وقفه دو ساله «نشان عکس مطبوعاتی» | وقتی عکاسی مطبوعاتی هنوز شغل رسمی نیست

به گزارش شهرآرانیوز، نشست خبری و رونمایی از پوستر هفتمین دوره اعطای «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران» یکشنبه (۲۳ شهریورماه) با حضور حمید فروتن رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، سجاد صفری نایب رئیس این انجمن، صبا طاهریان دبیر هفتمین دوره نشان عکس مطبوعاتی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در این نشست اظهارداشت: نشان عکس مطبوعاتی تبدیل به یک برند شده است و هر ساله هنرمندان پیگیر برگزاری این رویداد هستند و امسال با برگزاری هفتمین دوره نشان عکس مطبوعاتی وارد سال جدید می‌شویم، امسال نیز براساس فراخوانی که منتشر شد، براساس ژانری که می‌خواستند، می‌توانستند در این رویداد شرکت کنند.

فروتن گفت: خیلی خوشحال هستم که توانستیم این رویداد را به هفتمین سال برسانیم. آیین افتتاح نشان عکس مطبوعاتی چهارشنبه (۲۶ شهریورماه) ساعت ۱۶ با حضور هنرمندان عکاس، پیشکسوتان و اساتید در خانه هنرمندان با ثبت عکس یادگاری در مقابل درب خانه آغاز می‌شود.

وی افزود: عکاسی کار میدانی است و نوع کارش با خبرنگاری متفاوت است، عکاسان باید در میدان حضور داشته باشند و لحظات و وقایع را ثبت کنند، همه لحظات باید در تاریخ ثبت شوند تا آیندگان تحقیقات و پژوهش‌هایی درباره آنها انجام دهند یا فیلم‌هایی درباره وقایع ثبت‌شده، ساخته شود یا کتاب‌هایی با بهره‌مندی از اسنادی که عکاسان مطبوعاتی ثبت کردند، منتشر شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی بیان کرد: براین اساس عکاسان مطبوعاتی باید شرایط مناسبی برای فعالیت داشته باشند و میدان برای آنان آماده باشد، هر فرد، شغلی و صنفی وظایفی دارد، وظیفه عکاسان مطبوعاتی ثبت لحظات، وقایع، بحران‌ها، خوبی‌ها، زشتی‌ها در لحظه و در شرایط است، در مقابل وظیفه‌ای که انجام می‌دهند، رسالتی که دارند، مانند سایر مشاغل کسب درآمد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر شغلی وظایفی دارد که باید اجازه داده شود طبق شرایطی که شغل ایجاد می‌کند، افراد شاغل فعالیت خود را انجام دهند، امیدوارم که شرایط روز به روز بهتر شود، به گونه‌ای که عکاسان مطبوعاتی دیگر برای گرفتن عکس و انجام وظیفه خود با مشکلات زیادی که اکنون مواجه هستند، مواجه نباشند و این مشکلات کمتر شوند و بتوانند وظایف خود را انجام دهند.

فروتن با اشاره به فعالیت‌های انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی اظهارداشت: کمیته‌های مختلف این انجمن همچون کمیته حقوقی، آموزشی، روابط عمومی فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی را طی سال با همراهی اعضای انجمن پیگیری و برگزار می‌کنند، کمیته حقوقی انجمن سال گذشته پیگیر پرونده‌های مربوط به حقوق عکاسان بود و به نتایج خوبی رسیده است، در بخش آموزشی، برنامه‌های آموزشی با استقبال خیلی خوبی برگزار شده و قرار است دوره‌ای آموزشی را به صورت آنلاین برگزار کنیم تا علاقه‌مندان سایر شهر‌ها نیز بتوانند از این دوره‌ها بهره‌مند شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی گفت: همچنین در حوزه بیمه عکاسان، با کمک معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر، اقدامات خوبی انجام شده است و متقاضیان با مراجعه به انجمن و تهیه مدارک می‌توانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

وی همچنین درباره مشکلات عکاسان در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و برپایی نمایشگاه‌هایی در این حوزه بیان کرد: در جریان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برخی فقط به دنبال رزومه بودند که در نهایت گفته شود که نمایشگاهی را برپا کردیم، افرادی که متقاضی این کار بودند نیز در جریان جنگ ۱۲ روزه حضور نداشتند، حقوق مادی و معنوی عکاسان مطبوعاتی باید مورد توجه قرار بگیرد، هیچ کس حق ندارد به صورت رایگان یا تنها به این واسطه که فقط نام عکاس را بیان کند، نمایشگاهی برپا کند.

فروتن تاکید کرد: قطعا نمایشگاه‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شود، کامل نیست؛ به این دلیل عکاسان مطبوعاتی که انجمن نیز از حضور آنان مطلع است، در صحنه حضور نداشتند و در این واقعه تنها عکس‌های رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی منتشر شده است. قطعاً نمایشگاه حرفه‌ای و کاملی نخواهد بود. کار عکاس مطبوعاتی حضور در میدان و ثبت وقایع است و باید برای ثبت واقعیت تاریخی و جلوگیری از تحریف عمل کنیم، اگر این امکان فراهم نشود، ادامه فعالیت دشوار است و امکان ثبت وقایع وجود ندارد. در بحران‌ها همچون جنگ اخیر هماهنگی لازم برای حضور عکاسان صورت نمی‌گیرد. اگر نهادی نگران انتشار فوری یک تصویر است، می‌تواند تصمیم‌گیری درباره زمان انتشار را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کند که منافع ملی و امنیتی مطرح است، اما نباید برای ثبت وقایع مانعی ایجاد شود.

چرایی وقفه ۲ ساله در برگزاری نشان عکس مطبوعاتی

سجاد صفری نایب رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی نیز در این نشست درباره دلیل وقفه ۲ ساله برای برگزاری رویداد اظهارداشت: «نشان عکس مطبوعاتی» رویدادی است که هر سال برگزار می‌شود و عکس‌های سال گذشته را داوری می‌کند. به دلیل وقایع که سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، در کشور به عکاسان اجازه فعالیت داده نشد، به این دلیل تصمیم گرفتیم جشنواره را در سال ۱۴۰۲ برگزار نکنیم. سال ۱۴۰۳ نیز با مشکلات مالی و حجم بالای اخبار مواجه بودیم، بنابراین تصمیم گرفتیم که رویداد را امسال با داوری عکس‌های سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برگزار کنیم.

وی با اشاره به نقش عکاسان در ثبت وقایع بحران‌ها به خصوص در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه گفت: زمانی که اسرائیل به کشور ما حمله کرد، در ۲۳ خردادماه عکاس‌های مطبوعاتی نخستین افرادی بودند که حتی زودتر از نیرو‌های امدادی در محل حادثه حضور پیدا کردند، در این جنگ، بسیاری از مراکز شهری، رسانه‌ای، غیرنظامی و بیمارستان‌ها مورد هدف قرار گرفتند، اما عکس‌های محدودی از این وقایع منتشر شد، متاسفانه شرایط برای ما خیلی سخت شد، عکاسان در منطقه حادثه دیده، با تمام حساسیت‌هایی که در آنجا بود، حضور پیدا کردند، اما مانع فعالیت آنان شدند، اجازه حضور و فعالیت به آنان داده نشد و برخی از عکاسان چند روز بازداشت شدند که انجمن پیگیر آزادی آنان شد.

{$sepehr_key_151240}

صفری افزود: عکاسی خبری هنوز به رسمیت شناخته نشده است و عکاسان به جای حمایت، با برخورد‌های نامناسب و بازداشت روبه‌رو می‌شوند، عکاسان در جریان حمله به صداوسیما اجازه فعالیت نداشتند، درحالی که همزمان این اتفاق به صورت لایو پخش می‌شد. پس از پایان جنگ، برای برپایی نمایشگاه از ما عکس می‌خواهند، وقتی اجازه فعالیت داده نمی‌شود، چگونه می‌توان چنین انتظاری داشت؟، همان عکس‌هایی که همکاران من ثبت کردند، با سختی و مشکلات فراوان ثبت شده است.

داوری ۲۹۲۷ عکس در هفتمین دوره نشان عکس مطبوعاتی

صبا طاهریان دبیر هفتمین دوره نشان عکس مطبوعاتی نیز در این نشست درباره چگونگی برگزاری این رویداد اظهارداشت: فراخوان این دوره سوم اردیبهشت ۱۴۰۴ منتشر شد و مهلت ارسال آثار که ابتدا تا ۳۰ اردیبهشت تعیین شده بود تا سوم خرداد تمدید شد. جلسه داوری این دوره هشتم خرداد ۱۴۰۴ در دفتر انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با حضور داوران دانیال شایگان، عطا طاهرکناره، جاوید نیکپور، مهدی وثوق‌نیا و نیوشا توکلیان (به صورت آنلاین)، همچنین حمید فروتن رئیس هیات مدیره انجمن و بنده برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه، داوران کاندیدا‌ها و برگزیدگان بخش‌های مختلف را انتخاب کردند. تعداد شرکت‌کنندگان ۲۴۵ نفر بود که شامل ۶۹ زن و ۱۷۶ مرد بودند. هر عکاس می‌توانست با حداکثر پنج تک‌عکس و دو مجموعه‌عکس در بخش‌های خبری، مستند اجتماعی و ورزشی و یک مجموعه بلندمدت در این رقابت شرکت کند.

طاهریان افزود: آمار آثار داوری شده در هفتمین دوره «نشان عکس سال» بدین شرح است؛ تک‌عکس‌ها: ۱۴۶ ورزشی، ۳۹۸ مستند، ۲۲۶ خبری (در مجموع ۷۷۰ تک‌عکس). مجموعه‌ها: ۲۴ ورزشی، ۱۰۲ مستند، ۴۳ خبری و ۲۲ مجموعه بلندمدت. تعداد عکس‌های ارسالی در مجموعه‌های کوتاه بین ۳ تا ۱۰ فریم و در مجموعه‌های بلندمدت بین ۲۴ تا ۳۰ فریم بود. در مجموع، ۲ هزار و ۱۵۷ عکس در قالب مجموعه داوری شد. تعداد کل آثار داوری شده (تک‌عکس و مجموعه): ۲هزار و ۹۲۷ عکس بود. هفت اثر مالتی‌مدیا به دبیرخانه نشان ارسال شد که داوران هیچ یک را واجد شرایط داوری در این رویداد ندانستند.

دبیر هفتمین دوره نشان عکس مطبوعاتی بیان کرد: در هر بخش، به جز بخش مجموعه مستند که دو کاندیدا انتخاب شدند، سه کاندیدا معرفی شدند که آثارشان به نمایشگاه راه یافت و در نهایت یک نفر در هر بخش به عنوان برگزیده معرفی شد. در مجموع، هفت عکاس به عنوان برگزیدگان اصلی هفتمین دوره انتخاب شدند.

وی اظهارداشت: برای پاسداشت جایگاه پیشکسوتان، کمیته پیشکسوتان انجمن متشکل از سیف‌الله صمدیان، محمد صیادصبور، فرهاد سلیمانی، سیدعباس میرهاشمی و اسماعیل عباسی، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ در دفتر انجمن، آلفرد یعقوب‌زاده را به عنوان برگزیده پیشکسوت معرفی کردند. اخلاق حرفه‌ای، شرایط سنی، تأثیرگذاری در عکاسی مطبوعاتی و فعالیت‌های مستمر و مؤثر (مانند حضور رسانه‌ای، برگزاری نمایشگاه، انتشار کتاب، تدریس و فعالیت‌های اجتماعی) از شاخصه‌های انتخاب عکاس پیشگام مطبوعاتی بود.

طاهریان گفت: حامیان مالی این رویداد معاونت مطبوعاتی و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه هنرمندان هستند، ما به دنبال جذب شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی به عنوان حامی مالی بودیم، اما آنها با وجود مسئولیت اجتماعی که دارند، تمایلی برای حمایت از عکاسی مطبوعات نشان ندادند. در صورتی که باید فرهنگ‌سازی شود، زیرا عکاسی خبری بخشی از تاریخ این مملکت است و بعد‌ها به عنوان سند به آن مراجعه خواهد شد.

وی درباره مشکلات فعالیت عکاسان تاکید کرد: مسئولان باید بپذیرند عکاسان خبری چشم جامعه است؛ برای روایت‌گری دقیق و جامع حوادث آموزش دیدند. هر کسی نمی‌تواند جای آنان را بگیرد. اگر به عکاسان حرفه‌ای اجازه فعالیت داده شود، روایت‌ها واقعی‌تر و کامل‌تر خواهد بود. این عکاسان با تأیید وزارت ارشاد و جامعه صنفی و با داشتن مجوز باید امکان فعالیت در سطح شهر را داشته باشند، اما در بسیاری موارد با برخورد‌های سلیقه‌ای مواجه می‌شوند. ما مورد اعتماد و دارای مجوز هستیم و نباید نگران حذف عکاسی مطبوعاتی و تبدیل شدن آن به عکاسان روابط عمومی باشیم. وظیفه ما حضور در جامعه و ثبت وقایع، به ویژه در زمان بحران است.

مرتضی فرج‌آبادی گرافیست و عکاس که طراحی پوستر هفتمین دوره «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران» را برعهده داشته است، درباره طراحی این پوستر اظهارداشت: پوستر این رویداد مفهوم یا ایده خاصی ندارد، نشانی از صلح دارد، با توجه به شرایط کشور و پس از جنگ، تصمیم گرفتیم نمادی از صلح را انتخاب کنیم تا آرامشی ایجاد شود، عکس این پوستر از نازنین همایون‌پور بهره گرفته شده است، در طراحی پوستر نیز از همان رنگ‌های طبیعی عکس بهره بردم.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران اردیبهشت ماه امسال فراخوان هفتمین دوره «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران» را به دبیری صبا طاهریان در بخش‌های خبری، مستند اجتماعی و ورزشی به صورت تک‌عکس و مجموعه‌عکس و مجموعه بلندمدت و داستان‌گویی بصری (مالتی‌مدیا) منتشر کرد.

نیوشا توکلیان، دانیال شایگان، عطا طاهرکناره، جاوید نیکپور و مهدی وثوق‌نیا داوران این رویداد هستند. «نشان عکس سال مطبوعاتی ایران» هر ساله با هدف ایجاد پویایی و انگیزه در میان عکاسان و ارتقای سطح کیفی عکاسی مطبوعاتی در کشور برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

{$sepehr_key_151241}