به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا اسماعیلزاده با بیان اینکه آستان قدس رضوی، یکی بزرگترین مجموعههایی است که بر اساس هدایا، نذورات و مشارکتهای مردمی اداره میشود، گفت: نذورات در گذشته بیشتر به صورت نقدی، طلاجات و اقلام تقدیمی به حرم مطهر رضوی انجام میشد و از محل آنها عمدتا طرحهای توسعه حرم تامین مالی انجام میگرفت؛ اما امروزه نیتها و روشهای دریافت نذورات تغییر و گسترش چشمگیری پیدا کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به رسالت آستان قدس رضوی در خصوص احترام، توجه، امانتداری و انجام وظیفه دقیق نسبت به نیات ناذران، طبق تاکید تولیت آستان قدس رضوی، ما وظیفه داریم به منظور شفافیت و اعتمادسازی در جامعه، نسبت به آگاهی بخشی و اطلاعرسانی اقدامات و خدمات به ناذران و زائران بیش از پیش اهتمام داشته باشیم.
اسماعیلزاده تاکید کرد: در همین راستا با جدیت تمام در زمینه توسعه و ترویج نذر و فرهنگ نذر در بخشهای امور راهبردی، تولیدمحتوا، رسانههای نوین و فضای مجازی، برپایی نمایشگاه، تشکیل شبکهمخاطبان، انتشارات و فعالیتهای رسانهای اقدام شده است.
مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: حسب تاکید و دستور تولیت آستان قدس رضوی، تمامی اقدامات و فعالیتهای ترویجی – رسانهای با همکاری و هماهنگی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و با هدف گزارشدهی، شفاف سازی و اعتماد سازی برای ناذران و عموم زائران و مجاوران انجام میشود.
اسماعیلزاده با اشاره به اینکه سند محتوایی در زمینه توسعه و ترویج نذر تهیه و تنظیم شده است، گفت: با ایجاد کارگروه توسعه و ترویج نذر و برگزاری جلسات دورهای منظم، ارتباط مستمر با نخبگان مرتبط به منظور تبادل نظر و دریافت ایدههای اثرگذار به منظور مستندسازی و تولید محتوای اطلاع رسانی، پیگیری و برگزاری جلسات مستمر با حوزههای مسئول اجرای نیات اقدامات انجام شده و به منظور ساماندهی و بهروزرسانی نیتها در سامانهها و سایت اداره کل نذورات آستان قدس رضوی به دنبال ترویج فرهنگ نذر هستیم.
وی خاطرنشان کرد: سیاست کمپین اطلاعرسانی به منظور اطلاعرسانی گسترده خدمات و اقدامات آستان قدس رضوی بر اساس اجرای نیات نذر نیز بررسی و تدوین شده است.
مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی با بیان اینکه در بخش فضای مجازی بهصورت ویژه در موضوع ترویج فرهنگ نذر فعالیت داریم، گفت: صفحه اختصاصی «نذر رضوی» در ۵ پیام رسان داخلی ایتا، بله، روبیکا، سروش و نسیم رضوان با بیش از ۱۵ هزار دنبال کننده راهاندازی شده است و همچنین درگاه اطلاعرسانی اداره کل نذورات به نشانی naza.razavi.ir بازطراحی و به روزرسانی محتوایی میشود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تهیه سند نمایشگاهی برای برپایی و حضور در نمایشگاههای ملی و بین المللی، تولید محتوای نمایشگاهی رواق خدمت از اقدامات نذورات در نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی و تولید محتوای نمایشگاهی رواق خدمت از اقدامات نذورات در صحن کوثر حرم مطهر رضوی نیز در بخش فعالیتهای نمایشگاهی صورت گرفته است.
مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی با تاکید بر استفاده از ظرفیت عظیم ناذران در توسعه فرهنگ نذر گفت: تشکیل شبکه مخاطبان نذروات رضوی، ارائه گزارش اقدامات و خدمات مستمر برای ناذران در شبکههای اجتماعی و همچنین ارسال پیامکهای اطلاعرسانی به ناذران و خیران چهارشنبه هرهفته، روزهای زیارتی و ایام خاص از جمله این اقدامات است.
{$sepehr_key_151199}
وی یادآور شد: در بخش انتشارات و چاپ محصولات مکتوب نیز با رعایت نکات مختلف کتاب، کتابچه، مجله و بروشورهایی با هدف ارائه گزارش عملکرد و همچنین ترویج فرهنگ نذر با عنوان ثابت «نذر؛ روش نیکان» تهیه و منتشر شده است.
اسماعیلزاده با بیان اینکه از بستر هنر نیز اقداماتی برای توسعه و ترویج فرهنگ نذر صورت گرفته است، گفت: تولید ۹ قسمت فیلم کوتاه با موضوع معرفی نیات نذر و انتشار در رسانه ملی و شبکههای اجتماعی، تولید دو فیلم مستند از مرمت و نگهداری اشیاء نفیس و انتشار از شبکه مستند رسانه ملی، تولید و انتشار بیش از ۵۰ فیلم و گزارش خبری از فعالیتها و اقدامات اداره کل نذورات، تهیه و انتشار ۸ قصه نذر به صورت پادکست و انتشار در رادیو زیارت، رادیو جوان و شبکههای اجتماعی از جمله این موارد است.
مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی در پایان خاطرنشان کرد: تولید خبر، ساخت کلیپ، تهیه گفتوگو و همچنین هماهنگی لازم جهت معرفی و اطلاعرسانی پویشهای مهمی مانند آزادسازی زندانیان جرایم مالی غیر عمد، تامین جهیزیه برای نوعروسان نو مزدوج محروم، شناسایی و اعزام زیارت اولیها، اطعام و معیشت ایتام و محرومین، کمک به مردم غزه و لبنان، توسعه و عمران حرم مطهر رضوی، تامین قرآن و کتاب، پرداختن به سلامت و تامین دارو نیازمندان و همچنین ترویج سنت حسنه قربانی و سنت حسنه عقیق نیز انجام شده است.
منبع: آستان نیوز