از فرمول‌های آموخته‌شده به‌درستی استفاده کنند.

رئیس کمیته علمی المپیاد نجوم و اختر فیزیک گفت: نتیجه‌ای که امروز به دست آمده، به نظر من در هیچ المپیاد دیگری سابقه ندارد؛ هیچ کشوری نتوانسته دو سال پیاپی پنج مدال طلای جهانی کسب کند و رتبه یک دنیا شود؛ این افتخار فقط نصیب المپیاد نجوم و تیم جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی افزود: امسال نیز، با وجود تغییر چهار نفر از اعضا و تنها حضور یک نفر مشترک با سال قبل، این موفقیت تکرار شد. این امر نشان‌دهنده عملکرد قوی تیم مربی‌گری و فرآیند آماده‌سازی است.

رئیس کمیته علمی المپیاد اخترفیزیک افزود: این موفقیت‌ها همچنین برای افراد شرکت‌کننده اعتبار علمی ایجاد می‌کند. در تاریخ المپیاد، دانش‌آموزانی بوده‌اند که پس از کسب مدال طلا، به مراکز علمی بزرگی، چون ناسا راه یافته‌اند. این نشان می‌دهد برگزیدگان، استعداد بالایی دارند و به مسیر‌های حرفه‌ای در دانشگاه و پژوهش هدایت می‌شوند.

وی افزود: در طول یک سال گذشته، دانش‌آموزان منتخب به‌جای حضور در مدرسه، تمام برنامه آموزشی خود را در اختیار باشگاه دانش‌پژوهان جوان قرار دادند. آموزش‌های آنان در سطح المپیاد و آکادمی بود و منابع و مواد امتحانی با دروس معمول مدارس متفاوت است. مباحثی، چون مکانیک، ترمودینامیک، آمار و احتمال، تحلیل داده، و مفاهیم پیشرفته نجومی مرتبط با خورشید، ستاره‌ها و سیارات و کیهان‌شناسی به‌صورت دانشگاهی، اما متناسب با سطح دانش‌آموزی تدریس شد.

{$sepehr_key_146181}

قاسم‌پور ادامه داد: این آموزش‌ها شامل کلاس‌های تئوری، تمرین، مباحث عملی و رصدی است. اردو‌های رصدی با استفاده از تلسکوپ‌های آماتوری معمولاً ماهی یک‌بار و در مناطق نزدیک به کویر و با آلودگی نوری کم، مانند سمنان، کاشان و یزد برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان فرصت مشاهده آسمان تاریک را پیدا کنند. این برنامه آموزشی از مهر و آبان آغاز شده و تا زمان برگزاری مسابقات جهانی در مرداد و شهریور ادامه دارد.

رئیس کمیته علمی المپیاد نجوم و اخترفیزیک گفت: نکته بسیار مهم این است که دانش‌آموزان معمولاً یک یا دو سال در تیم حضور دارند، سپس وارد دانشگاه می‌شوند و جای آنان را دانش‌آموزان جدید می‌گیرند. اما کسانی که در سطوح بالاتر ایستاده‌اند و مسئولیت هدایت علمی را بر عهده دارند، باید انگیزه کافی برای تداوم فعالیت داشته باشند چرا که حقوق آنچنانی نیز ندارند.

وی افزود: این افراد حقوق‌های بالا یا مزایای ویژه‌ای دریافت نمی‌کنند و فضای علمی نیز همواره متواضع و تمرکز بر کار خود داشته است. اگر نتوانیم حتی همین یک اقدام ساده یعنی قدردانی و تشکر رسمی را انجام دهیم، دلسردی ایجاد می‌شود.

قاسم‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تشویق‌های مالی محدود عمدتاً برای دانش‌آموزان انجام شده و مربیان سهمی از آن ندارند، در حالی که آنان نیز با تمام توان برای اعتلای هویت ملی کشور تلاش می‌کنند. نباید فعالیت این افراد صرفاً به انگیزه‌های شخصی یا رابطه با یک فرد خاص محدود شود، بلکه باید به‌عنوان بخشی از تلاش ملی و با تشکر رسمی و علنی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: تسنیم