پاسخ گویی آبفا به سؤالات ریزودرشت مردم مشهد

از بازدید سرزده شهرآرا از امور مشترکین آب مناطق ۲ و ۴ در محدوده خیابان‌های گاز و امامیه و انعکاس گلایه‌های مردمی در صفحه صدای مردم زمانی نمی‌گذرد. در این بررسی میدانی، بیشتر ارباب رجوع‌ها از گرانی آب گلایه داشتند، اما در این بین مشترکان دیگری نیز بودند که مسائل دیگری نظیر پاسخ گویی نامناسب متصدیان باجه‌ها به ارباب رجوع، چگونگی نظارت بر کار کنتورخوان ها، بوی بد فاضلاب، سیستم سنتی پاسخ گویی و... مطرح کردند.

حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد پاسخ گوی پرسش‌های شهروندان است.

{$sepehr_key_147444}

برخورد پلکانی با بدمصرف‌ها

اسماعیلیان در مورد گرانی قبوض آب تأکید دارد که باید برای موارد مطرح شده بررسی دقیق‌تر نظیر شماره مشترک، مدارک و مستندات آن‌ها بررسی شود و می‌گوید: با توجه به فصل گرما و افزایش مصارف، مصارف اغلب مشترکان از الگوی مصرف خانگی شهر مشهد (دوازده مترمکعب در ماه) فراتر می‌رود. در این گونه موارد آب بها بر اساس ضوابط مشمول افزایش محاسبه پلکانی می‌شود. رعایت الگوی مصرف مشابه بیش از ۷۰ درصد مشترکان خانگی شهر مشهد، قبوض متعارف به لحاظ مبلغ را به دنبال خواهد داشت.

اسماعیلیان در پاسخ به شهروندی که در امور مشترکین شعبه ۲ از برخورد بد متصدیان با ارباب رجوع گلایه‌مند بود نیز بیان می‌کند: با اینکه تاکنون شکایتی از برخورد نامناسب متصدیان در منطقه گزارش نشده، اما تذکر لازم به کارکنان داده شد.

۱۲۲ پاسخ گوست

پاسخ گویی تلفنی متصدیان شرکت آب وفاضلاب به مردم، مسئله دیگری بود که شهروندان محدوده خیابان گاز طرح کردند تا از حجم شلوغی شعبه کاسته و کارشان در زمان کمتری انجام شود. مدیرعامل آبفای مشهد به این درخواست چنین پاسخ می‌دهد: تلفن ۱۲۲ شرکت تمام وقت پاسخ گوی مشترکان است.

گلایه تأخیر در اجرا و نصب کنتور را هم اسماعیلیان این طور پاسخ گوست: برابر دستور حوزه نظارت عالی، اولویت تعویض کنتور با اشتراک‌های سنواتی است.

نظارت بر قرائت کنتور به صورت مستمر

شهروندی هم از گزارش‌های اشتباه برخی کنتورخوان‌ها که به ضرر مردم تمام می‌شود می‌گوید. مدیرعامل آبفای مشهد می‌گوید: نظارت بر قرائت کنتور به صورت مستمر انجام می‌شود، اما اگر مشترک به رقم قبض معترض باشد قابلیت بررسی دارد و در صورت خطا یا اشتباه سهوی مأمور جرائم برابر قرارداد اعمال می‌شود.

مشترکی از اخطار‌های مکرر قطع کنتور کلافه شده است. پاسخ مدیرعامل آبفای مشهد برای این دغدغه شهروند از این قرار است: اگر مشترک بدهی در سیستم نداشته باشد در صورت بسته بودن در بیش از سه دوره، پیامک قطع ارسال و چنانچه امکان قرائت میسر نشود نسبت به قطع انشعاب اقدام می‌شود.

قسط بندی قبوض سنگین

مدیرعامل آبفای مشهد در پاسخ به این موضوع که امور مشترکین شماره ۴ قاسم آباد (امامیه) با دو نفرنیرو فعال است و از طرفی سیستم نوبت دهی آن هم به شیوه سنتی است می‌گوید: هم اکنون در میز خدمت منطقه ۴ نمایندگان واحد‌های تشخیص و وصول مشترکان حضور دارند که با توجه به تعداد مراجعه کنندگان پاسخ گویی لازم را انجام می‌دهند.

درصورتی که موضوع مراجعه درخواست دیگری باشد مشترک به سالن مشترکان راهنمایی می‌شود. چون مراجعه مشترکان در ساعات مختلف، پراکنده و کم است به سیستم نوبت دهی نیازی نیست.

درخواست مالکی که توان پرداخت قبض ۲۱ میلیون تومانی واحد شخصی درحال بازسازی اش را ندارد مبنی بر تقسیط و بازنگری در این رقم است. اسماعیلیان این طور پاسخ می‌دهد: با شروع ساخت و ساز ملک و بر مبنای ضوابط شرکت‌های آب و فاضلاب کشور کد کاربری اشتراک از خانگی به تعرفه آزاد تغییر می‌یابد.

اصلاح این تعرفه پس از اتمام بنایی و تسویه حساب حق انشعابات بر مبنای تغییرات صورت گرفته در ملک انجام می‌پذیرد؛ بنابراین تغییر کد انجام شده صحیح بوده و مشخصات تعرفه‌ای در بخش تحلیل قبوض ارسالی قابل مشاهده است.

فشار آب محدوده ادیب جنوبی، استاندارد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین درباره اظهارنظر شهروندی که از کم فشار بودن آب در محدوده خیابان ادیب جنوبی گلایه داشت، ابراز می‌کند: از محدوده مذکور فشارسنجی انجام شد. فشار موجود ۲.۱ اتمسفر و در حد استاندارد است. (به عنوان نمونه ساختمان‌های ادیب ۱۵ پ ۷۱، ادیب ۹ پلاک ۱۹ و ادیب ۱ بررسی شدند) چنانچه آدرس دقیق تری اعلام شود، امکان بررسی موردی فراهم است.

اسماعیلیان درباره مشکل خیابان اندیشه ۶۰ و روانه شدن سوسک‌های بزرگ در فصل گرم تابستان از داخل فاضلاب به منازل دوروبر بیان می‌کند: باتوجه به اینکه در آدرس مذکور اخیرا برای قلع و قمع سوسک‌های فاضلابی سم پاشی انجام شده است، این مشکل به زودی رفع می‌شود. در ضمن توصیه می‌شود مشترکان منطقه نسبت به سم پاشی سرویس‌های بهداشتی و شبکه داخلی فاضلاب ملک خود اقدام کنند.

هزینه‌های تست کنتور

تست کنتور هم درخواست دیگر مشترک آب بود که پاسخ مدیرعامل آبفای مشهد را به همراه داشت: هنگام درخواست تست کنتور قبل از انجام آزمایش کنتور (که بعضا برای مشترکان مستلزم صرف هزینه است) سوابق قرائت و تاریخ نصب و مستندات از سیستم مشترکین کنترل می‌شود. اگر مصارف مشترک از الگوی معمول و متعارفی پیروی کند، نیازی به آزمایش کنتور نیست و این موضوع به مشترکان اطلاع رسانی می‌شود. (درصورتی که کد رهگیری شهروند ارائه شود، پاسخ دقیق‌تر ارائه می‌شود.)