شهرآرانیوز؛ برای بسیاری از دانشجویان، چتجیپیتی (ChatGPT) به ابزاری استاندارد مانند دفترچه یادداشت یا ماشین حساب تبدیل شده است.
چه میخواهد مرتب کردن دستور زبان باشد چه سازماندهی یادداشتهای مرور درس یا تولید فلش کارت، هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیلشدن به یک همراه همیشگی در زندگی دانشگاهی است. اما همزمان با تلاش دانشگاهها برای همگامشدن با فناوری، خطی بیسروصدا در حال ترسیم است؛ بسیاری معتقدند استفاده از آن برای فهمیدن و درک یک درس یا مطلب اشکالی ندارد، اما استفاده از آن برای نوشتن تکالیف مجاز نیست.
طبق گزارش اخیر موسسه سیاست آموزش عالی بریتانیا، تقریباً ۹۲٪ از دانشجویان اکنون به نوعی از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند که نسبت به ۶۶٪ سال قبل افزایش چشمگیری نشان میدهد.
«راستش را بخواهید، همه از آن استفاده میکنند.» این را مگان چین، دانشجوی کارشناسی ارشد سیاست فناوری در دانشگاه کمبریج، میگوید و ترفندهای موردعلاقهاش در زمینه هوش مصنوعی برای مطالعه را در تیکتاک به اشتراک میگذارد، جایی که نکات آن از جلسات مطالعه مبتنی بر چت گرفته تا نکات هوشمندانه برای غربال کردن یادداشتها را شامل میشود.
او میگوید: «این برنامه تکامل یافته است. در ابتدا، مردم چتجیپیتی را تقلب میدانستند و فکر میکردند که به مهارتهای تفکر انتقادی ما آسیب میرساند. اما اکنون، بیشتر شبیه یک شریک مطالعه و یک ابزار مکالمه برای کمک به پیشرفت ماست.»
او میگوید حتی یک لقب هم برای آن انتخاب شده است و «مردم فقط آن را "چت" مینامند.»
چتجیپیتی اگر عاقلانه استفاده شود، میتواند یک ابزار قدرتمند خودآموزی باشد. چین توصیه میکند که یادداشتهای کلاسی را به آن بدهید و از آن بخواهید که سوالات امتحانی تمرینی را طراحی کند.
او اشاره میکند: «شما میتوانید مانند یک استاد مکالمه کلامی داشته باشید و میتوانید با آن تعامل داشته باشید.» و میافزاید که این برنامه همچنین میتواند نمودار ایجاد کند و موضوعات دشوار را خلاصه کند.
جاینا دوانی، سرپرست آموزش بینالمللی در OpenAI، توسعهدهنده مستقر در ایالات متحده ChatGPT، این نوع تعامل را توصیه میکند. او میگوید: «شما میتوانید اسلایدهای دوره درسی خود را آپلود کنید و از آن بخواهید طبق آن سوالات چند گزینهای برای شما طراحی کند. این به شما کمک میکند تا وظایف پیچیده را به مراحل کلیدی تقسیم کنید و مفاهیم را روشن کنید.»
{$sepehr_key_151254}
با این حال، خطر اتکای بیش از حد به چتجیپیتی نیز وجود دارد. چین و همکارانش چیزی را که «روش پس زدن» مینامند در این خصوص تمرین میکنند.
او میگوید: «وقتی ChatGPT به شما پاسخی میدهد، به این فکر کنید که شخص دیگری ممکن است در پاسخ چه بگوید. از آن به عنوان یک دیدگاه جایگزین استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این فقط یک صدا در میان صداهای بسیار است.» او توصیه میکند بپرسید که دیگران چگونه ممکن است به این موضوع به طور متفاوتی نزدیک شوند.
این نوع استفاده مثبت اغلب توسط دانشگاهها مورد استقبال قرار میگیرد. اما جوامع دانشگاهی با مسئله سوءاستفاده از هوش مصنوعی دست و پنجه نرم میکنند و بسیاری از اساتید نگرانیهای شدیدی در مورد تأثیر آن بر تجربه دانشگاه ابراز کردهاند.
گراهام وین، معاون آموزشی دانشگاه نورثامبریا، میگوید استفاده از هوش مصنوعی برای پشتیبانی و ساختاردهی ارزیابیها مجاز است، اما دانشجویان نباید به دانش و محتوای هوش مصنوعی تکیه کنند. «دانشجویان میتوانند به سرعت خود را در معرض توهمات، ارجاعات ساختگی و محتوای ساختگی بیابند.»
نورثامبریا، مانند بسیاری از دانشگاهها، دارای آشکارسازهای هوش مصنوعی است و میتواند موارد ارسالی را که در آنها وابستگی بیش از حد وجود دارد، علامتگذاری کند. در دانشگاه هنر لندن (UAL)، دانشجویان موظفند از استفاده خود از هوش مصنوعی گزارش تهیه کنند تا آن را در فرآیند خلاقیت فردی خود قرار دهند.
مانند اکثر فناوریهای نوظهور، همه چیز به سرعت در حال تغییر است. ابزارهای هوش مصنوعی که دانشجویان امروز استفاده میکنند، در محلهای کاری که فردا وارد آنها خواهند شد، رایج هستند. اما دانشگاه فقط در مورد نتیجه نیست، بلکه در مورد فرآیند است و پیام مربیان واضح است: بگذارید هوش مصنوعی به یادگیری شما کمک کند، نه اینکه جایگزین آن شود.
سخنگوی UAL میگوید: «سواد هوش مصنوعی یک مهارت اصلی برای دانشجویان است، اما با کنجکاوی و آگاهی به آن نزدیک شوید.»